Herne, Pisum sativum

Voi niitä ja voi sua. :-)

Olen kasvattanut ja saanut aina hyvin vähän herneitä. En tiedä mitä teen väärin, sillä jollain tutulla oli ihan kunnollisiakin palkoja. :slight_smile: Eli ilmeisesti voi kasvattaa, mutta minä en osaa. :smiley:

Kasvatin parvekkeella isossa ruukussa ja sato oli mitätön.

Tähän vuodenaikaan voi ja kannattaa sitä kylvöhimoa ohjailla, eli kasvattaa salaatin sekaan vihreää kuten juuri herneenversoja, auringonkukanversoja jne. Valo kun ei vain riitä vielä taimille.

Ok. Yritän hillitä kylvökättä herneen suhteen! ;O)

Vuosi sitten ostin pussillisen herneen siemeniä ja puolet käytin silloin, ja ne puolet siemenistä on lojunnu tuolla pussissa vuoden. Lähteekö nuo siemenet itämään jos laittaa nyt maahan? Samoin porkkanan siemeniä ollut vuoden pussissa jonka avasin vuosi sitten, lähtisikö ne itämään?

Viime vuonna kylvin kymmenen vuotta vanhoja porkkanan siemeniä ja hyvin kasvoi. Herneistä kannattaa muutama koeidättää märän talouspaperin välissä.

Minulla on ollut isoja pusseja herneen siemeniä, joista olen kylvänyt usean vuoden ajan. Eli kokemukseni mukaan herne säilyttää itävyytensä hyvin.

Mutta vielä ei kannata herneitä kylvää, liian kylmässä mätänevät eivätkä idä.

Muistanko ihan väärin vai oliko jollain hyvä vinkki herneen “tukikumppaniksi”? Oliko se kaura vai mikä?

Ja tietääkö kukaan miten kylmää herne kestää?

Itsekin tässä mietin sitä kylmänkestävyyttä herneellä. Sen kylvöajaksi mainitaan kuitenkin toukokuu (kylvösyvyydeksi n. 5 cm tällöin) kirjani mukaan, joten täytyyhän sen kestää kylmää. Nyt meitä olisi tässä siis jo kaksi kaipailemassa tietoa joko herneen voi kylvää - ja siis ilman harsoja tms. suoraan kasvimaalle :slight_smile:

Meillä on niin ahneita etanoita, että esikasvatan herneitä ensin vähän sisällä ja sitten vasta istutan ulos. Viime kesänä ainakin toimi hyvin. Mietin milloin uskallan siirtää taimet ulos, viime kesänä olin aika myöhään liikkeellä. Ystävä taas kylvää suoraan avomaalle ja häntä varten kerään tietoa siitä tavasta.

Inachis - jossain vinkattiin maissia tai auringonkukkaa herneen tukikumppaniksi. Itse ajattelin tuota auringonkukkaa kokeilla.

Weikolla on joku ihana vanha herneenkasvatus opus…

Kiitos paljon vastauksista!

Viime vuonna tosiaan sain satoa huhtikuun lopulla harson alle kylvetystä herneestä, muusta en! Hernehän idettyään kuulemma kestää kyllä viileää / kylmää.

Meillä on ollut tuo ongelma, että joku (lintu?) noukkii kylvetyt herneet ja idut jos ei peitä harsolla.

Missäs ohjelmassa näytettiin, kun herneet esikasvatettiin kasvarissa suunnilleen halkaistuissa putkissa. Mitä lie parin met5kin pituisia muoviputkia. Sitten kasvimaalle vedettiin samanpituiset ja -syvyiset vaot, ja herneet multineen “kaadettiin” tai siis ujutettiin vakoihin. Siis yritettiin saada koko multamakkara herneineen päivineen siirrettyä.

Tällä saatiin aikaistettua herneenviljelyä, koska herne ei kait idä kylmässä mullassa, mujtta sitten pärjää siinä kyllä. Samoin olivat kasvaneet ohi herkullisimman nokkimisiän nuo versot.

Se oli viime keväänä(kö?) tullut sarja “Viljalti vihanneksia”. Siinä oli sellainen mieheni mukaan “karmea ääninen” nainen, joka kasvatteli luomuvihanneksia.

Hei, onpa hyvä idea tuo auringonkukan käyttäminen herneen tukena! Varmaan täytyy auringonkukka esikasvattaa, ei kai se niin nopea ole kuin herne, ainakaan ei varsi niin nopeasti paksuunnu ja vahvistu?

Taidanpa mennä esikasvattamaan auringonkukkaa tässä joutessani :slight_smile:

Herne on kylmänarka, kylvö vasta kesäkuun puolella.

Viime vuonna minä kylvin ja esikasvatin herneet noin 15 senttisiksi vanhassa rännikourussa kasvihuoneessa ja kippasin sitten pötkylän herneentaimineen rännistä kasvimaalle.

Idean sain englantilaisesta Christinen puutarhassa -ohjelmasta, joka pyöri viime keväänä telkkarissa. Homma toimi loistavasti. Herneet itivät nopeasti ja saivat mittaa, joten samalla tavalla on tarkoitus toimia herneiden kanssa tänäkin keväänä.