Hei, minulla on kaapissa pussi lähikaupasta ostettuja kuivattuja härkäpapuja, sopisko ne siemeneksi??
Täysin tietämätön olen tän asian suhteen-lähinnä haluaisin viljellä tätä viherlannoitteeksi ja maanparannus-kasvina…onko kenelläkään kokemusta?
Tämä ajatus syntyi lähinnä sillä tiedolla että jos kuivatuista soppaherneistä saa kasvamaan versoja, niin toimis kai härkäpapukin samoin!
![]()
JOs niitä ei ole kypsennetty vaan ne on ihan vaan kuivattuja niin toki ne lähtee kasvamaan.
Pitääkin muistaa ottaa esille omasta sadosta kuivatut siemenet ja laittaa ne maahan ![]()
Kiitos Nuu arvelujeni oikeaksi vahvistamisesta! ![]()
Mä laitoin yhen penkin härkäpapua, eka laitoin sinne kauniisti ja maltillisesti kaksi riviä joskus toukokuun alkupuolella, mutta kun ne ei alkaneet nousta tarpeeksi nopeasti mun makuuni niin päättelin et ehkä ne on mädäntyneet ja tökin samaan penkkiin sinne tänne loput pussinjämät ja toki ne ekat sievät rivit nyt sit nousee :D Saa katsoa mimmonen sekametelisoppa tuosta tulee, pitää varmaan vähän harvennella jos ees suurin osa lähtee itämään. Maltti on valttia, mut mistähän sitä sais?
Mie laitoin härkäpavun esi lioteetut siemenet viikko sitten penkkiin. ei tapahdu vielä mitään,vaikka sen liotus yön jälkeen olivatkin jo itäneet lähes kaikki. Joku tainnunna syödä miun pavut =). Täytyy käydä kaivelemassa kepillä.
Mulla nousee aika tiivisti härkäriviä tuolta, kuinkahan lähekkäin niitä voi kasvattaa? Tosiaan kylvin vielä toisenkin satsin samaan penkkiin kun ei ekat alkaneet nousemaan, mutta nyt ne toki sit kohoaa sieltä kaikki
En millään haluis harventaa… Miten tiiviillä väleillä teillä on härkikset kasvaneet?
n. 15cm välein
Minulla kylvöt on vähän tiheämmät, 5-10 cm välein vähän miten on sattunut siemen kylvettäessä vakoon pudotettaessa asettumaan.
Kerran telkkarissa kylvettiin härkäpavut leveän talikon avulla: Talikko pistettiin maahan pystyyn ja vähän kallisteltiin. Sitten pavut piikkien tekemiin reikiin. Tuota konstia olen sitten aina käyttänyt, siemenet tulevat vajaan 10 cm välein maahan.
Mulla on kyl aika tiukasti, varmaan just jotain 5cm pahimmat välit. En silti haluis nyppiä noita pois, ehkä vaan annan olla ja katon miten ne siihen asettuu. Ihanan tanakoita kyllä, en oo aikasemmin laittanut härkäpapua ![]()
Mun härkäpavut kasvaa aina tosi tiheesti ja hyvin satoa on tullut. Pysyvät aika hyvin pystyssäkin kun saavat tukea toisistaan.
bishbish, anna olla silleen kuin on nyt ![]()
Juu mä jätän ne noin
Meil on iso vanha niittymaa käännettynä ja karhittuna tossa ja oon sinneki laittanut yhen jämäpaketin savipaakkujen alle, saa nähä nouseeko mitään. Maanparannusmielessä ajattelin, tungen sinne kaikki mahdolliset pussinjämät. Ruokakaupassakin näytti olevan isossa pussissa kuivia härkäpapuja tarjolla, taisivat olla pienempiä ja pyöreitä… Lähtisköhän ne kasvamaan?
Sain työkaverilta kuivia härkäpapuja, jotka on jotain vanhaa itäsuomalaista kantaa (suurin osa on tumman violetteja). Vieläkö näitä kannattaisi tänä kesänä kylvää tuorekäyttöä varten? Tuleentumaan ne ei ehkä enää ehdi, mutta minä käytänkin ne yleensä vihreinä.
Kyllä minä laittaisin. just vasta vähän aikaa sitten pensaspavutkin laitoin.
Eihän kesä ole kunnolla vielä alkanutkaan, niin toivottavasti vastikkeksi olisi pitkä lämmin syksy.
Tänään aloitin härkäpapusadon keräämisen. Kolme ämpärillistä keräsin ja perkasin. Osan niistä ryöppäsin ja poistin ulkokuoren, ne ihanan vihreät ja maukkaat sisukset pakastin pusseihin. Yhdestä kerätystä täydestä ämpärillisestä palkoja tulee 3 pussia joissa jokaisessa on ehkä n. 3 dl härkäpapua sisällä.
Huomenna jatkuu sekä keittiössä että kasvimaalla härkäpapujen parissa hommailu.
Aattelin kanssa ryhtyä tuohon härkäpapuhommaan huomenna. Pelkään, että ovat jo kypsyneet liikaa, kun en ole moniin päiviin käynyt katsomassa.
Härkäpapu kuuluu kyllä ehdottomasti kaikkien säilöjähamstereiden viljelylistalle, kyllä niin mieltä ylentää ämpärillinen siivottuja papuja. Keräsin suurimman osan Hang Downeista pois, yhteensä kymmenen litraa tuli pakastettavaa, pienen osan jätin vielä, jos vaikka ne kuivaan, osan siemeneksi.
Mutta miten mahtaa olla lajikkeen säilymisen laita, kun mulla on muutaman metrin päässä paria eri maatiaislajiketta, joista myös otan ensi vuodeksi siementä. Ovatko ne sitten vielä Aunusta ja Kontua, vai jotain muuta?
Missä vaiheessa muuten härkäpapu on valmis kerättäväksi ,jos ajatellaan että saisi seuraavana vuonna satoa? Ettei söisi nyt papuja pois. Meinaan että sato oli niin pieni ,ettei noista tuu kun vihaiseksi kun ei lähe nälkä =)
Mä olen aiemmin kerännyt siemeneksi tarkoitetut pavut vasta, kun hädin tuskin paloissa enää pysyvät, eli palot ovat jo tummuneet ja alkavat kuivua ja haljeta auki.