Enpä tunne tuota asiaa, mutta varmaan täällä joku tietää. Jäänpä minäkin kuulolle.
Herneissä oleva mato on ainakin hernekääriäinen, varmaan sama iskee papuihinkin, lentävä kaveri. Voin ettii illalla muistiinpanoista mikä tuo mustakärpänen tms on, jollei joku ole löytänyt tietoa ennen sitä. En ole ikinä ennen törmännyt moiseen, hui.
No eihän uteliaisuus antanut periksi, eli tuo blackfly tarkoittaa juuri mustia kirvoja, niinkuin Weikko ehdotti. Jospa se musta töhnä on hernekääriäisen toukan ulostetta? Sehän kasvaa ja kasvaa ja syödessään herneitä/papuja ulostaa aika lailla. Jos se uloste muuttuu ajan kanssa vihreästä mustaksi, töhnäähän se on. Reikä on varmaankin kärpäsen tekemä kun laskee munan palon sisään tai sitten kärpänen munii palkojen lähettyville ja sitten toukka tekee tuon reiän ryömiessään palkojen sisään. Nimimerkki. meidän kasvimaalla ja pelloilla on kaikki mahdolliset ötökät mitä voi vain olla olemassa
Se musta töhnä on alkuun ja vähissä määrin sellaista pistemäistä pölyn näköistä, toukasta ei näy jälkeäkään, eikä mitään samanlaista kuin herneissä ja jos sitä mustaa on puoli palkoa täynnä. se on tervamaista liejua. Niissä paloissa, joista sanoin, että näyttävät samalta kuin herneissä, ei ollut ollenkaan mustaa, muttei kunnon matoakaan, vain sellaisia ruskeita pilkkuja. Herneissä en ole koskaan nähnyt tuollaista mustaa.
Suomalaisilla viljelysivuilla väitetään, ettei härkäpavulla juuri ole suomessa tuoholaisia. Pitänee pistää isäntä lenkkeilemään koiran kanssa tuonne viljelijän pakeille kysymään miltä heidän papunsa näyttävät ja onko ne ruiskutettu jollain. Lähellä, linnuntietä vajaan kilometrin ja parin päässä on isot härkäpapupellot.
Jos hernekääriäistuhot ovat pienemmät silloin, kun ei parin kilometrin säteellä ole ollut herneitä edellisenä vuotena, niin onkohan tässä nyt sama juttu? Ja jos hernekääriäisiin auttaa se, että kääntää maan pian sadonkorjuun jälkeen, etteivät ehdi kehittyä, niin auttaisiko se konsti tähänkin. Varhainen kylvö ja sadonkorjuu tuntuu olevan yksi keino.
Munkin piti lähteä kaivelemaan nettiä, kun olin sitä mieltä, ettei black fly voi mikään kirva olla, sehän on mäkärä. Ainakin niin sanottiin jenkeissä ja Kanadassa. Wikittämällä osoittautui, että voi se olla kirvakin. Tässä Wikitieto aiheesta:
KIRVA:
Aphids, also known as plant lice and in Britain and the Commonwealth as greenflies, blackflies or whiteflies are small sap sucking insects, and members of the superfamily Aphidoidea.
MÄKÄRÄ:
A black fly is any member of the family Simuliidae. … Most black flies gain nourishment by feeding on the blood of mammals, including humans, although the males feed mainly on nectar. They are usually small, black or gray, with short legs, and antennae. They are a common nuisance for humans, and many U.S. states have programs to suppress the black fly population.
Kun aikoinaan kasvattelin härkäpapua, tuli latvoihin aina mustia kirvoja, joita ei muutoin näkynyt missään. Mistähän ne osasivat tulla, ainakaan moneen kilometriin ei missään kasvanut härkäpapua. Luulen, että lajike oli Hangdown, en muista muita lajikkeita silloin nähneenikään (siis ainakin 20 vuotta sitten). Kun palot alkoivat olla isoja, katkaisin latvat pois ja ötökät häipyivät.
Hitsit kun en tullut ottaneeksi purkkiin sellaista mustaa hyönteistä joita oli keräämieni härkäpapujen joukossa ämpärissä. Se ei ollut sellainen normaali kärpänen, en osaa tarkemmin nimitellä kun en öttiäisiä tunne. Kummiskin vähän koppakuorimainen, ja tuntosarvet tai ainaskin jotkut sellaiset "antennit" sen minkä ehdin katsoa ennenkuin julmasti pyydystin ja tapoin. Niitä oli siinä ämpärissä useita. Kärpäsen kokoinen.
Aramintan löytämä: "they are usually small, black or gray, with short legs and antennae" tietty sopisi, koska tuossa sanotaan että "yleensä", se ei sulje pois siis tuollaista isompaakaan öttiäistä.
Kirvoja sillä mitä kirvan käsitän, minkään värisiä, ei ole ollut noissa pavuissa tai kasvustosasa ulkopuolella. Senverran pitkään olen niitä kerännyt ja tuolla niiden kasvustossa häärinyt että takuuvarmasti olisin huomannut jos sellaisia olisi.
Minulla on vielä jonkin verran härkäpapuja keräämättä kun kylvin muutaman rivin paljon myöhempään kuin muut, samoin jo kerätyissä riveissä saattaa olla joitain huomaamatta jääneitä palkoja. Käyn kurkkimassa, ja jos satun löytämään vielä palon jossa tuota inhottavaa mustaa töhnää on, otan kuvan.
Tuota, tää mun löytämä “with short legs and antennae” on se mäkärän kuvaus ja ne tuskin viihtyvät härkäpavuissa. Mun sepustus oli varmaan epäselvä, lisäsin Wikin kuvauksiin nyt otsikot. Molempia näköjään kutsutaan jossain päin englantia puhuvaa maailmaa “black flies”. En kyllä tiedä miksi mäkärää sanotaan Englannissa, en koskaan nähnyt yhtään, vaikka asuin siellä kaksi vuotta.
Alkaa vaikuttaa siltä, että kyseessä ei ole varsinainen härkäpavun tuholainen. Siispä, .
.
jos kyseessä olisi hernekääriäinen tai sen toukka, niin palon sisällä pavuissa pitäisi olla syötyjä koloja. .
.
Jos sellaisia ei löydy, niin heitän veikkaukseksi herneripsiäisen.
Herneripsiäinen vioittaa versoja ja kukkia, mutta mun pavuissani ei ainakaan ole ollut mitään vikaa versoissa eikä kukissa eikä palkojen muodossa, kirvoja tai muuta ötökkää ei ole ollut latvoissa. Kaikin puolin pavut ovat olleet muuten hyvävointisia. Pavuissa ei ole palon sisällä minusta ollut mitään reikiä, tosin ne ovat voineet sitten olla sen töhnän peitossa, ainoastaan palossa on millin parin kokoinen mustareunainen reikä tai useampikin.
Pikaista vastausta kaipaisin: keittelin pari satsia härkäpapuja pakastamista varten ja osa pavuista oli jo alkanut tuuleentua ja itse pavut hiukan kellastua. Keittämisen aikana tuo keltaisuus voimistui hiukan ja erottuu ihan selkeästi noista normaalivihreistä. Voiko nuo keltaisetkin silti käyttää tuolla vihreiden seassa?
Voi ![]()
No hyvä, Kiitos!
Kasvattelin ensimmäistä kertaa elämässäni härkäpapua. Tuoreena syötiin osa (keitettynä) ja tarkoituksena oli että loput säästäisin siemeniksi ensi kevättä varten, mutta… miten se tapahtuu? Mihin aikaan ja miltä niiden pitää näyttää? Kuuluuko niiden palkojen mennä mustiksi? 
Ihan mustista paloista kerätään pavut ja pistetään kuivumaan. Me ollaan usein kiireissämme heitetty vaan palkoineen pannuhuoneeseen ja sit myöhemmin talvella eroteltu palot pois. Hyvin ovat aina itäneet.
Kiitos Tuomipihlaja! Minä jo luulin että olivat menneet jollain lailla pilalle/käyttökelvottomiksi…
Kerättiin tänään loput härkäpaput. Kokonaan mustia palkoja oli vain muutama mutta sellaisia joissa oli mustia länttejä oli enemmänkin. Mahtaako sellaisista saada itäviä siemeniä ensi kevääksi?
Niistä saa ihan hyviä ja itäviä siemeniä. Avaa palot heti, jotta eivät ne homehdu, tai sitten säilytä paöot paikassa, missä palot eivät homehdu. Itse avasin palot heti ja pistin siemenet kuivumaan.
Kiitos habakuk, otin siemeniksi pavut niistä paloista jotka olivat mustia tai joissa oli mustia laikkuja. Väriltään ne siemenpavut olivat vaaleita tai hieman ruskehtavia eli selvästi eri värisiä mitä “tuoreet” pavut mitkä olivat aika vihreitä. Jos hyvin käy niin ens kesänä on reilu 10m penkki härkäpapuja kasvamassa:)
Härkikset likoamassa ja päivällä päästään kylvöpuuhiin 

Mullassa ovat täälläkin. Liottaminen ei kyllä tullut mieleenkään…