Härkäpapu, Vicia faba

Eli kaikki käy. :slight_smile: kiitos. Katsotaan mitä keksin sitten huomenna…

En mä voi niitä palkoineen laittaa, kun niissä on ötököitä, kamalaa mustaa mössöä täynnä, tosin yleensä se musta näkyy ulkopuolellakin, mutten tahdo ottaa riskiä, että saisin sellaisen lautaselleni . Harmi, ettei tuon Karmazynin väri säily kypsennettäessä, vai onko siihen joku konsti? Mulla on niitä myös. Jaa, mutta eipäs olekaan niissä niitä ötöjä niinkään, vaan enemmän siinä toisessa, mikäs se nyt on, yhtä iso kuin Hangdown.

Jotkut lajikkeet on alttiimpia sille "mössöntekijälle" kuin toiset. Vanha kunnon Hangdown on minulla pysynyt ötököttömänä (en edes tiennyt tuosta ötökästä ennenkuin tänä vuonna kun minulla on ollut muitakin lajikkeita kasvamassa) kun taas sellainen kuin Threefold White oli aikalailla täynnä sitä töhnää. Sitä en laita enää toiste.

Luin netistä just vähän aikaa sitten Crimson Flowered -härkäpavusta ja sen yhteydessä puhuttiin tuhokärpäsestä (olisko se ollut Black fly ? En muista mutta mielsin sen siis jonkin sortin kärpäseksi) jolle jotkut lajikkeet ovat alttiimpia kuin toiset. Kuukkeloimalla "Crimson flowered" löytää varmaan sen saman jutun. Siinä ei siis kerrottu että tuo Crimson Flowered on altis sille ötökälle, vaan aihetta sivuttiin muuten yleisesti.

Karmazynissä ei minulla ollut sitä ötökkää, se oli yhtä puhdas kuin Hangdown, joten niillä kahdella jatkan ensi vuonna :slight_smile:

Aiheesta "Black fly" täällä (Crimson-flowered broad bean-esittelyssä)  jonkin verran   (Broad bean = härkäpapu) 

"Blackfly is the ubiquitous and inevitable pest of broad beans. For those who don’‘t use sprays, the end of the broad bean season is often brought about when the plants (and pods) are so encrusted with solid black you can’'t even get hold of them to harvest them any more. "

Aivan, se on kai  Witkiem se mun lajike, jossa niitä mustia on, jos nyt en taas sekoita, oikein hyviä ja isoja papuja, minusta parempia kuin Hangdownit. Harmi juttu, pitää harkita uudelleen mitä ensi vuonna laittaa. Ainakin siis kiirettä pitää, että ehdin ennen niitä kärpäsiä.

Onpas noita härkäpapulajikkeitakin paljon. Täysin tietämätön olen niistä ollut. Paljosta jaksatte ottaa selvää. Minä se vaan viljelen tietämättä maailman hienouksista ;=)Noita ötöjä ei maatiaisissani ole ollut.

Kasvattelen ekaa kertaa (tai oikeastaan toista kertaa, mutta viime vuonna isäntä repi perunan väleihin kylvetyt pavut pois luullen rikkaruohoiksi). Tänä vuonna kylvin erilleen, mutta kulttuuri (kulttuurikurpitsa) valtasi papumaan ja osa pavuista pääsi tulentumaan ihan kunnolla kurpitsan lehtien alla. Palot ovat pikimustia ja pavut ovat valkoisia. Nämä eivät ilmeisesti enää ole syötäviä vaan kylvetään ensi keväänä. Muutamia vihreitä palkojakin vielä näyttää olevan. Isoja kyllä nämäkin, mutta ilmeisesti kävisivät vielä syötäviksi.

Oletteko vielä jotenkin kuivanneet tulentuneita papuja? Entä oletteko kuivanneet syötäväksi tarkoitettuja papuja (pakastin on täynnä ja mulla on uusi kuivuri)?

Olen mustista paloista keräämäni jo tuleentuneet pavunsiemenet laittanut kuivamaan lämpimään paikkaan jotta varmasti kosteus niistä häipyy. Sitten säilöön astiaan ja käyttänyt seuraavana keväänä kylvöön. Kyllä kai ne tuleentuneetkin voi syödä mutta oletan että ovat jo kuivahkoja eivätkä niin maukkaita enää ? Sen siemenen väristä näet hyvin sen tuleentumisasteern eli niinkuin sanoitkin valkoisiksi tai vast. muuttuneet siemenet ovat tuleentuneet. Vihreissäkin paloissa saattaa olla jo tuleentuneita siemeniä, mutta tosiaan väristä näet mitkä kannattaa ottaa ja syödä pois :slight_smile:

Kyllähän tuleentuneita härkäpavun siemeniä voi liottaa vedessä kuten muitakin kuivia papuja ja sitten valmistaa ruuaksi, mutta en ole itse sellaista tehnyt vaan olen pakastanut omat “talvivarastoni”. Minulla on muistikuva että tässä ketjussa olisi joku aiemmin maininnut kuivien härkäpavun siemenien liottamisesta ruuanlaittotarkoituksessa. Tai sitten olen nähnyt unta :slight_smile:

Kiitos Nuu. Muistelen joskus kaupassa nähneeni, siis ruokaosastolla, kuivattuja härkäpapuja. Ja kai ne liotetaan ensin ennen kokkaamista.

Nyt kyllä ottaa päähän ihan olan takaa. Mulla härkikset oli kuivammassa uunissa pellillä, ovi raollaan ja välillä laitoin uunin hetkeksi päälle, jotta hieman tulee lämpöä. No äsken sitten tulin reissusta kotiin ja uunipa se olikin sitten päällä. En muistanut sitten sammuttaa lähteissä. Nyt on sitten kaikki siemenpavut hiiltyneitä korppuja pellillä. Jippii vaan!

Kamalaa, onneksi ei sentään mikään muu hiiltynyt kuin pavut!

En pakasta ollenkaan papuja, kun ei pakastimeen mahdu. Kuivaaminen kuivurilla onnistuu hyvin, ruuaksi laittaminen vaan vaatii sen liottamisen muistamisen.

No olihan niissä Karmazyneissäkin niitä mustia kärpäsiä, mutta vain muutamassa palossa. sen lisäksi niihin oli joku tehnyt siistejä reikiä. Korjasin kaikki Witkiemit pois, tuloksena oli kuitenkin kolme litraa siivottuja papuja, yhden pienen pussin niitä kylvin ja melkein kolmannes oli jo muutenkin käytetty, eli ei ne kärpäset ihan hirveätä tuhoa saaneet aikaan.

Osa mun hangdowneista on mennyt muistiksi, mutta sisällä oli ihan syötäviä papuja. En huomannut niissä mitään eroa vihreissä paloissa oleviin papuihin.

Voi harmi, nyt jää konnut ja ukot pellolle, koska melkein joka pavulle on jo löytynyt syöjä . Osassa on sitä mustakärpäsmössöä ja osassa jotain saman tyyppistä jälkeä kuin herneissäkin, mutta varsinaisia matoja en löytänyt. En jaksa kyllä availla kymmentä palkoa, että löytäisin viisi hyvää papua. Mitä niille ötököille nyt pitää tehdä, ettei ensi vuonna olisi tilanne vielä pahempi? Vai pitääkö jättää vuosi väliin?

Eikös siinä laittamani linkin takana olleessa tekstissä ollut että jotkut lajikkeet on sille mustakärpäselle vastustuskykyisempiä kuin toiset ? Tosin ukko ja kontu luulisi olevan aika varmoja kun ovat vanhoja maatiaiskantoja, mutta ehkä tää kärpänen on uusi tulokas ? Laita ensi vuonna Hangdown Greeniä, se on minulla ollut puhdas vaikka rinnalla on ollut noita kärpäsen mustiksi töhnäämiä muita lajikkeita. Kannattaa kokeilla.

Jos löytyisi jossain vaiheessa aikaa niin voisi yrittää etsiä tietoa tuosta Black flystä, mustasta kärpäsestä, ja miten siitä eroon pääsee. Varmaan netistä tietoa löytyy jos vaan ehtii sitä kaivaa (ja suomentaa ?).

No niinhän siinä oli, enkä ollenkaan ymmärtänyt pelännyt noiden maatiaisten puolesta. Se suomentaminen tässä vähän tökkii, kun ei millään viitsisi kaivaa sanakirjasta kaikkia kun menee erikoissanaston puolelle, eikä se suomentaminenkaan, mutta se etsiminen englanniksi, kun suomeksi etsiminenkin on joskus peräti aikaa vievää :D 

Näyttääkö ne tältä? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Aphis_fabae,_zwarte_bonenluis.jpg   .
   .
Tää on tyypillinen ongelma, mutta ei ole kärpänen: http://en.wikipedia.org/wiki/Aphis_fabae

En ole nähnyt ainuttaa siivekästä, tai muuta elävää, pelkästään reikiä paloissa ja mustaa tököttiä palon sisällä.

Weikko, ei näytä. Kyse on sellaisesta mustasta töhnästä jota sinne härkäpavun palkoon tulee sisälle. Oletan että se linkissä mainittu black fly munii sinne sisälle sellaiseen töhnään (vrt. liljakukon töhnä) , mutta tuo on vaan minun omaa ajatteluani eikä sillä ole vielä mitään tutkittua tietoa takanaan :slight_smile:

Onhan ne herneissä olevien matojenkin alkuperä jonkun lentävän muninnan tuloksia. Ne vaan käydään munimassa jo hyvissä ajoin ennen kuin palkoja edes on. Mutta tekevätkö nämä mustat reiät palkoon menneessään vai tullessaan?