Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Laitetaan vielä kuva minun ostamasta mustaherukka pensaasta parvekkeella. Se on sellainen pieni 30cm korkea ja lajiltaan "Mikael". Luulin että se ensin kasvaisi hiukan mutta kova kiire sillä taitaa olla kun jo nuppuja taitaa tehdä vaikka vasta lehdetkin on tulossa.

kuva

kuva

Äkkiä kukkimaan että ehtii kasvattaa marjat :slight_smile:

Pitäiskö herukan kukassa olla jotain värikkyyttä? Koska muutamat niistä aukeni mutta ne on vain vihreitä.

Sellaisia haalean vihreitä ne on.

Meillä alkaa vasta silmut puhkeilemaan.

kuva

En oo ikinä nähnyt näin paljoa kukkia punaherukassa.

Täähän oli lähes pystyyn kuollut kun tähän muutin, lannoitus, leikkaus, kastelu ja kattaminen tekee ihmeitä.

kuva

kuva

Onko kenelläkään kokemusta punaherukoista katri tai punahilkka?

Ne molemmat kiinnostaa kovasti.

Minulla on “uusia” katri ja toisen nimeä en nyt muista. Tulee kesällä kolme vuotta kun istutin. Vajaaa litra tuli viimekesänä marjoja mutta nyt kukkii hyvin et toivossa satoa paljon enemmän. Marjat ja tertut olivat isoja, makua en muista verranneeni noihin vanhoihin lajikkeisiin kun ovat kasvamassa eripaikassa kaukana toisistaan.

Menin paikalliseen rautakauppaan ostamaan Venlaa, mutta muutinkin mieltäni kun oli Vilmaakin,ja otin sen, kun oli selvästi korkeampi ja taas Venlaa oikein mainittiin lapussa hillittykasvuiseksi. Täällä maanlaji hillitsee kasvua ihan tarpeeksi.Tykkään kovasti viherherukoista, Vertti jo on mutta on niin rento että joutuu tukemaan.

Meidän pihalle on alkanut ilmestymään marjapensaiden siementaimia, joista muutaman olen istuttanut ruukkuihin. Yksi punaherukka ja karviainen ovat jo ihan pensaita ja ovat tuottaneet marjojakin. Pari pientä on alkanut tänä keväänä kukkimaan ensimmäistä kertaa. Toisella pensaista on vaaleammat lehdet ja kukat ovat vaaleanpunaisia. Voiko tämä olla punaherukka, vaikka kukat ovatkin tuon värisiä?

kuva

Voi olla.

Ostin punahilkka herukan ja siinä ainakin luki kukkien olevan vaaleanpunaiset.

Voi olla punaherukka ja onkin. Valkoherukoissa taitaa olla aina ihan vaaleat kukat. Pohjanpunaherukalla on tiemmä usein punertavat kukat, Luontoportista löytyy nämäkin.Olen joskus googlaillut kun olen löytänyt juuri lintujen kylvämiä väripoikkeamia. Kiva kun muutkin näitä löytöjä kasvattelee eteenpäin, sieltä voi löytyä jotain tosi kivaakin, esim. vaaleanpunamarjainen herukka “Aili” on tietääkseni vain löytynyt jonkun puutarhasta ja otettu sitten lisäykseen ammattipuutarhoille.

Onko kukaan kasvattanut herukkaa perennapenkissä? Mietiskelin, jos istuttais viherherukan tuonne kukkasten kimppaan, ja juurelle jotakin mansikkaa esim. ahomansikkaa. Kaunishan se on, tuuhea ja hyvän tuoksuinen. Ois sopivan korkuinenkin tuohon kohtaan. Sitä vain mietin, että miten se pärjää nuitten kukkien kanssa, kun nuo lajikkeet ovat aika “miuluusti kasvavia” ja leviäviä (akilejoja, kurjenpolvia, astereita, sinilatvoja jne.). Paikka ois täydellinen viherherukalle, valo, maa ja kosteus, koko helahoito. Tämä on siis mun eka viherherukka, ja mulla ei ole mitään haisua miten se käyttäytyy. Tykkääkö se levitä, tai tartteeko se tuhottomasti tilaa kasvaa. ‘Venny’ on nimeltään hän. :slight_smile:

Mulla on pari punaherukkaa isohkon perennapenkin eri päissä. Ovat vanhoja pensaita (jonkun muun aikoinaan istuttamia, könttäsavessa kituneita), ja ne ovat ainakin päinvastoin selvästi hyötyneet siitä, että ovat päässeet osaksi penkkiä, jossa maata hoidetaan ja juurelle pyrkii vain perennoita eikä heinikkoa. Sadonkorjuuta kannattaa vähän miettiä, ettei tarvi kauheasti varoa viereisiä kasveja ja kykkiä kummallisissa asennoissa. En tiedä onko toi Venny lamoavampi kasvutavaltaan kuin melko pysty punaherukka, jos niin se kannattaa ottaa kanssa huomioon naapureiden valinnassa.

Herukka varmasti nauttii päästessään kunnon multiin ja niin, että ei tarvitse heinien kanssa kilpailla. Ahomansikka varmasti hyvä aluskasvi, mutta on sitten kova leviämään. Eli jos samassa penkissä jotain ihan pienikasvuista niin niitä tulee ahomansikalta suojata.

Mulla on montakin! Punaherukkapuu teki kukkapenkissä väliaidan vieressä aikaisin marjat ja ne säästyivät räkäteiltä. Ostin aikoinaan siihen uutta lajiketta ja poistin taimesta sivuversot säännöllisesti. Nyt sen pistikkaista kasvaa pikkupuita siellä täällä, tekee koristeellisin oksin hyviä marjoja, kun raakasti karsin ja maaperä on muhevaa. Askelkivi tai pari helpottaa poimimista pensaasta suuhun.

Mustaherukkapuita on myös, tuoksuvat hyvälle, pystykasvuinen lajike ei lamoa kukkapuskiin ja marjatertut ovat uskomattoman eksoottisen näköisiä ja kokoisia. Karviaista on kokeilussa, voi olla liian piikkinen kukkapenkkiin.

Jaa, onhan mulla vanhoja jonkun istuttamia marjapensaita perinteisissä riveissä, nyt lemmikkimeri on peittänyt kevätsipulien ruskistuneet lehdet, päivänkakkarat ja sormustinkukat seuraavama, voi olla kukkamaata niinkinpäin.

Hienoa! En tiijä yhtään onko kuinka lamoava tuo Venny. Korkeaksi se ainakin kasvaa, 150cm. Matalin kasvi penkissä on peittokurjenpolvi, mutta sekin vasta yheksän metrin päässä. :smiley: Mansikka on mulla semmonen jokapaikankasvi penkinreunassa. Varsinkin kuukausimansikkaa istutan joka paikkaan. Nyt vain sattuis olemaan lavakauluksessa parikymmentä ahomansikkaa oottelemassa maahan pääsyä, niin ajattelin tuohon sitten. Tuossa penkissä on vain hyvä, että leviäis ja tursuilis kivireunuksen yli.

Laittakaahan kuvia kukkapenkki herukoista! :slight_smile:

Venlan ja Vilman pitäisi olla pystykasvuisia erotuksena lamoavaan Verttiin. Niinkuin sivulla 53. kerroin, piti ostaa Venla, mutta kun lapussa luki hillittykasvuinen niin otinkin Vilman, joka oli jo myymälässä melkein kaksinkertaisen korkuinen Venlaan nähden. Molemmat oli kapeita ja pystykasvuisia. Ennetään on mustat Ben Tron ja Mikael, nekin on pystykasvuisia. Täällä on huono maa ja vuohenputkiongelma niin että korkeat pystykasvuiset puolustaa senkin takia paikkaansa.

Mökillä hieman kookkaampi punaherukkapensas. 

kuva

Palaisin tähän asiaan kun on tullut ilmi uusia seikkoja:

“sunnuntai, 1. maaliskuuta 2015 - klo 12. 21 (yli 249 vuorokautta sitten)

Kultaherukka on koriste,ei kai sitä marjojen takia kukaan kasvata.”

Katsokaapa Blomqvistin taimiston sivuilta:

siellä kaupitellaan Ribes aureum pensasta nimellä “nelikkomarja” !

Kuvasta päätellen on kuin steroideja saanut mustaherukka.

Muistelen että Kauppila Turussa tarjosi samantapaista viime keväänä.

Onko joku jo mahdollisesti kokeillut ?