Ensin n. vuorokausi likoamassa huoneenlämmössä. Tämän jälkeen keitetään suolavedessä ensin n. 10 min. Seuraavaksi kannattaa poistaa siementä peittävä kalvo, mikäli haluat välttää siinä olevaa kitkeryyttä. Kalvo lähtee hiukan jäähtyneistä pavuista helposti puristamalla!!! Sitten laitat kuoritut siemenet kiehuvaan veteen, jossa keität niitä noin tunnin (mikäli aiot soseuttaa ne on keittoaika pidempi) suolaa lisäät keittoveteen vasta hauduttamisen loppupuolella! Keittämisen aikana lisäät tarvittaessa vettä etteivät pavut pääse kuivumaan nesteen vähäisyyden vuoksi! Keittoliemen voi siivilöidä ja käyttää esim. keiton valmistamiseen.
Just noin kuten Bluedreams ketroo!! Maatiaisen sivulta vielä: Liotetaan yön yli (liotus lyhentää keittoikaa), ryöpätään ja kaadetaan ryöppäysvesi (tummaa ja kitkerää, -> mahavaivoja) pois, tilsitään pintakelmu pois. Metallikattilassa keitto vaatii pidemmän keittoajan-voisiko teflonkattilassa keitto(???) lyhentää myös keittoaikaa, eihän kai kellään ole keraamisia keittoastioita??
Kiitos. näillä ohjeilla pitäisi onnistua. Rohkeasti yrittämään.
En nyt yhtäkkiä löytänyt yhtään ohjetta, jossa olisi käytetty rouhittuja kuivattuja härkäpapuja. Voisiko niistä tehdä jotain falafelin tyyppistä sapuskaa? Tuli vaan mieleen, kun noita härkäpapuja olen viljellyt isännän rehuksi
mutta se ei viitsi niitä liottaa, vaan käyttää mieluummin pakastettuja.
Falafelejä teen pääasialliseti härkäpavuistani. Laiskuuttani keitän tuoreeltaan ja pakastan rouhittuina falafeleihin valmiima, on muuten hyvää. Vaan kaikkihan ei pakastimeen mahdu, nytkin heinäkuussa kylvetyt "kukkakasvit" tekivät satoa ja heidät kuivatin, tuleentumattomina eivät idä ja saan keitellä ja syödä!
Kalvojen poistaminen on tosiaan ihan normi tapa välimeren maissa, joissa härkäpapu kuuluu melkein päivittäin käytettäviin vihantiin!! Se tosiaan parantaa pavun syötävyyttä, makua ja monipuolisuutta ruoanlaitossa!!
tähän asti olen aina käyttänyt härkäpavut kalvoineen - tuoreina, ryöpättyinä ja useimmiten wokkipannulla joskus keitoissa. pitäisikö opetella käyttämään oikeaoppisesti? on tuntunut tuhlaukselta poistaa se harmahtava kalvo mutta jos oppisi ajattelemaan tuossakin kohtaa, etteihän se hukkaan mene kun menee kompostiin. täyttä typpilannoitettakin vielä on:-)
mai-lee, viime kesänä ekaa kertaa itse poistin ne kalvot ennen syömistä. Sitä ennen olin aina käyttänyt koko pavun, koska samoin minusta oli tuntunut tuhlaukselta heittää osaa pavusta roskiin kun ihan hyvältähän se maistuu kokonaisenakin. No kokeiltuani kalvon poistamista olin ihastunut siihen härkäpavun makuun sekä muutenkin olemukseen: kaunis kirkkaanvihreä maukas. Pistelin niitä ihan sellaisenaan ison läjän menemään, olikohan mausteena vain ripaus suolaa.
Eli suosittelen kokeilemaan sitä kalvon poistoa, ainakin tuoreena keitettävien kohdalla se toimii hienosti vaikkakin pavusta noin kolmannes (?) meneekin hukkaan. Mutta kun kompostiin, niin ei hukkaan niinkuin sanoit ![]()
joo, kyllä minä vielä vanhanakin aion opetella uudet tavat. äitikin aikoinaan yritti neuvoa ettei turha nuukuus - eikä pieni varkaus - kannata![]()
Nyt on omien härkäpapujen saatavuus taas tälle kaudelle turvattu. Kylvin kahta lajiketta, hangdownia ja Witkiemiä, jälkimmäistä enemmän. Yleensä mulla on ollut pääosin Hangdownia mutta nyt näin päin.
Laitoin samanaikaisesti siemenperunat maahan kahteen lyhyeen riviin, sen vähän mitä nyt laitan, ja kylvin kokeeksi härkäpavun siemeniä niiden istutusvakoon, hiukan korkeammalle kuin mitä ne perunat hautasin.
Lisäksi yksi pitkä rivi pelkkää härkäpapua.
Kylvin Kontu-härkäpapua 20.4. ja nyt osa on itänyt. Sitkeä kasvi on kun en laittanut edes harsoa päälle ja yöpakkasia on ollut. Kontu on pienipapuinen, eikä tarvii kalvoja poistaa.
Ympäri mennään, yhteen tullaan ![]()
Olen aina aikaisemmin laittanut härkäpavut just tuolla tavalla perunoiden väliin, paitsi että ihan sinne vaon pohjalle, minne perunankin. Tosin vähän myöhäisempään ajankohtaan, kun tarkoitus ei ole ollut tuottaa perunaa mitenkään erityisen varhain. Hyvin on toiminut.
Tänä vuonna tarkoitukseni on koittaa viljellä perunat mansikkamuovissa (meillä ei perunoita viljellä mitään hirveää määrää, syödään talvella niin paljon muita kasviksia ikään kuin perunan sijaan), enkä nyt sitten laita härkäpapuja väleihin sen muovin takia. Niinpä jo kylvin viikko sitten härkäpavut, aika tosi lyhyen rivin vaan, että en tiedä riittävätkö mihinkään. Mietin, että oiskohan kylvettävä perunoiden viereen kumminkin yksi rivi härkiksiä? Näillä ajatuksilla kamppaillaan sitten taas pursuavien pakastimien kanssa :DD
Ajatus mustasta muovista perunoiden kanssa ei johdu rikkiksistä. Perunathan on helppoja rikkaruohojen suhteen. Mutta parina viimeisenä vuonna maa on ollut niin hienojakoista, että maa tuppaa valumaan perunaharjuista ja liikaa perunoita on vihertynyt. Muovin kokeilu sipulien kanssa oli sen verran hyvä kokemus, että oon nyt sitten miettinyt tällaista muovi+peruna-kokeilua. Oishan se sitten tietysti pieni työvähennys haraamiseenkin, tosin perunapenkit oon harannut vain kerran kesässä. Sipulimuovi säilyi niin hyvänä, että ilmeisesti käytän samaa muovia tänäkin kesänä. Sori, tuli nyt vähän muutakin kuin härkisasiaa.
Minulla on vielä härkäpavut kylvämättä, mutta aion kylvää ne mustaan muoviin tehtyihin reikiin. Minun kasvimaani on niin kaukana, etten pääse sinne kovin usein rikkaruohoja nyppimään. Kokeilen siis kasvattaa muovikatteen avulla kaiken minkä voin. Viimevuonna oli sipulia kaalia ja porkkanaakin muovikatteen rei-issä ja raoissa. Porkkanalla oli laudat vierekkäin ja niiden välissä muovissa viilto.
Härkäpapu kasvaessaan varjostaa kuitenkin aika hyvin, ettei rikkaruohot niitä ihan kauheasti haittaa, mutta ajattelin kuitenkin kokeilla sillekin tuota muovikatetta. Siellä kasvimaalla on aika paljon vesiheinää, joka ehtii parissa viikossa röyhähtämään vihreäksi matoksi, joka peittää kaikki kylvökset.
Genesee, mielenkiintoista. Onko vaikeaa kylvää porkkanat muovin viiltoon?
Ei se vaikeaa ollut, mutta niitä oli vain pari rivimetriä. En aikonut kylvää porkkanaa, mutta poika välttämättä halusi että niitäkin kylvetään. Minä en ehdi kitkeä sitä kasvimaata, joten yritän kaikki kasvattaa vähällä vaivalla.
Kärsimätön kyselee, et onko mun härkäpavut kadonneet myyrien suihin, kun ei yhdenyhtä itua näy vieläkään? Kylvin siis vihreät ja punaiset (ihan niitä perusmarkettipapuja siemenhyllystä) vappuna, samoin porkkanan, kummastakaan lajista ei mtn näy. Ei tosin myyristäkään, kasvimaan muokkauksen ja koirien juoksentelun jälkeen ovat siirtyneet tontin toiselle laidalle, kekojen perusteella. Vieläkö noinousee, vai menenkö hommaamaan uuden siemensatsin?
Älä hättäile, kylvin härkäpavut 20.4. ja vasta ovat puskeneet pinnalle. Riippuu siitäkin että miten syvään ne olet kylvänyt...
Porkkana itää minun kokemuksien mukaan tosi hitaasti.
Juu, mä muistelen, että mummoni kylvi porkkanan syksyllä, koska se itää hitaasti. Siksi mä laitoin sen pavun kanssa samaan aikaan, ajattelin, että kun oon 800km etelämpänä, ku mummo, niin kevätkylvö riittää. Pavut on about 10cm syvyydessä, hiekkamaalla, mutta hevonpetä ja vuohenputki-nurmikko-silppua seurana. Ihanaa kuulla, ettei vielä tartte heittää kirvestä kaivoon, vaan mulla saattaa ollakin papuja ehkä itämässä.
10 senttiä kuulostaa aika syvältä, mutta hiekkamaasta mulla ei ole kokemusta. Meidän savisella maalla kylvän härkäpavut parin sentin syvyyteen tai vähän miten sattuu. Aina niitä syksylläkin myöhään itää pudonneista kun on satoa kerätty.
Härkäpapu kykenee nousemaan kyllä tosi syvältäkin, esim. perunalle tehdystä vaosta, mutta aikaa se vie tietysti enemmän.
Näin kylmillä ilmoilla porkkanan itäminen kestää tavallista kauemmin ja joka tapauksessa porkkanat eivät idä muutamassa päivässä.