Onko kenelläkään kokemusta yli kaksimetrisistä punaherukoista? Vadelmapenkkiini kasvoi pari vuotta sitten aivan itsestään (ts. oletettavasti jonkun linnun avustuksella) siemenestä punaviinimarja, jonka oksien yläosat ovat korkeammalla kuin mihin itse yletän. Marjat ovat hyvän makuisia, mutta kasvutapa erikoinen.
Yksi oksista kasvaa vaakasuuntaisesti vadelmapenkkiä myötäillen. Sekin oksa on jäykkä ja siitä kasvavat pikkuoksat kasvavat ylöspäin. Olen kasvattanut latvaoksista uusia taimia. Toissavuotiset taimet ovat jo hyvässä kasvussa ja viime kesäiset pikkutaimet näyttäisivät myös säilyneen talven yli.
Suunnitelmissa on kasvattaa tästä oma lajike itselleni.
Olisikohan tällaisella erikoisella lajikkeella tulevaisuutta taimimyynnissä?
Onpas ihmeellinen punaherukka. Kyllähän ne voi tulla aika korkeiksi,mutta miten se on sinne alkujaan tullut ja alkoiko tekemään satoa heti? Paikalla ollut vain vadelmaa ennestään? Onko puutarhassa muualla punaherukkaa? Mysteeri juttu kyllä. Hienoa jos siitä tulee uusi lajike,minkä nimen sitten annat sille?
ps.laitatko kuvaa sadon korjuu aikaan.
Täällä yhden vanhan pappilan pihassa kasvaa parimetrisiä punaviinimarjoja. Luultavasti on siis joku vanha lajike. Ehkä kuvaus löytyisi jostain vanhasta puutarhakirjasta?
Mamman pihassa uudessakaupungissa kasvaa myös tuollaisia jäätiläis punaviinimarjapuskia. Latvaan ei meinaa yltää edes.
Tuliskohan tänävuonna hyvä herukkasato 

Olisin utelias kuulemaan onko muilla kokemuksia (musta)herukoiden tai karviaisen kasvattakisesta ruukussa parvekkeella.
Itsellä kyseiset 2 pensasta nyt 2 vuotta. Herukka ei tuottanut ekana vuonna kun yhden tertun. Karviainen useampia marjoja. Olivat melko pienissä (läpimitta n. 40 cm, kork max sama) ruukuissa.
No, tänä vuonna sattui lämpöaalto aikaiseen kevään, toi mustaherukka rupes pukkaa lehteä.

Kun istuttaa taivukkaan, niin eihän sille tarvitse tehdä yhtään mitään muuta kuin irrottaa emopensaasta ja pistää hyvään multakumpuun kasvamaan? Leikkaamiset tulee myöhemmin? Sori hassu kysymys, mutten oo koskaan taivukkaiden kanssa pelannut!
Onkohan jokin ötökkä pistänyt mustaherukoita kahdessa pensaassa? Melkein joka tertussa, jotka ovat vielä jäljellä (useimmat olin poiminut pois jo yli viikko sitten) ainakin jonkin marjan kyljessä on pistemäinen reikä, josta pursuu ulos hiukan marjan sisusta. Muissa mustaherukkapensaissani tällaisia reikiä ei ole. Voiko vioittuneita marjoja käyttää mihinkään?
Mökkitarhuri
Kyllä meilläki joistain viinimarjoista tursuaa täytteet pihalle ja kyllä minolen niitä syöny, eikä mulla vielä oo ketarat oijenneet.
No niin, valkoherukkapuska on kangettu ylös ja hävitetty. Nyt aion mennä istuttamaan taivukkaan tilalle. Oonko ymmärtänyt oikein, että istutusleikkaus tehdään vasta keväällä? Luin muutaman artikkelin asiasta, ja niissä puhuttiin haarautuneista oksista. Minun taivukkaissani toisessa kasvaa vasta yksi oksa ja toisessa on kolme piiskaa. Nekö leikkaan sitten keväällä kaikki 15 cm pituisiksi, ekan terveen silmun yläpuolelta? Ja nyt syksyllä en muuta kuin istutan? Jäin miettimään tuotakin, ettö oikeestiko herukkapensas pärjäisi ruukussa? Meinaan valkoinen hollantilainen oli tehnyt salaa kanssa taivukkaan, jossa on pari piiskaa. Eikö se multa jäädy ruukussa läpikotaisin talvella? Ja juuret? Valkoiset viinimarjat on kyllä niin hyviä, mutta kun se ex-pensas vain rehevöityi ja satoa tuli ehkä 20 terttua.
En ole koskaan leikannut taivukkaista laitettuja viinimarjapuskia ennen kuin ovat olleet parin kolmen vuoden ikäisiä, enkä silloinkaan kuin ne oksat, jotka ovat olleet huonoja. En sitten tiedä, että miten pitäisi, mutta täällä villiintyneellä pihalla kaikki kasvaa leikkaamattakin ihan riittävästi. Taivukkaista olen lisänyt vain mustia viinimarjoja. Tai siis lisäävät ihan itse itseään, mä vaan siirtelen niitä muualle.
Ruukun kaivaisin maahan, muuten paleltuu.
Villiintymisestä puheen ollen, täällä näitä puskoita taas raivailin ja mitäpä löysinkään, tammen alta aivan täysikasvuisen punaisen viinimarjan, lintujen levittämän, ja toisen tammen alta karviaisen. Jotain kotrollia pitäisi näihin viidakoihin saada.
Piti myös kysyä marjapensastuista, millaisia käytätte? Vaikka kevät taitaa olla parempi aika laittaa ne? Oon surffaillut ja katsellut, mutten pääse tulokseen, mikä on hyvä ja toimiva. Kekkilän näytti kivalta ja nätiltä, mutta hintaa olikin sitten melki 30 €, huh huh! Jos joku osaa neuvoa, missä Tampereella päin olisi hyviä ja halpoja, olisin iloinen. Omassa kädessä ei pysy kirves eikä vasara, se tietty ois halvin.
Jossain täällä palstoilla muuten joku kertoi, että hänellä on herukka ruukussa, ja sieltä tulee hyvin satoa! Siirtää ovenpeieleen satoaikana, niin voi napsia siitä mennen tullen. Mutta taitaa jäädä minulta tekemättä, kyllä se varmasti pakastuisi perin jurin talvella.
Oli muuten aika kova homma se pensaan irrottaminen ja ylöskaivaminen, mutta joo eka rautakangella eri puolilta, kunnes rupesi pensas heilumaan, sitten lapioo alle, ja lopuksi apinan raivolla itse repimään juuria, jotka ei muuten katkenneet. Oli pikkusen kipeet hartiat sen jälkeen kyllä. Oksasaksia olisi tietty voinut juuriin käyttää näin jälkikäteen ajatellen.
Nyt on hyvä paikka valmiina taivukkaalle, ja aattelin purkaa kompostin, että saan sieltä pohjalta hyvät istutusmullat. Alun perin istutin semmoseen kumpuun noi pensaat, ja väliin paksusti sanomalehteä, ettei rikkaruohot pääsisi läpi, ja taas multaa. Vuosien päästä mitään kumpua ei enää kyllä juuri yhdessäkään näy. Näillä aattelin mennä tänäänkin. On tossa ostomultaakin kyllä. Ja sit kalkkia ja PK-lannoitetta.
Ei mulla mitään pensastukiakaan tietenkään ole koskaan ollut :D Nehän on vaan tiellä, punaiset ei edes tukia tarvitse, eikä tuo mun yksi valkoinenkaan. Pari mustaa mulla on sen verran vanhaa lajiketta, että on aivan maata pitkin ja matala, mutta ne nyt ovat muutenkin jo lahoja ja lähtöuhan alla. Uudemmat puskat kasvavat pystyyn ja yksi on istutettu pienen kumpareen päälle, jolloin oksat ei osu maahan vaikka roikkuvatkin.
Eilen vietin aika monta tuntia punaherukoiden parissa. Jo kolmas päivä keräämistä, kun pensaita on 11. Yhdestä pensaasta marjoja tuli vain poimurillinen, nekin alaoksista, kun linnut olivat syöneet puskan melkein tyhjäksi. Lopuksi leikkasin pois vanhoja oksia.
Paikka on ollut meillä yli 50 vuotta ja pensaat olivat vanhoja jo silloin. Talo on ollut kymmeniä vuosia autiona ja pensaat hoitamatta. Silti ne tuottavat hyvin eikä linnuistakaan kovin isoa riesaa ole ollut. Yhtena kesänä karhu oli käynyt satoa verottamasssa.
Miten olette lannoittaneet vanhoja herukkapensaita? Minulla on noin 10 vuotta sitten istutettuja pensaita muutama kappale ja maa on tiukkaa savimaata. Pitäisikö koittaa tehdä syvä reikä juuriston lomaan ja sinne laittaa jotain lannoitetta?
Jotain lannoitetta olen joskus veteen sekoittanut ja sitä niille laittanut. Minulla ei ole nokkosia ollut, mutta voikukkaa ja rönsyleinikkiä, eikä nuo todellakaan lemppareitani ole. Tuota kattamista olen miettinyt, mutta toimisiko maisemointikangas? Eikö tuuli vie oljet mennessään?
Tartseekohan kultaherukka kaveria? Tarvisisin n. 150 cm korkeaa, marjovaa pensasta yhteen kohtaan. Pihassa on jo mustaherukka ja karviainen eikä tilaa ole kovin monelle saman lajin edustajalle.
Kysymys: ruusuherukka ja kultaherukka.
Onko joku saanut näistä kauniita koristepensaita aikaiseksi? Tekevätkö juurivesoja, vai käytös kuten muilla herukoilla?
Rypäleitä 13.5.2020
Toivottavasti halla ei tuhoa tulevaa satoa.
![]()
![]()
Minä niin haluaisin herukan parvekkeelle.