Selvä…eli saavat sitten rauhassa vielä olla. ONko ruusu pavun kanssa sama juttu?
Sama juttu kaikissa siemenissä, pitää ottaa talteen hetki ennen kuin itse kylvävät itsensä :)
Hirviä kytttääminen käy sitten puskissa kun ei olla edes koko ajan kotosalla.No jospa kerkeisin jotakin ottaa talteen =)
Tänä vuonna oli kahta eri laatua härkäpapua. Isoa ja pientä palkoa.Molemmat kasvit näyttivät ihan samanlaisilta, toisessa vain oli paljon pieniä palkoja ja toisessa vähemmän suuria palkoja.
Lajikkeet: pieni on 'Kontu' ja iso 'Karmazyn'
Isot härkäpavut olivat punaisia ja pienet vihreitä. Mielenkiinnosta punnitsin molemmat erikseen, jotta näen kumpi on tuottavampi. Pieniä tuli pakkaseen yhteensä reilu 4,5 kiloa ja isoja reilu 6 kiloa. Ja pienistä oli osa jo alkanut tuleentua, ne otin ensi vuoden siemeneksi, niitäkin jotain noin puoli kiloa. Yhteensä siis noin 11kiloa. Eli aika tasaisesti tuottivat molemmat. Sitten sekoitin ne hienosti lajitellut siemenet, niin on molempia kaikissa ruoissa.
Punaiset vähän muuttuvat harmahtaviksi keittämisen jälkeen, mutta ei haittaa minua. Koskaan en ole näitä papuja enää alkanut kuorimaan. Tänä vuonna kokeilin pienellä satsilla, mutta maistui minun mieleeni ihan vauvanruualta, pehmeää mössöä ja mautonta. Kuori antaa mielestäni kivan koostumuksen ja luultavasti pitää sisällään ison osan ravinteista.
Joten tässäpä tämä viimeinen satsi, pussitusta vailla. Kuvat parin viikon takaa, en vain ehtiny aiemmin tänne laittamaan.
Miten kauan härkäpapuja pitää keittää ennen pakkaseen laittoa? Ilman suolaa vai suolan kanssa?
Minä keitin muutaman minuutin ajan ihan normaalisti. Kun ne näytti siltä että siemenen kuori irtoaa puristamalla niin jäähdytin siemenet siivilässä kylmän veden alla. Sitten puristin siemenen ulos siitä päällyskuorestaan ja laitoin pakastimeen annospusseissa. Tuolla lailla valmistettuna ne on siis syöntivalmiita. Suolan lisääminen keitinveteen on kai ihan sama, itse en tainnut lisätä.
Aikaisemmin olen pakastanut myös niin että olen jättänyt sen kuoren niihin siemeniin (on paljon nopeampaa) mutta koska oon huomannut että pakastimesta otan käyttöön aina ne viimeistellyt siemenet ja usein jää syömättä ne joihin oon jättänyt kuoret, päädyin tänä vuonna laittamaan vaan niitä viimeisteltyjä.
Ne siemenet voi pakastaa myös raakoina, ei oo pakko keittää yhtään. Silleen tein joskus ihan härkäpapuaikojeni alussa ja toimii aivan hyvin.
Hurraa härkäpavulle! Ekaa kertaa kasvatin ja ylipäätään maistoin näitä tuoreena, ihan mielettömän maukkaita! Kuorineen ollaan syöty ja minustakin ne tuovat siihen ihan oman säväyksensä, erittäin toivotun sellaisen. Mulla oli Karmazynia ja Triple Whitea, ensvuonna laitan rutkasti isomman penkin ja useampaa lajiketta. Karmazyn viehätti kauniinvärisillä pavuillaan, sitä laitan kyllä uudestaan
Härkäpapu pitäisi ehdottomasti saada tunnetummaksi ja suositummaksi, ansaitsisi paikkansa kauppojen pakastealtaissakin. Kasvissyöjänä kiittäisin, jos härkikset olisivat paremmin saatavilla, oma sato kun oli aika pieni.
Täällä pohjanmaalla on nyt ottanut silmään härkäpapupellot ihan erilailla kuin ennen, en tiedä ovatko ne lisääntyneet vai katselenko vain uusin mielin. Varmaan ne on rehuksi menossa, mutta silti tosi kiva nähdä niitä. Kumpa härkäpapu pääsisi ansaitsemalleen paikalle suomalaisessa ruokakulttuurissa, ihan loistavaa ravintoa, nam.
Sain ajatuksen! Nyt kysyn sitten teiltä oliko siinä päätä taikka häntää…
Kun härkäpapuhan on perinteisesti hyvä kumppanuuskasvi perunalle, niin mahtaisiko sen kanssa menestyä jokin juures? Punajuuri vaikka? Tai palsternakka? Nauris? Onko ilmiselviä esteitä onnistumiselle, onko kellään tullut edes vahingossa kokeiltua? Jos meinaan on mahdollista, niin tämä tyttö laittaa perunoiden tilalle juurikkaita.
Antikeijukainen, typpi on tärkeä ravinne perunan kasvulle. Härkäpapu on hyvä perunan seuralainen, sillä se sitoo ilmasta typpeä maaperään perunan hyödynnettäväksi.
Googlettamalla noita muita juureksia ja niiden typentarvetta ehkä pääset ajatuksissasi eteenpäin ?
Härkäpapu myös varjostaa, joten ei ehkä hyvä juttu ainakaan nauriille ja palsternakalle?
Peruna on vahvakasvuinen, mutta monet juurikkaat tarvitsevat oman tilansa eri tavalla. Eivätkä kaikki esim. pidä multaamisesta toisin kuin peruna ja härkäpapu.
Mutta kokeilla aina voi kaikenlaista :) En mitenkään halunnut torpata ajatustasi...
Hmm. Nauris tai palsternakka voisi ehkä mennä etelän/lännenpuolimmaisessa rivissä tai rivien päädyissä valon puolesta? Vai kuinka leveä puska härkäpavusta tulee, peittääkö ihan myötäänsä alleen pensaana vai onko ennemmin herneentyyppinen? Tosin se nauriin ötököiltä suojaaminen voi mennä näpertelyksi.. Saisikohan sitä tungettua johonkin väliin vaikka kaalimaalle, kun nyt siitä lueskellessani kiinnostuin. Siellähän se menisi ristikukkaisena sulassa sovussa muiden kanssa harson/verkon alla.
Punajuuri kai pärjäisi vähemmässäkin valossa, ainakin tuo Detroit jota minulla on pussillinen, sanoo olevansa puolivarjoisan kasvi. Tarhurit.net:ssä sitä kehotetaan lannoittamaan maltillisesti, kierrossa se olisi toisen tai kolmannen vuoden kasvi. Hyväksi kumppaniksi mainitaan herne, joka on typensitoja, jos en ole väärin ymmärtänyt. Härkäpapua en löytänyt mistään kohtaa koko taulukosta, menisikö se samalla periaatteella herneen kanssa? Näillä tiedoin punajuurta sietäisi ehkä kokeilla. Eipä se hirveän kalliiksikaan markettisiemenillä tule, vaikkei onnistuisikaan.
Tuosta multaamisasiasta pitää ottaa selkoa. Mitähän punajuuri siitä sanoisi?
Punajuuria ei ainakaan mullata ja on muuten myös nitraattipitoinen juures, jolle ei kovin voimakasta typpilannoitusta suositella. Mutta siis aattelin että olet laittamassa härkäpapua juuresten sekaan jolloin se varjostaa, mutta jos laitat härkäpavuille oman penkin juuresten viereen niin sitten ei tarvii pohtia varjostaako vai ei :) Kyl se arska sielt paistaa. Riippuu härkäpavuista miten korkeaksi kasvaa.
Ja härkäpapuhan ei ole papu, vaikka nimi niin sanoo.
Palsternakka ja porkkana tykkäävät multaamisesta.
Härkäpapu ei kasva pensasmaiseksi, tuulensuojana tiheänä kasvuna olen kasvattanut pohjois sivulla. Perunan kanssa samaan vakoon kylvettynä ja kukkapenkissä ja tertsuruukuissa kasvaa myös. Mustavalkoiset kukat on tyylikkäitä ja pavut veistoksellisia.
minnas, alunperin ajatus olikin, että laittaisin samalla tavalla sekaisin kuin perunan ja härkäpavun, mutta tuo nauriin ja palsternakan valontarve tuli vastaan ja arvelin siksi laittaa sekaan vain yhteen reunimmaiseen riviin (rivin suunta joko luode-kaakko tai koillinen-lounas) jos muuten sopivat yhteen. Punajuuri kai valon puolesta menisi sisemmälläkin, mutta se multaus ja nitraatti mietityttää.
Sitooko härkäpapu enemmän typpeä kuin herne? Kumppanuuskasviluettelot kun suosittavat hernettä punajuuren kaveriksi, siitä päättelin että härkäpapukin menisi. Niin kuin sanoit, sehän ei ole papu, vaan virnana lähempänä hernettä.
Valtsu, senkö voi laittaa ihan samaan vakoon perunan kanssa? Olin uskossa, että pitäisi olla vuororivein, eli vähän erillään. Jos laittaa samaan vakoon, kylvetäänkö siis joka toinen perunaa ja joka toinen härkäpapua, ja millä taimivälillä?
Edit// Mikä on tertsuruukku?
En tiedä onko eroa härkäpavulla ja herneellä typensitomisen kanssa, mutta jos laitat punajuuripenkin viereen härkäpapupenkin (siis jonkinlainen väli penkkien välissä kuitenkin) niin ei punajuuri siitä voi mitenkään liikaa saada typpeä. Ei perunallekaan liika typpilannoitus tee hyvää. Ja perunahan kasvaa ihan härkäpavun viekussa.
Heh, Hyötykasviyhdistyksen kumppanuustaulukossa herneelle huono kumppani on peruna. Et jottain eroo on sentään herneellä ja härkäpavulla. Mutta siellä sanotaan myös että purjolle on salkopapu sekä hyvä että huono kumppani...
Ja multaaminen tuli tähän juttuun mukaan kun jotenkin koko ajan ajattelin, että kylvät härkäpapua juuresten kanssa samaan penkkiin vuorotellen. Perunan kanssahan härkäpapu nimenomaan kylvetään samaan vakoon vuorotellen ja mullataan samalla kuin perunatkin. Pavuillehan suositellaan myös multausta, myös härkäpavulle.
Härkäpapu on kuitenkin virna, joten sillä on oikeasti eroa herneeseen verratuna. Ihana kasvi. Meillä oli iso pelto sitä viime kesänä, mutta puinti ja kuivatus olisivat olleet aika ongelmallisia, joten pistettiin seipäälle tuleentumaan. Siemeniä karisi paljon maahan siinä hommassa. Kanoille annettiin niitä varsia talvella tutkittavaksi ja ajankuluksi.
Nyt mulla ei ole kuin kahvikupillinen siemeniä ja aion laittaa riviin kasvimaan laitaan ja tukea. Kasvusto kaatuu helposti kesän myötä.
Juu, härkäpapu on yksi mun lempihyötykasveista. Senkin voisi jo kohta kylvää avomaalle, heti kun saa penkit harattua. Mulla on vaan hyvin pienimuotoista viljelyä, mutta olen huomannut että kannattaa silti kylvää vähän kerrassaan niin ei tarvii kaikkia kerralla korjata. Ensin kylvetyt tietty jätetään tuleentumaan jotta pysyy omissa siemenissä :)
Samaan vakoon perunoiden kanssa ripottelen härkäpavut. Nostan ekat perunat vähän papuja väistellen hanskakädellä kuopien tai kaivamalla, ei siitä ole haittaa jos härkäpavut kaatuilee, multaa vaan takasin niiden kintuille.
Terassilla, tertsulla kesäkukkaruukuissa kasvaa joitakin härkäpapuja sopivasti väreihin sointuen, samalla keräävät typpeä, näin toivon.
Nyt voisi kylvää avomaalle jos on avomaata esillä, mie laitan rasioihin ja tuuppaan niistä narsissipenkkiin jatkamaan kasvua, kunhan pintamaa tulee esiin lumesta ja maa vähän sulaa.
Apua! Miehen sisko toi mulle härkäpavun TAIMIA! Mitä ihmettä mää niiden kanssa nyt teen kun ovat jo taimia? Pihallakin on taas uusi lumi. Hänellä ei mitään kokemusta tuon kasvatuksesta ole, kun on pienenpieni parveke. Minkäänlaista kokemusta ei mullakaan.
Suureen ruukkuun ja harsotettuna kasvariin? Kasvimaahan suojattuna (kun tuo lumi sulaa)?
Antaisin olla niissä taimiruukuissaan jos vaan ovat sen kokoisia että pystyy vielä pitämään.Ruukut kasvariin ja alkuun yöksi ja ehkä päiväksikin harso päälle (en tiedä millaiset lämpötilat siellä teillä on, mut täytyy ne taimet totuttaa kummiskin viileään jos ne on sisällä kasvatettuja niinkuin oletan että on). Sitten kun pystyy niin kasvimaalle ja tarpeen mukaan harsolla taas alkuun suojattuna.
Härkäpapuhan kestää kylmää ja sen pystyis jo nyt kylvämäänkin kasvimaalle, mutta en ole kyllä ikinä pelannut sen esikasvatettujen taimien kanssa. Aika turhaa kun ne on maailman helpoimpia ulos kylvettäviä, mutta jos haluat niin ehkä sit kannattais tehdä jotenkin noin kuin mietin tossa :)