Tänään näky sekä papu-, että porkkanariveissä vähän jo vhreää, ehkä ne kumatkin sieltä joskus nousee. Papupussissa oli kylvösyvyys viis-kymmenen senttiä, ja tökin ne jonnekin kymmeniseen senttin, ettei ne pihan tuhannet myyrät niitä heti löydä.
Joku on käynyt syömässä mun härkäpapuja! Kylvöksen päällä on ollut harso koko ajan, joten linnut tuskin ovat asialla, lähinnä epäilen hiiriä. Pikkutaimet eivät ole kelvanneet, mutta ne on katkaistu siististi alhaalta ja siemen, josta pavut ovat lähteneet kasvamaan, syöty pois. Onkohan mitään keinoa estää, että edes loput pystyssä olevat säästyisivät, vai kannattaako muuttaa suunnitelmaa ja laittaa paikalle jotain muuta? Onko muila tälläisia kokemuksia?
Härkäpapu kukkii! Ensikertalainen täällä intoilee, tämähän on kuin orkidea! ![]()
Taustalla rikkiksiä ja siiklit ![]()
Puhuin ettei härkäpapu tarvitse tukemista vaan seisoo pystyssä päin loppuun saakka. Nyt kun on ollut tosi kylmä ja sateinen kesä tähän saakka, on muutamia härkäpapupenkin reunimmaisista härkäpavuista lakoontunut, eli vedän vähän sanomisiani takaisin.
Mutta melkein kaikki edelleen pystyssä kuten aina ennenkin.
Ompa tosiaan aika paljon tiheämmässä kuin mulla!!
Minä menen niin kuuliaisena pussin ohjeitten mukaan, ainakin tämän ekan “kunnon” kesän, ensi vuonna voi sitten soveltaa omaan maahan ja omiin tapoihin sopivat säännöt
Härkäpapua voi vähän mullata, nämä nykyiset kuiva-helle, sade-myrsky yhdistelmäsäät tekee jekkuja. Voisihan noille reunimmaisille laittaa tukinarut, kuten parsavinkki elilen Tönönvahdin galleriassa.
siv 46 nuu kertoo-> "Laitoin samanaikaisesti siemenperunat maahan kahteen lyhyeen riviin, sen vähän mitä nyt laitan, ja kylvin kokeeksi härkäpavun siemeniä niiden istutusvakoon" ja "Lisäksi yksi pitkä rivi pelkkää härkäpapua" - tuossa etualalla lienee peruna/papu-kasvusto oikein tiheänä yhdessä, eikö vaan ja papurivi taustalla. tiheästi kylvettynä sekin näyttäisi olevan.
joudun aina kuromaan härkäpapukasvuston pystyyn päin, kun ne isoina pensaina täyttävät polun niin ettei ohi pääse kulkemaan...
Edessä tosiaan peruna-härkäpapu-rivit ja takana kauempana pelkkä härkäpapurivistö.
En usko että noita tänäkään vuonna tarvitsee missään kohtaa tukea, mutta tosiaan muutama varsi oli tuossa edessä peruna-härkäpapu-rivissä lakoontunut maata vasten. Niillä muutamalla ei ole mulle isompaa merkitystä satoa ajatellen.
Kylvän ne aina tuohon tiheyteen, mutta jos siemenet joutuisi ostamaan kaupasta isoon hintaan niin siinä tapauksessa varmaa kylväisin isommalla siemenvälillä.
Perunan joukkoon kylvetyt härkäpavut on lähes kaikki lakoontuneet, samoin perunan varret. Onko peruna kaatanut härkäpavut vai härkäpapu perunat, ei voi tietää. En muista mikä härkäpapulajike oli perunoiden joukkoon kylvettynä.
Omaan paikkaansa taaemmas yksinään kylvetyt härkäpavut seisovat suorina ja ryhdikkäinä vaikkakin kuivasta kärsineen näköisinä koska eivät ole saaneet tippaakaan vettä heinäkuun aikana ja hellettä ollut oikeestaan koko kuukauden ajan. Niiden lajike on Hangdown.
Eilen illalla keräsin ensimmäisen sangollisen palkoja. Aloitin niistä lakoontuneista vaikka niissä olikin vielä paljon palkoja joissa oli reilusti "kasvuvaraa". Nämä +30+ helteet ei anna nyt paljoa pelivaraa jos edes jotain satoa haluaa niistä saada. Vettä en niille pysty antamaan :(
Vähän riippuu, ehkä jotain 10 cm mittaisina ? En oo koskaan silleen mittaillut, heinäkuun loppupuolella kerään kaikki sitä mukaa kun vaan kerkiän. Tänä kesänä oon aloittanut keräämisen vähän myöhemmin kuin aiemmin, ja sittenkin vaikuttais että kasvunvaraa olis kyllä vielä paljon verrattuna aiempiin vuosiin. Tais kylmä kesäkuu vaikuttaa näidenkin kasvuun.
Meillä on kanssa harkäpapuja laossa, vaikka ennen ovat aina pysyneet pystyssä.
En oikein usko, että perunat olisivat kaataneet papuja tai pavut perunoita, koska ovat ainakin meillä ennen pysyneet hyvin pystyssä molemmat, siis yhdessäkin kasvaessaan. Luulen, että johtuu jotenkin muuten tästä kesästä.
Mä en o vielä keränny papuja, tarttis kyllä. Mulla lakoaa punaiset pavut, vihreitä härkäpapuja siemenpussin mukaan tekevät ovat kaikki pysyneet pystyssä. Mullahan tää eka vilelykesä oli vähän sellainen kokeilu, nyt osaan paremmin miettiä, mitä istuttaa, ja minne, ja kuinka hoitaa. Ens kesänä pistän härkäpapua enemmän, ja askartelen jonkinlaiset tuet. Kiitollisia kasvatettavia noi on, melkein jokainen siemen iti, melkein jokainen tuottaa isoja palkoja papuja, ja kukat oli tosi nättejä.
Söin koe-erän Kontua, hyvää oli mutta eipä tuosta paljon syömistä jää. Tarvis laittaa koko kasvipalsta härkäpavulle jos meinais enemmänkin käyttää. Mullakin on osa laonnut, toiset ihan terheästi pystyssä.
Se Kontu on niin pieni, ei siitä tosiaan paljoa jää syötäväksi jos sen siemenen päälliosan vielä kuorii pois. Laita niitä isompipalkoisia lajikkeita kuten vaikka Hangdown Greeniä, niiden siemenet on ihan toista luokkaa.
Juu, mulla olikin joskus sitä Hangdownia, en muistanutkaan että se tekee isompaa palkoa. Ehkä ensi vuonna taas ![]()
Minä olen saanut Kontu-pavusta ihan hyvin satoa, mutta kylvän aina tosi tiheästi enkä harvenna. Tekevät silti paljon papuja per varsi. Eikä niitä tarvitse kuoria kahteen kertaan. Jokin aika sitten keitin niitä ison kattilallisen, eikä niistä mitään kuorta irronnut. Osan pavuista marinoin ja loput pakastin.
Olisi pitänyt vähän porrastaa kylvöjä kun kaikki kypsyivät kerralla enkä ehtinyt kaikkea keräämään ennenkuin loput tuleentuivat ihan mustiksi. Tuleentuneet kuivatan seuraavan vuoden kylvöihin.
Tänä kesänä kylvin härkäpapua matalien auringonkukkien ympärille ja aika hyvin ajoittui papujen kypsyminen ja kukkien aukeaminen. Nyt kun pavunvarret on leikattu kompostiin niin penkissä alkavat auringonkukat availemaan nuppujaan.
Mulle on ihan outoa siemenen kuoriminen. Mun mielestä siemenet on ihan hyviä ja pehmeitä, jos ei vaan päästä liian vanhaksi kasvamaan.
Mä laitan palot hetkeksi kiehuvaan veteen, niin silpiminen käy paljon sutjakkaammin, vaikka on kyllä sottasempaa. Se riittää mulla sitten ryöppäämiseksi pakastamista varten. Nyt tossa odottelee ämpärillinen palkoja tätä käsittelyä.
Eilen keräsin muovikassillisen palkoja ja tänään silvoin ja kuorin pavut. Ei niistä tullut kuin 7 dl kuorittuina, mutta meillä tykätään niistä enemmän sillä tavalla, joten se on mun mielestäni vaivan arvoista. Katselin soffalla leffaa kulho sylissä ja kuorin kiehautettuja siemeniä, silpomisen tein päivällä puutarhapenkillä istuen.
Ootteko tehneet härkäpavuista pikkunaposteltavia ? Kävin tänään puodissa jossa oli kaikkea mahdollista pikkunaposteltavaa, mm. kaikenlaista ihanaa siemenistä ja pähkinöistä. Siellä oli yllätyksekseni myös härkäpapuja kahdella eri tavalla maustettuna - suolainen ja olikohan se toinen joku chilimaustettu. Sitä suolaista maistoin ja sehän oli tosi hyvää. Katsoin että selosteessa siinä oli joku öljy mukana suolan lisäksi.
Mites noita tekis kotona ? Jotenkin pitäis saada härkäpavun kuoritut puolikkaat kuivattua, ei liian kuiviksi. Ja maustettua niin että maku tarttuu niihin muttei pintaan jää suola (tai muu mauste-) kerrosta.
Tästä olis hyvä ottaa projekti, olisko kellään ideoita vai suoranaisia vinkkejä miten noita valmistais ? Nää kaupassa olleet oli vaaleita härkäpavun puolikkaita. Ei näyttäneet eikä maistuneetkaan paahtuneilta.
ei anna vastausta nuun kysymykseen mutta hs:ssä on tämmöinen juttu härkäpavun käytöstä->
"Suomalaistutkijat tekivät härkäpavusta leipää ja pastaa – uusi vaihtoehto hiilihydraateille - 1.12.2014"