Hmm, mutta mites sitten viime vuonna tosiaan huhtikuun lopun kylvökset tuottivat satoa ja toukokuun epäonnistuivat? Mielestäni itämisolosuhteet tarvii olla lämpimät mutta muuten pärjää viileässä?
Herneen voi kylvää kaiketi sitten kun maan lämpö on yli 12 astetta (vai oliko se 8?). Muuton se mätänee ennenkuin itääkään. Ja vettä pitää tietty kanssa olla, eihän semmoinen kuiva koppura muuten idä.
Ei se ole kuiva koppura, jos liottaa yön yli =)
Viime huhtikuun lopulla oli oikein lämmin jakso, maa oli varmaan silloin lämmintä. Pitää olla yli 10 astetta muistaakseni.
ääh, en minä tiedä koska kylvövimma iskee. Ei niitä ehdi liottelemaan.
Tuli mieleeni, krassit ruusupapu ja -nätkelmä ovat olleet ehtoopäivän auringonpaahteessa, pitänee mennä antamaan vettä etteivät kuivu, ei niitäkään joutanut liottelemaan ensin
Vanhan perimätiedon mukaan herneen voi kylvää kun tuomet kukkii. Sitä olen noudattanut monena vuotena ja aina on onnistunut. Harson pidän päällä kunnes ovat noin 5 cm korkeita, tämä lähinnä siksi että mustarastaat käy syömässä muuten herneet nokkiinsa.
Aika erikoinen on tuo herne tai sitten olen todella taitamaton puutarhuri. Multaan kylvetyt ovat itäneet todella huonosti, vaikka olen pitänyt mullan kosteana, mutta kostean talouspaperin välissä ovat itäneet erinomaisesti, vaikka pääsi välillä kuivumaan. Molemmat satsit liotettu yön yli vedessä ja samaa laatua, samasta pussista.
Kylvin herneettä, porkkanaa, keräsalaattia ja lanttua 2 viikkoa sitten ja ei ole viellä mitään noussut, kylvin ne maahan missä on osakseen savea ja osakseen mustaamultaa. Kasvimaa on järvenrannalla ja tänne tuulee aika kylmästi, ja viime viikolla oli kylmiä päiviä.
Hätäilenkö kun ei ole mittään noussut? Eikös itämis lämpötilan pie olla aika korkea? Kylvin siemeniä sellaseen lavaan tai sellaseen hieman kohopenkkiin missä reunoilla on laudat ja päällä on ikkunat, ikkunoissa on pieni rako mistä lämpötila ja kosteus pääsee pois.
Huolesuttaa vaan kun myyrä on viimepäivinä käynyt tossa mylläämässä, voisko se syödä siemenet pois? En usko että kaikkia kyllä...
Tuomi kukkii, laitan kohta herneet likoamaan!
Werro, herne itää kun on tarpeeksi lämmintä. Luulisi, että jos on kohopenkki ja ikkunalasi päällä niin lämpöä riittäisi??
Joo, mutta ikkunoiden välissä on pienet raot josta lämpö kerkeää karata, ja täällä on ollut viime viikolla tosi kylmiä päiviä :S Noh eiköhän ne ala sieltä nousemaan pikku hiljaa.
Parvekelaatikkoherneet kukkivat innoissaan. Miten niiden pölytys onnistuu? Parvekkeella on lasit, joten sinne ei ötökät pääse.
Jostain juuri luin (mutta en silti enää muista mistä), että hernettä kylväessä maan lämpötilan pitäisi olla 15 astetta. Jos on vielä kuitenkin ollut liian kylmä? Eri maatyypit lämpenee eri tahtia (esim. savimaa pysyy pidempään kylmänä).
Joo, optimi 10-15 °C. Ja silpo tohon yläpäähän.
Suunnilleen viikko sitten kylvin silpoydinhernettä parvekelaatikkoon terassin laidalle. Eilen huomasin niiden itäneen, ihan pienen pienet vihreät idut pilkistivät mullan seasta. Tänä aamuna ne oli kaikki katkottu/kiskottu ylös mullasta Samalla oli tuoksuherneenkin taimia vierestä katkottu. Mikähän eläin/lintu on asialla ollut…? Täytyykin tehdä varmuuden vuoksi uusintakylvö.
Se nyt voi olla vaikkamikälintu, rastaat putsaa nopeasti ja tehokkaasti koko kylvöksen. Kannattaa laittaa kylvösten päälle vaikka harso, sieltä kun herneen itu ponnistaa maasta voipi näyttää linnun silmiin herkulliselta toukalta ja eihän sitä sihen voi jättää
Täällä on varmaan ihmisillä tietoa, että mikä hernelajike mahtaa sopia hyvin kuivattavaksi. Talvisesta hernekeitosta haaveilen… Vai kannattaako vaan suosiolla ostaa keittoherneensä kaupasta?
Harsaon alla on munkin kylvökset, kun oon kantapään kautta oppinut, että sekä itse herneet että versot kelpaa jollekin linnulle tai kanille. Aattelin pitää harsoa kunnes eivät ole ihan parisenttisiä ja mehukkaita enää.
Minä ainakin ostan keittoherneet kaupasta, ne kun ei maksa paljon mitään ja iso työ on siinä kuivailemisessa kuitenkin.
Tänään kylvin herneet. Harsoa ajattelin pitää päällä, kunnes ovat vähän isompia. Viime vuonna katosivat kokonaan ja naapuripalstalainen sanoi tänään, että sorsat käyvät syömässä herneet jo ihan siemenenä (ja varmasti joku muu sitten pikkutaimena).
Eilen oli satanut koko päivän ja illalla alkoi aurinko paistamaan klo 21. Käytin heti kosteaa maata hyväkseni ja kävin laittamassa pari riviä hernettä maahan. Lajikkeita on seitsemän, eli metrin verran tuli kutakin. Aikaisemmin olen kasvattanut vain Onwardia ja Kelverdon Wonderia. Nyt löysin kaupasta vaikka miten montaa lajia. Pikkupusseista tuli käytettyä nyt noin puolet pussin siemenistä. Saa tehdä makuvertailua ja jäi vielä varasiemeniäkin. Kelverdonia en laittanut tänä vuonna yhtään, se kun ei oikeastaan maistu paljon miltään ja antaa satoa niin vähän aikaa. Nyt on pellossa sekä aikaisia, että myöhäisiä lajikkeita, eli satoa riittää koko kesäksi. Harakat tuli heti katselemaan, että mitäs herkkua olisi tarjolla. Virittelin harsoja vielä kymmenen jälkeen suojaksi... petolinnun peijoonit....
Minppu, kylvä keittoherneet niistä keittoherneistä - tulee ainakin samaa lajiketta