Täällä vielä viikon verran odotellaan ennen maahan laittoa. Ei niitä tarvitse liotella, suoraan maahan vaan.
“blondi” kysyy… miten ja mihin niitä härkäpapuja käytetään? Siis joo tiedän että syödään, mutta siihen se tietämys jääkin =D
Tekis mieli itsekin kokeilla jtn papua, mutta ei olla koskaan syöty kuin pakastealtaasta saatavia…
Härkäpapuhan ei oikeastaan ole papu. Nimessä vaan on se sana johtuen ehkä siitä että se tekee siemenensä pitkään palkoon kuten pavut ?
Härkäpavun siemenet ovat suuria ja todella ravintorikkaita. Keitettynä pidän niistä itse kaikkein eniten, mutta toki niitä voi esimerkiksi vaikka soseuttaa.
antakaas lyhyt ja selkeä ohje härkäpapujen kasvatukseen. minulla on n. 15 papua oottelemassa jos vaikka tänävuonna ne istuttaisin. kertokaa kaikki kylvöajat ja rivivälit jne.
-nimetön- itse laitan härkikset toukokuussa maahan, ekat laitoin jo vappuna ja yhden penkin verran on suunnilleen vielä kylvämättä. Se on siis maanantain, eli seuraavan vapaapäivän homma.
Hyötykasviyhdistys sanoo, että kylvösyvyys 5 cm, taimiväli 15–20 cm, riviväli 40–60 cm.
Itse laitoin taimiväliksi 15 cm, kylvin yhteen penkkiin kolme riviä, joiden riviväli on 30 cm. Penkkien väliin jätän vähän leveämmän käytävän, että styroksinen kasvimaapenkkini mahtuu siinä kulkemaan ![]()
Ja anteeksi kun en huomannut kysyystäsi aikaisemmin.
Härkis on niin ihanan vaatimaton kasvi, että mallaa moneen malliin. Mulla on ollut tapana laittaa sitä perunanistutuksen yhteydessä toukokuun 25. päivän tienoilla perunavakoon aina siihen perunojen väliin. Hyvin nousee ja kasvaa sieltä niin syvältäkin ja ei tavallaan vie tilaa ollenkaan, koska silti laitan perunat ihan yhtä tiheeseen kuin muutenkin. Joku vanhan kansan neuvo oli, että härkäpapu antaisi mukavasti lannoitetta perunalle(typpi, härkiksellä kai on typpinystyrät niin kuin pavuilla), mutta ei taida tuo puoli niin toteutua, kun kuitenkin korjaan satoakin. Tosin nykyään korjaan vain pienen osan. Härkäpavusta kannattaa aina antaa osan tuleentua, että saa siemenet!
Kylvin tänään mökille metsäpuutarhaan härkapapua, sinne tänne ryhmiksi, On niin kauniit valkomustat kukat, että sopii kestäväksi koristekasviksi. Ja lisää kylvän parin viikon päästä, kukintaa riittää pidemmäksi aikaa.
Piti kylvää tänään vielä yksi penkillinen härkistä, eli kolme riviä, mutta tuli niin hirveä hyttyshyökkäys, että oli ihan pakko lopettaa homma kesken. En oo koskaan nähnyt noin paljoa kiukkuisia hyttysiä yhtä aikaa mun kimpussa. Mua ei edes yleensä vaivaa hyttyset millään tavalla.
Kaksi riviä pystyin siellä istumaan, mutta viimeinen oli pakko jättää kesken, kun ei vain voinut olla siellä pidempään.
Huomenna rykäsen sitten tuon viimeisen rivin töitten jälkeen. En muista sitten yhtään mihin muuttolaatikkoon meitin hyttysmyrkky mahto mennä. Vielä ei oo ainakaan tullut vastaan.
Nyt on kylvetty se viimeinenkin härkisrivi. Kuusi riviä pistin pieniä ihanan näköisiä Nuulta saamiani siemieniä ja saman verran omia isompia ei niin kauhian hyvän näköisiä härkiksen siemeniä. Katotaan lähteekö noi mun omat edes itämään, kun ehtivät jo kertaalleen homeilemaankin.
Nuulta saamani pussin pohjat kippasin vielä rykelmäksi yhdistettyyn yrtti/kukkapenkkiin. Jos ihania kukkia saisin sitten kesällä ihailla toisellakin puolen taloa =)
punakukkainen härkäpapu on nyt ollut jo viikon maassa… mukava odottaa, että aukaiseen ensimmäiset kukkaset :O))
Tänään huomasin ensimmäisessä härkäpapupenkissä elämää. Ja johdonmukaisesti siinä ensiksi laitetussa. Nuun siemenistä, seuraavaksi on vuorossa se penkki jossa on omia viimevuotisia siemeniä, joten eiköhän se pian nähdä, että lähteekö ne lainkaan itämään.
Aina jaksaa ihastuttaa tämä härkäpavun mustavalkoinen kukka.

Minullakin on noita mutta en tahdo saa pölytettyä niitä.
Lilianne, kyllä ne pölyttyvät siellä hyönteisten avulla itse. Anna niiden olla vaan, helpompaa kasvatettavaa saa hakea ![]()

Tässä sitö härkäpapua on sitten punaisena & mustana :O)
Täällä kasvatetaan vain tätä perinteistä väriä.
Yllättävän monta palkoa on tullut yhteen kasviin ja tämä kuuluukin kesän onnistujiin. Hyvin on jaksanut kasvaa raskaassa savimaassa ja viileässä ja kylmässä kelissä.
Eikä ollut tuholaisiakaan kimpussa! Keräsin tänään palkoja, höyrytin sisällön ja söin osan. Vielä niitä sinne jäikin, mutta niin kai pitääkin, jos haluaa ensi vuodelle siemeniä.
Meillä härkäpapu oli ainut kasvi, jossa oli kirvoja tänä kesänä! No, parilla tolutuksella nekin lähtivät. Kuinka satoisa tuo yleensä on? Nyt syötiin satsi papuja, mutta tuntui, ettei palkoja nyt kovin montaa per kasvi ole. Kukkaa oli runsaasti, mutta eivätkö sitten hedelmöittyneet kunnolla…?
härkäpavussa nyt on aina yloeensä kirvoja! Tosin tänä vuonna se on meillä taas ollut oikeastaan ainoa missä ei ole ollut kirvaa!
…ja ne mustat kirvat asettautuvat kasvin latvukseen useimmiten, eikö vaan. härkäpapu ei huonoa tykkää, jos sen latvoo ts sakset paras kirvojenhävittäjä.
muutaman kerran wokkipannulle ottanut satoa. eilen keräsin isomman määrän palkoja ja ryöppäsin papuja pakkaseen yhdessä vaha- ja vihreänpavun kanssa. - vielä näyttäisi tulevan reilusti satoa.