Jos haluaa lannoitusvaikutusta, satoa ei pitäisi kerätä vaan muokata maahan. Tai ainakin se lannoitusvaikutus jää hyvin pieneksi, jos sadon kerää ja versotkin siivoaa pois syksyllä.
Kylvin eilen kahta eri härkäpapulajiketta, Witkiem ja Hangdown. Kaksi vuotta sitten innostuin kokeilemaan eri härkäpapulajikkeita, siihen saakka olin kasvattanut vain Hangdownia sekä maatiaislajikkeita Ukko ja Kontu (muistaakseni se on nimeltän Kontu). Silloin 2011 härkäpavuissa oli minulla ensimmäistä kertaa jotain ötököitä palkojen sisällä ja satoa tuhoutui paljon. Ötökkä iski eritoten niihin uusiin kokeilemiini lajikkeisiin, Hangdown selvisi melkein vaurioitta - se on aina yhtä luotettava.Witkiemistä olen kerännyt silloin siemeniä jatkokasvatukseeni joten se ei ole varmaan ollut pahin ötökkäimuri.
Tuomipihlaja kyseli tuolla toisessa ketjussa mitä eroja noissa laittamissani eri lajikkeissa on, onko esim. maussa eroja. Täytyy sanoa etten tarkkaan muista (viime vuonna oli vain Hangdownia), mutta mielikuva on sellainen että ihan samalta ne maistuvat eli härkäpavulta ![]()
Tuo minun Witkiem askarruttaa nimensä puolesta kyllä edelleen. Sain silloin aikanaan kahdelta eri henkilöltä muutamia Witkiem-nimisiä siemeniä ja ne olivat aivan eri kokoisia; toiset pieniä pyöreitä ruskeita ja toiset isoja litteitä ruskeita. Nämä minun Witkiem-nimellä kulkevat on satoa niistä isoista litteistä ruskeista.
Yksi härkäpapulajike minkä vielä kylvän johonkin nurkkaan kasvimaalle on Crimson Flowered. Sen kukat ovat punaiset, eroaa siten noista muista lajikkeita. Siinä oli silloin niitä ötököitä joten se on parasta laittaa eri paikkaan senkin takia, ihan varmuudeksi vain.
Kiitos tiedoista, Nuu. Varmaan tosiaan muistaisit, jos niiden maussa olisi ollut suuria eroja. Ja tärkeää onkin tuo tieto, että niiden alttius tuholaisille voi olla erilainen. Minulla ollut aina yhtä ja samaa, muistaakseni sitä Hangdownia.
Kaikki mun kylvämät härkäpavut on jo hyvässä kasvussa, 5cm taimet nökötti eilen illalla komeassa rivissä harson alla
eli eivät onneksi mädäntyneet vaikka niin pelkäsin kun liotin niitä ennen kylvöä. Myös pensaspavut ja sokeriherneet ovat jo itäneet ![]()
Mä vasta tänään sain härkikset kylvettyä. Omia siemenöitä olivat, saapa nähdä itävätkö edes.
minun 2.5. kylvämäni olivat eilen aamulla taimella. hitaita olivat, kun melkein jäiseen maahan kylvin ilman liotusta enkä peittoakaan niille levitellyt.
ps - itse kerättyjä minunkin olivat. paremmin ne yleensä itää kuin kaupan pussukoissa hankitut
Täälläkin härkäpavut jo hyvällä alulla. En malta odottaa kukkia ja satoa.
Meillä on vasta nyt menossa peltoon. En muistanut ohjetta, ja liossa ovat olleet eilisestä, meniköhän ihan metsään. Maa on kyllä takuuvarmasti lämmin, joten periaatteessa lämpenemistä ei tarvi enää odotella…
pluotola, härkäpavun kylvön kanssa ei tarvitse maan lämpenemistä odotella. En ole koskaan itse liottanut niitä ennen kylvöä mutta ei siitä varmaan haittaakaan ole. Laita vaan nyt maahan, ei kannata odotella kauempaa 
muoks, aloin miettimään missä vaiheessa tulee satoa jos nyt vasta kylvää, mutta hyvinhän sitä ehtii saada. Toukokuun puolivälin kylvöistä saan satoa heinäkuun puolenvälin jälkeen, joten kesäkuun puolenvälin kylvöt antavat satoa sitten elokuun loppupuolella. Hyvin ehtii siis
Joo, aikoja sitten ne olisi pitänyt laittaa. Löytyi vain se purkki kuivattua härkäpapua eilen ja aari oli tyhjää, joten mitäpä sitä miettimään, ei tuo ota jos ei annakaan. Tuossa vaan joku sanoi, että liotetut mätänee helposti, jos maa on vielä kylmää, siinä mielessä sitä maan lämpöä mietin.
Kylvin eräänä kesänä joskus heinäkuun 25. Kylläpä sain kauniita syyskukkijoita, jotka ei pakkasesta piitanneet.
muoks torilla oli kukkiva härkäpapu ruukussaan ja hinta 2,5€, aina siis kannattaa kylvää ja aarin alue vasta rahasampo olisikin, torille siis poteissa myymään.
kukkii, kukkii. Ihan mun kesän lempparikukkia ![]()
Tagetes, tagsu hoi ! Nyt minäkin osaan keittää härkäpavut oikein
. Kauan siinä meni ja nytkin puolivahingossa vaan onnistui, täydellinen tulos. Kiehautin vaan ihan vähän aikaa, huuhtelin kylmän veden alla ja suurimmasta osasta oli jo siinä vaiheessa lähtenyt se kuori kokonaan pois päältä. Lopuista vaan peukun ja etusormen välissä turskautin sen pois. Kuinka kauniita vihreitä papuja
.
Oon varmaan aina aikaisemmin alkanut keittää niitä tuleentuneempina, en keksi muuta selitystä sille että vasta nyt tää asia loksahti kohilleen. Mutta parempi myöhään kuin ei silloinkaan 
Näyttäisi olevan aika paljon tuleentuneita härkäpapuja tuolla mun maallani. Niistä on varmaan siemeniksi, mutta ei varmaan enää ruuaksi?
Kreeta-Eulaalia, kuivatettuja härkäpapujahan käytetään liotettuna ruuaksi. Useimmat reseptit joita olen lukenut on nimenomaan kuivatetuille härkäpavuille tehtyjä. Tuleentuneet härkäpavun siemenet = kypsät ja kuivuneet. Näin se minusta menee, tosin en ole koskaan tuleentuneita ruuaksi käyttänyt koska olen aina kerännyt ruuaksi tehtävät jo aikaisemmin ja tuleentumaan jätetyt olen käyttänyt seuraavan vuoden siemenkylvöihin.
Tuleentumattomina olen ruuanlaittoon kerännyt ja tuleentuneita siemeniksi.
Oisko ne reseptien kuivatut härkäpavut kuitenkin tuleentumattomina kuivattuja? En tosiaankaan tiedä.
Jokin elukka (lintu, jyrsijä?) on käynyt syömässä tuleentumaan jätetyt härkäpapuni. Nyt kyllä kiukuttaa. Viime vuonna saivat olla rauhassa, en uskonut, että ne kellekään kelpasivat.
ihan keskikesällä parhaassa sadonkorjuuvaiheessa oli minulta käyty popsimassa. en saanut syntistä kiinni. palko oli kuitenkin avattu niin tehokkaasti, että epäilen runsaslukuisia harakkapoikueita. onneksi olivat vain (uteliaisuuttaan) availleet ja syöneet muutaman. loput jäivät minulle.
Tänä vuonna oli vain muutamassa palossa sitä inhottavaa mustakärpäsen tekemää tököttiä. Sen sijaan oli ilmaantunut joku toinen otus, joka tekee reiän palkoon juuri siihen kohtaa, johon papu on kiinnittynyt. Ei nyt mitään suurta tuhoa ollut tullut kuitenkaan.
Kuinka noita oikeaoppisesti pitäisi keittää, että saa parhaimman maun? Kaapissa on pussillinen näitä kotimaisia aarteita, enkä osaa tehdä niille mitään… Netissä on kovin ristiriitaisia keitto-ohjeita. Auttakeehan avutonta…