Härkäpapu, Vicia faba

Tänään keräsin härkäpavut. Pyykkikorillinen tuli palkoja. Kannattaako nuo kuivattaa paloissaan vai riivittyinä papuina? Ensi vuoden siemeneksi ovat menossa.

Olen kuivattanut riivittyinä papuina. Palossa sisällä saattaa homehtua, ja toisaalta vaikkei sitä vaaraa olisikaan niin täytyyhän ne kummiskin riipiä pois paloistaan jossain vaiheessa eli miksei sitten saman tien. Kuivumiseen ja siemenkäyttöön ei ole väliä miten ne kuivuvat, paloissaan vaiko irtonaisina.

Kävin katsomassa joko härkäpavut olisivat valmiita korjattavaksi. Oletan, että niillä ei ole vieläkään kiire, jos haluaa kerätä ne tuleentuneena ensi vuoden kylvöä varten? Eikö niiden tule tuolloin olla paloistaan ruskeita? Vielä suurin osa oli vihreitä. Mahtaako itävyys parantua tuleentumisen myötä vai käykö juuri päinvastoin? Huomasin, että siellähän oli taas kukkiakin! :slight_smile:

Hei olisiko kenelläkään vinkkejä miten saisin härkäpapuni kasvamaan mahdollisimman nopeasti korkeaksi? Kasvattelen papuani siis sisällä ruukussa ja olen ihan ensikertalainen, joten kuinka usein papua pitäisi kastella? Kiitos jo etukäteen :slight_smile:

Viime vuonna minulla oli härkäpapua parvekkeella. Ei se minusta mitään erikoista vaatinut, se kasvoi ihan hyvin. Tuli sellaisia metrin mittaisia, pikkasen ylikin  ja muutamia papujakin tekivät. Itse kastelin sitä ihan "normaalisti", jos vertaa siihen että Chiliä kastellaan vähemmän ja kurkkuja enemmän.

Pitäisköhän sitä tänään aloittaa härkäpapu-urakka, ihan vapun kunniaksi ;)

Hyvä idea, kokeilen punaista näin ekana :stuck_out_tongue:

Penkin käänsin, mutta en pystynyt tuolla kylmässä viimassa kylvämään, pitää kattoo joku muu päivä. Viimevuonna olin ekat kylvänyt perinteenimukaisesti vappuna ja viimeiset vasta 22. toukokuuta. Eli eiköhän ne kerkii vähän myöhemminkin :slight_smile:

Minä ajattelin kylvää härkäpavut nyt tulevana viikonloppuna. Mies jo eilen käänsi mulle papupenkin valmiiksi :slight_smile:

härkäpapu on kylvetty - eikä tarvinnut maata kääntää, tyrkkiä vaan katteita vähän syrjään, että sai siemenet upoksiin.

Oletteko liottanut papuja ennen istutusta? Entä oletteko tehneet jonkinlaisen penkin pavulle?

Minä kylvin viikonloppuna härkäpavut ja liotin niitä lämpimässä vedessä vuorokauden ennen kylvöä. Ja tehtiin oma penkki pavuille, en tiedä onko se tarpeellista mutta minä aion tuohon samaiseen penkkiin istuttaa myös pensaspapuja ja sokeriherneitä :slight_smile:

Härkäpapuhan kestää hyvin kylmää, joten kestää ehkä liottamisenkin (jos siis yleensä papuja liottaa ja sattuu kuitenkin tulemaan vielä kovin kylmää, niin pavut saattavat mädäntyä maahan). Meillä härkäpavut on aina perunoiden välissä samassa vaossa, joten kylvetään vasta myöhemmin yhtaikaa kun perunatkin istutetaan. En ole koskaan liottanut. Satoa alkaa tulla jossain vaiheessa heinäkuussa. Kypsät pavut seuraavan kevään siemeniksi olen kerännyt samalla kun perunat nostetaan.

Härkäpapua ei tarvitse liottaa, se kylvetään suoraan maahan parin sentin syvyyteen. Yleensä olen kuokalla vedellyt niille penkintapaisen, eli hiukan multaa siirrän syrjään riviväleistä joissa kävelen. Niistä poistettu multa menee siihen viereen ja muodostuu härkäpapupenkki.

Sinnikäs on härkäpapu. Kasvaa yhtä hyvin myös sieltä perunavaon pohjalta eli noin 30 cm:n syvyydeltä. Liottaminen on tosiaan aivan turhaa. En liota koskaan mitään muitakaan papuja enkä herneitäkään, koska silloin on suurempi vaara, että mätänevät, jos maa ei ole tarpeeksi lämmin. Kuivana kestävät paremmin odottaa lämpenemistä.

Härkäpapu kylvetty. Oli kyllä kuivaa koppuraa mun savimaa. Suuren osan kylvin vaan nostamalla savikökköä ja tiputtamalla siemenen maahan ja tilsa takaisin päälle :wink:

Yhdeksän riviä mahtui, rivin pituus on reilu 7 metriä. Taimiväliksi tuli noin 15cm ja riviväli jotain 40 cm.

Siemeniä jäi aika paljon. Tykkäiskö marjapensaat, jos niiden juurelle tökkisi muutamia siemeniä/puska. Sais enemmän härkäpapua ja jos vaikka lannoittaisivat vähän puskia. Vai onko ihan tuhoontuomittu ajatus?

Q, Tarkoitaksää et sulla on 63 metriä härkäpapua? On sitä aikas paljon :slight_smile:

Öööö, no piti oikein hakee laskukone, mutta vissiinkin joo jos sen noin laskee 

Voi laittaa marjapensaan alle, varjossa vähemmän kukkii mutta lannoittaa kyllä. Kukkapenkissäkin kasvaa, heinäkuussa kylvettynä siitä saisi kestävän syyskukan, kukkii lokakuussa ja kestää -5 asteen.

Kiitti valtsu, se on kyllä hienoimpia kukkia, joita olen koskaan nähnyt. Taidan tökkiä noi loput sinne tänne pitkin pihaa silmäniloksi ja lannoitteeksi. Mahdollinen sato on sitten vain plussaa :slight_smile: