Herne, Pisum sativum

Varmaan ihan passeli, joskin herne taitaisi pärjätä vähemmälläkin typellä.

pessipyry, kuulostaa ihan sopivalta.

Mä oon savimaalla pärjännyt herneen kanssa ihan sillä että olen lisännyt sentin-parin kerroksen heinäkompostia pintaan, jyrsinyt sekaisin ja kylvänyt herneen. Ruohosilppukatteen olen lisännyt kesäkuussa.

Tosin nykyään kun maita on viljelty jokusia vuosia ja maan laatu kohentunut hurjasti, niin onhan ne hernesadot nykyään eri luokkaa kuin silloin alkuun.

Eli kyllä, uskon että maasi on loistavaa herneelle!

Muutaman herneen laitoin likoon, kolmea eri lajiketta. Ihan vain kokeeksi, ymmärrättehän. Heh heh.

JOS sattuisi vaikka tulemaan historian lämpimin kevät ja kesä? Kuka tietää.

Rutkasti on vielä jäljellä oikeisiin kylvöihin, kun tuota tilaakin on niin huvittavan vähän. Herneille esim. n. 2 x 1 metriä, itse asiassa vähemmänkin.

Jospa linnut eivät vielä olisi varautuneet kylvöihin, kerranhan minulta meni eka herneet ja sitten versot parempiin suihin.

Harsoa varasin kanssa että laitan kaksinkertaisena päälle.

Kaipa näissä puutarhahommissa tarvii olla ikuinen optimisti, enhän minäkäänmuuten enää katsoisi kukkiin ja tomaatteihin päinkään!

minä kasvtin viime vuonna herneen ja pavun styroxlaatikossa kasvihuoneessa.satoa tuli ihan hyvin,kunnes punkki iski.minä kylvin kanssa hernettä ja papua tänään kasvihuoneeseen.jos tulee pakkanen niin kuskaan kaikki autotalliin…isäntä tykkää

Iesteri, taaskin hyvä idea!

Arvaas, kellä on mustamakkaralaatikoita tuolla? :smiley:

Tosiaan! Hernettäkin voi kasvattaa kasvihuoneessa :smiley: Kyllä Iesterillä on paljon hyviä oivalluksia.

Kylvin Avolaa ja Mistyä jo avomaalle, harjuihin, ja päälle reikämuovitunneli. Viime vuonna vastaava varhaiskylvö onnistui ihan hyvin, tosin kylvin vasta toukokuun puolivälissä.

No nyt ette kyllä usko - kurkin harson alle, ja siellä on ainakin paria sorttia herneitä komeasti itänyt!

Moskva Delikatess ja olikohan Dorian?

Tämmöisillä yöpakkasilla vielä! Olin ihan varma, että ovat mädäntyneet, ja harmittelin, kun osasta laitoin kaikki siemenherneet.

Herne on nyt viikon verran kukkinut, mutta jo oli aikakin, sillä minähän kylvin sen jo silloin keväthelteillä. En edes muista oliko laji matalaa vai korkeaa, mutta melko matalalla hernekulmani joka tapauksessa on pysynyt.

Minulla herneet eivät vaan ota kasvaakseen, itivätkin todella hitaasti. Ei taida tulla tänä vuonna satoa ollenkaan, kun edes mitään nupun tapaistakaan ei ole näkyvissä.

Sokeriherne onnistui täällä hyvin, vaikka luulin liian aikaisin kylväneeni.

Jösses Kurpitsa, mikä herne! Minulla suurin lienee 30 cm korkea… :confused:

Huhtikuun lopussa harson alle kylvetty Meteor on täynnä laihoja herneenpalkoja, muut lajikkeet vasta kukkivat.

Ilman harsoa kylvetyistä ollenkaan kaikki eivät edes itäneet, vaikka ne laitettiin oikeampaan aikaan. Oli niin kylmiä kausia.

Onneksi tänä vuonna eivät linnut tai muut päässeet syömään siemenherneitä eivätkä versoja!

Minulla on nyt pari kukkaa ilmestynyt, mutta mitään huisia satonäkymiä ei ole odotettavissa. Harson alla olivat pitkään minullakin, mutta todella huonosti itivät.

Kateudesta vihreänä katselen muiden herneitä.

Herne kukkii ja palkoja tulee, mutta yksi on jo ylitse muiden. Eli yksi palko on jo pullea, voisiko sen jo ottaa ja syödä? Voiko tuollainen palko mennä pahaksi jos sitä ei ota ajoissa pois?

Ota toki ja syö.

Joku tai jokin oli popsinut palot herneistä ja palastellut varret 10 - 15 cm pätkiin. Harrmittaa… Pupu? Lintu?

Meteor oli lajike, hyviä ja varhaisia.

Joku toinen sortti aloittelee toisessa minipenkissä (0,5 x 0,5 M…), joten vielä pääsee herkuttelemaan.

Werro, meillä kerätään herneistä päivittäin naposteltavia - syödään palkoineen tottakai. Eli senkun noukit parempiin suihin. Siinä vaiheessa kun herneet palon sisällä ovat isoja, on palko itse todennäköisesti jo syömäkelvoton. Yksi kesän isoja nautintoja on herneenpalkojen napsiminen suuhun suoraan puskista :slight_smile:

Tyhmä kysymys herneistä: voiko niitä kasvattaa ikkunalaudalla sisällä, siis ei versoja vaan oikein herneenpalkoja?? (Jaa miten niin kylvöhulluus iskenyt?)