Heksun hönöpuuhia (II-III)

Hullunrinkiä on nyt mallattu paikoilleen. Tuleva perenna-alueen laajennus näyttää huolestuttavan pieneltä no-jaa

Tähän johonkin voisi tällätä sen pesäkuusenkin ja jotain kivikkosysteemiäkin.. "nurmikolla" näkyy olevan kasvualustaa sellaiset 3cm ja sitten sora,jonkun verran kaivamista tiedossa kun ei taida tähän aiempien perennain ja oranssin linjan välille kohopenkkiäkään saada laitettua.

Näistä ajattelin reunan väkästää belgin mallilla..

Hullunrigistäsi tulee varmasti upea. Tai siiis nyt jo näyttää lupaavalta. Eikä tuo ole yhtään liian pieni, sillä monta istutusta tuohon menee. Ja taustallahan sinulla on jo hienot istutukset valmiina.

Olen itsekin alkanut yhä enemmän himoitsemaan omallekin pihalle tuommoista hullunrinkiä. Nimi jo kuulostaa niin mukavalta. Saisinko matkia ja käyttää tuota nimeä hedelmäpuu-marjapuskaringissäni, jos joskus sen saisin aikaiseksi? Sillä ringin keskelle tulisi nimikyltti...

Onpas sulla komeita graniittikiviä! Mistäs tollasia saa ja mitä maksaa? Meillä kun on noita louhoksia, niin jätekiveä ollaan vaan tontille pistelty.

Kiva tuosta tulee Heksu, jos haluat tasaisen pyöreän kaaren, niin laita keppiin naru, jonka pituuden kokeilet paikanpäällä ja sillä siten leikit harppia ja vedä tasaisen kaaren, toki voit sen vain hahmotellakin. Minullahan ei ole vain kaari, vaan se on ihan kokoympyrä. Graniittikiviä, olen kade, todella kauniita ja ikuisuuden kestäviä. Olisiko sinulla mahdollisuus jatkaa kaarta ja tehdä siihen nurmikolle myös täysympyrä? Olen joskus nähnyt jonkun tehneen ympyrän numikolle ihan vain koristeeksi ja katseenvangitsijaksi :). Joko niin, että istutukset jäävät sinne minne olet suunnitellutkin ja vain kivireuna jatkuu nurmikossa, tai niin että ne istukset jatkuvat kaaren ympäri. Tuli vain mieleeni…

Memuli, olen kopionut hullunringin belgiltä ja kuvittelen saaneeni luvan nimen käyttöön.. tosin sehän alkaa kohta olla yleinen tuo belgin lanseraama hullunrinki, en tiedä onko belgi patentoinut? silmän isku

Kivet ovat purkutavaraa, sain ne isältäni joka jotenkin järjesti ne minulle kauan sitten synttärilahjaksi..ovat vuosia oottaneet sijoituspaikkaa.. En tiedä niiden alkuperää. Minä oon aina saanut isältä näppäriä lahjoja, silloin kun tuli ajokorttiuudistus sain isältä pikku een ajokorttiin (en tiiä mikä sekin juttu oli), kun tehtiin taloon laajennus sain kattohuopaa kieli ulkoa

Ja emo, minä taas haaveilen sellaisesta louhekivestä, tasan ei mee onnenlahjat pomppivaa naurua

Juu belgi hyvä idea taas sinulta! Käytin lasta harppina mutta päädyin sitten vähän muotoilemaan eli räpläämään muotoa ittekseni..

Pitää vähän funtsia ympyrää kokonaan ja sen sijaintia, mahdollisuuksien rajoissa olisi tehdä yksi iso ympyrä keskelle pihaa ja täyttää kaikki reuna-alueet istutuksilla, nyt mm.polttaa saada joku pieni koristepuukin tänne tällättyä.. Aurinkoisemmalla reunalla voisi olla enempi kivikkotyyppistä ja saisin muutenkin yhdistettyä nuo minun kaikki odotuspenkit silmän isku Ja suuren osan pystyisi tekemään sanomalehtisysteemillä!

Tai sitten voisi reunoja kiertää yhtenäinen, kaartuileva polveileva "hullunpolku".

Saatiin ovet yhdestä purkupaikasta, mahottoman hienot ja painavat! Hirveä homma oli saada ne irti karmeista..oli vähän ruostetta ja pikkasen maata ympärillä..Aika korkeatkin mutta muuten juuri sellaiset kuin mielessäni näin..

saranoilla kun heidät yhdistäis tulisi tällainen, minun visiossa ne vaan on jotenkin erillään. Toiseen jotain ristikkoa kanssa ehkä voisi väsätä..

Ja koska suunnitelmallisuus ei tosiaankaan ole vahvuuteni, kävi tietenkin niin, että ensin ryysättiin ostamaan tolppajalat ja palikkaa jotka taitavat olla liian heiveröisiä näille no-jaa

Ja sitten illemmalla käytiin vaihteeksi tutkimassa saunan takaa paikkaa toiselle vesisäiliölle niin kas, sielläpä oli kaksi vanhaa varaston ovea jotka olisivat mainiosti sopineet tarkoitukseen kieli ulkoa

Mutta siis projekti etenee vauhdilla naurua

Kruunukärhön kukinta yllätti positiivisesti

Ruosteiseen tonkkaan piti laittaa joku köynnös tursuamaan, mutta sille näkyykin olevan parempaa käyttöä

Tähän suuntaan kun tuijottelee ja jättää mm. leikkaamattoman nurmen huomioimatta tulee ihan hyvä mieli.. aina voisi viilata ja vähän pitää siirrellä ja sitä sun tätä,mutta mietin, että ok oikeastaan jo, välillä pitää olla tyytyväinenkin

Tuo muuri vähän häiritsee, kalkkihärmettä en millään viitsisi hapolla alkaa pesemään. Ajattelin kokeilla siihen sammalpiimäseosta, ei paljon ota jollei annakaan ja sithän selviää onnistuuko kieli ulkoa

Siedätyshoitoa on tämä kesäkukkaistutus, aiemmin en ole sammareista kauheasti välittänyt joten niitä nyt laitettiin. Vastaväriharmoniaa myös tässä harjoitellaan, ainoa vaan että kuvassa petuniat sinisiä mutta oikeasti tumman violetteja. Mitenkä tuo violetti ei tallennu minun digikameraan oikein ollenkaan?.. olihan oranssi ja violetti vastavärejä...

Ai kun kiva katsella kuvia ja lukea kuvatekstejä. Nättejä ovi-löytöjä ja tämä tonkka-kissa on kyllä sydän.

Kiitos Kesäheinä, sinä olet aina niin herttainen :slight_smile:

Tänään olen ollut ahkera, nostin ylös yhden pikku penkin, jossa kasvoi lähinnä juolavehnää. Jätin siihen unikkoa ja kuukausimansikkaa, ja siihen on laitettu nyt mm. grönlanninhanhikkia ja suikerovihmaa.

Saunan patio paikallaan ja kaivoin penkin sen ympärille, huomenna voin leikkiä kartanonrouvaa ja vaan istuttaa kasveja valmiiseen penkkiin, jonka “henkilökunta” on tänään kaivellut ja mullalla täyttänyt :wink:

Heksu, tuo missä nuo sammarit ja petuniat on istutettu, se näyttää mielenkiintoisalta. Onko se ite tehty vai ostettu? Voisko mitenkään kauniisti kyseltynä pliis saada siitä sivukuvan joskus ku kerkeet? Verkkoa ainakin on, mut onko se pohjaosa sementistä valettu?

Ok, huomenna laitan kuvaa ja valmistusohjeet, betskua on kippo. Työkaveri aikoinaan teki, hilasin sen omaan pihaan “odottamaan jatkokuljetusta” ja on jo jonkun vuoden tuossa odottanut josko kaveri haluaisi omansa pois :wink:

Voi ku kivaa, kiitos. Toi maisemakuva on muuten ihanan rauhallinen just sen takia ettei sitä nurtsia oo leikattu. Se tarkoittaa musta vaan sitä, et joskus voi vaan ihailla ympäristöään, eikä aina tarvi olla tuhannen tehokas viiteen eri suuntaan.

Juu, sitä tässä opetellaan… tänään kävi kylässä rouva, jonka koti on todella siisti ja tyylikäs niinkuin pihakin. Kerrankaan en ottanut paineita vaan kierreltiin istutuksia ja kaikki rytökasat näki hän. Onko viimeinkin minusta tulossa niinkin viisas, että elän niinkuin minä elän painottaen niitä asioita jotka minulle ovat tärkeitä? Jos siivoaminen ei ole elämäni tarkoitus niin sitten se on niin :slight_smile:

Tuollainen. Muistaakseni hän teki tän niin, että muotoili kosteasta hiekasta keon, joka on sisäpuolen muotoinen. Siihen sementti päälle, ei tainnut olla välissäkään mitään mutta ehkä siihen voisi muovia laittaa. Verkko ekan sementtikerroksen päälle ja toinen kerros perään. Taisi olla sitä pienempirakeista kuivabetonia, kun on lastalla saatu noin sileäksi. Sinänsä helppo tehdä, kun kippo valmistuu ylösalaisin on sementti helppo läpsytellä paikoilleen.

Mosaiikkiraitoja on muutama, mutta näköjään muutaman vuoden ulkoilun jälkeen alkavat rapista pois. Verkko menee tosiaan reilusti yli, viime vuonna minulla kiersi siinä kelloköynnös ja oli ihan hauska, muotoilin verkon sellaisiksi siiviksi silloin. Ja muutenkin verkko kätevä jos meinaa tätä siirtää, on ihan juupelin painava! Mut ei nyt tollain niin sievä..

Alkuperäisessä tarkoituksessaan oli astian sisus ja verkkokin peitetty sammalella.

Kiitos Heksu. Tuo on kyl tosi hauskan näköinen. Täytyy pistää muistiin, jos joskus ehtisi tuontyyppisen tekemään.

Kiertelin pihallasi ja ihastelin näkemääni. Itse muuten viimevuonna harrastin myös betonitöitä autokatoksen valun ylijäämäbetonista. Tein ison “maljan” ja paljon palloja jne.

Tänään väsätty koristuksia ystävän tyttären rippijuhliin, neidillä oli toiveena valkoista liljaa ja kallaa.. Tuuli huiskii helpeä sinne sun tänne ja häiritsee taiteellista vaikutelmaa kieli ulkoa ja yksi kalla väärässä asennossa, liian ulkona. Aijai. Kuva näyttää myös vääristävän viburnumin limen värin apea

"Pääkimppu" isoon pöytään. Tosi vaikeita työstää sekä lilja ja kalla, töröttävät vähän minne sattuu no-jaa

Hei Myyris, miten teit betonipalloja?

Liekö kellään mielessä tämän rhodon lajiketta, hän on minun mukana vaeltanut muutosta toiseen ja on viimein asettunut ja kiittää runsaalla kukinnolla. Lajike taisi olla jokin M:llä alkava naisen nimi..

Olisko marjatanalppiruusu “Haaga”? Vaihtoehtona nukka-alppiruusu “Hellikki”. “Marketta” lajikkeessa on tosi hempeän vaaleanpunaiset kukat.