Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Kävin tänään ostamassa Hankkijalta pari marjapensasta. Toinen niistä oli Viherherukka Vilma. Kuvauksen mukaan se  “on keskivarhainen, hyvin satoisa ja pystykasvuinen FinE -lajike. Kookkaat marjat ovat erityisen makeita ja maukkaita sekä melko mietoaromisia. C-vitamiinipitoiset marjat sopivat erinomaisesti tuorekäyttöön ja maistuvat hyvin lapsille.”

Mulla oli yksi viherherukka entisessä kodissa mutta täällä uudessa paikassa ei ollut vielä yhtään. Oli pakko saada, tykkään niiden mausta tosi paljon.

Pihalla kävi traktori tuomassa hiekkaa… Oho, oliko tuossa jotain tärkeää?
Mitähän näille mustaherukkapuskille voisi tehdä vai onko enää mitään tehtävissä?
Olivat vanhoja pensaita, jotka eivät tuottaneet paljoa satoa, mutta tunnearvoa näillä oli senkin edestä.

Minä odottelisin rauhassa jos alkaisi kasvamaan uutta. Poista / leikkaa murtuneet oksat.

Saako noista katkenneista/poistettavista oksista tehtyä uusia elinvoimaisempia pensaita?
Miten vanha pensas uudistetaan? Jostain luin, että 15 vuotias ei enää marjoja tuottaisi ja näillä on/oli ikää ainakin tuplasti.

Meillä oli kaksi uutta  mustaa viinimarjapuskaa 20 vuotta. Vanhempana paras sato oli kaksi litraa marjoja yhdestä puskasta ja sekin oli vain yhtenä vuonna. Olivat pystyoksaisia. Tuttava sanoi että lamoavaoksaiset tuottavat paremmin satoa. Ovat nyt entisiä puskia. 

Meillä on mustat pensaat öjebyn ja mortti uudempaa jonka mausta emme tykkää.
Mortti on kyllä pystympää ja isohkot marjat siinäkin mutta öjebyn on maukkaampi syödä pehkoista suoraan ja pakastettuna.
Mehuna kai ihan sama kumpaa on.

Noista öjebyn pehkoista otan aina uudet pistokkaat tai taivukkaat jotka tekee taas muutaman vuoden runsaasti isoja marjoja. 
Vanhat pehkot oli vuosia ihan turhaan, ei me saatu enää niitä marjomaan kunnolla.
Onneks olin jo uudistanut että ei haitannut vaikka vanhoista ei saanu muuta kuin rastaat pieniä rupukoita marjoja. 

Punaherukat kylläkin on yli 40v vanhoja ja tekevät ihan hyvin marjoja.
Joka syksy leikkaan niistä, heti marjan keruun jälkeen, vanhimpia oksia pois.

Tämä on vain meidän kokemus noista herukoista. 

Meidän vanhat pensaamme ovat hyvin herkkiä Herukkakirvalle.
Huomasin, että kun huomaan Herukkakirvan vioitusta ja heti poistan kaikki saastuneet lehdet jotka näen ja minä yleensä vielä poltan ne, vaikka ei tarvisikaan, niin pensaat pysyvät terveempinä ja kirvasaastunta ei pääse ryöstäytymään. Niitä täytyy vahdata sitten loppu kausi, jos haluaa estää invaasion.
Aiemmin pensaat kärsivät kirvoista rankasti, poikkeuksetta lähes joka vuosi, kunnes huomasin tuon konstin joka on Luomukonsteista paras ja helpoin.
Lienevätkö uudemmat lajikkeet vastustuskykyisempiä Herukkakirvalle? vai lieneekö Herukkakirva yhtälailla perso kaikille Herukoille olivatpa lajikkeet uusia vai ikivanhoja…

1 tykkäys

Istutin tilalle yhden lintujen kylvämän taimen, monihaaraisen. Jännä nähdä keväällä tekeekö edes kukkia. Vanhemmista puskista en enää muista paljonko teki satoa mutta kuiten paljon enemmän kuin kaksi litraa. Punaisen puskan olen hävittänyt kun en niistä tykkää. Vihreä Vertti kuoli itsekseen nuorena, siinä oli hyvän makuiset marjat. Valkoisista saattaa tulla muutama litra marjoja hyvänä vuonna.

Viherherukat vertti ja venny ovat minusta kasvultaan samanlaisia kuin mustaherukat. Vertti siitä paha että marjat varisevat maahan heti kypsyttyään mutta vennyn marjat pysyy puskissa. Hyviä herkutella suoraan puskista.
Sato on yhtä hyvä kuin mustissa.

Sadon määrä on niin monesta tekijästä kiinni että vaikea arvioida määrää.
Kevät hallat, pölytys, kuivuus ja pehkon oksien harvennus tiheys vaikuttaa sadon määrään.

Minä kerään yleensä samasta pehkosta marjoja monasti. Kaikki ei kypsy samalla aikaa joten jätän raaemmat vielä kypsymään.
Mehuissa ne vähän raaemmat ei niin haittaa mutta pakastimeen en niitä kerää.

Tuo kirvojen olo vois johtua kuivuudesta tai liiasta typestä.
Kannattaa laittaa pensaiden juurelle jotain katetta mutta ei ruohosilppua vielä kevätkesällä.
Meillä on monena syksynä laitettu marjapensaista leikattujen oksien silppu ja syksyn viimeiset ruohonleikkuu ja koivunlehtien sekoitus tuonne pehkojen juurelle.
Luulen niistä olevan hyötyä että maa säilyy tuoreena.
Pensaat lannoitan keväällä vasta kun niissä on raakileet. Haluan isoja marjoja enkä isoja lehtiä.
Tuon ohjeen antoi minun opettajani jo kansakoulussa ollessa.
Hän kasvatti vähän kaikkea puutarhassaan ja suosi jo silloin paljon kateviljelyä.
Kaikki kasvit kasvoi hyvin ja kylän emännät oli kateellisia, kuinkas muutenkaan.

Oletteko koittaneet kasvattaa pehkoja myös vihreän ja valkoisen v.m.pensaan oksista, onko onnistunut?

Ehdottomasti koitan tuota taivukkaista lisäämistä sitten! kiitän hyvistä vinkeistänne.

Olen tässä maistellut pihaani ilmaantunutta punaherukkaa ja tänään myös kerännytkin hieman. On kovin happaman makuinen tämä pensas, lieneekö vain kuivuuden syytä vai onkohan säästämisen arvoinen pensas lainkaan?

Ei näistä oikein tuoreena syötäväksi ole, joten keitin paksun liemen jossa mausteena rkl anisviinaa, ja johon jäähtyneenä lisäsin tomusokeria. Paksun vellin kaadoin suolattomien popcornien päälle. Tällaiset ruusunpunaiset sopisi vaikka prinsessasynttäreille tai tyttövauvan baby showeriin. Ehkä ensi kerralla sulatan vielä valkosuklaata toiseksi kuorrutukseksi tasaamaan kirpeyttä

Kuivuuden syytä varmaan.

Mites kun meillä on kaksi niitä SUURI MARJAISIA mustaviini pusikoita ja ne kadottaa lehdistön värit ? Kalman kalpeita lehdet limen vihreitä ja marjojakin aika kitsaasti …tuhkaa ja kompostia ovat saaneet ja toisen isäntä siirsi aurinkoisempaan paikkaan aikaisin keväällä, kasteltu on kerran viikkoon joskus nyt kahdestikkin viikossa. Ei liikaa typpee mut ehkä liikaa kalkkia kun ollaan kalkittu syksyisin reilusti…kuten hedelmäpuutkin kalkitaan kun on hapan maa ja sammaleet muuten jyrää.

Viherherukan taivukas.

Parissa viikossa juurtui. Nyt katkaisin ja istutin omalle paikalleen.

4 tykkäystä

Pitää tehdä toi sama ens keväänä, kiitti vinkistä. Mulla on vaan yks viherherukkapensas, nuori sellanen. Pitäis saada lisää ja nyt kun hoksasin ton helpon lisäysjutun niin tulee taas parin istutuspaikan kaivu ajankohtaseksi ens keväänä hedelmä- ja marjatarhaan.

Poistin ikivanhat huonokuntoiset ja tautiset mustaherukat täältä muutama vuosi sitten.

No nyt mun tekisi kuitenkin mieli mustaherukkapensaita, mutta kun tämä on lähes pelkkää metsäistä pusikkoa, niin onkohan se ihan kuollut idea?

Tuolla verstaan takana kaadettiin 5 isoa kuusta ja se on nyt aika paljas ja aurinkoinen, siihen niitä ajattelin, vaan ei ole mitään marjatarhaa, lähinnä ihan metsänpohjaa siis.

Mun pensasmustikat on siinä lähellä ja ne pärjää hyvin siellä.

Mutta tuo perusmaa on siis tyypillistä kuivahkoa mäntymetsää, ei ihan kuivimmasta päästä kuitenkaan, koska luonnonmustikatkin siinä pärjää.

Niin ja lajikkeitakin saa kertoa mikä olis hyvä ?

Tuoreena syötäväksi enimmäkseen ja ehkä vähän pakastimeen, mehuja en tee.

2 tykkäystä

Ootko ajatellut että laittasit viherherukkapensaan. Tai pari. Suosittelen lämpimästi ! En kylläkään muista minkä niminen mun viherherukka on, joten nimeltä en pysty suosittelemaan. Marjat on isohkoja ja todella hyvän makuisia. Paremman makuinen kuin mustaherukka. Syön suoraan pensaasta, ja yleensä saankin sadon käytettyä ihan itte koska marjojen värin takia linnut ei niitä löydä syödäkseen.

Siitä, soveltuuko herukka istutettavaksi sinne sun paikoille en osaa sanoa mitään. Mulla on ollut entisessä ja nyt nykyisessä paikassa maa savista. Mut jos päädyt herukoita sinne laittamaan niin laita ihmeessä ainakin yksi viherherukka. Et voi katua sitä :grinning_face:

1 tykkäys

Minulla oli edellisessä kodissa vertti viherherukka, tykkäsin kyllä siitä, mutta tykkään vielä enemmän mustista herukoista.

Yleensä herukat kasvavat puutarhoissa, se minua eniten arveluttaa, että menestyvätkö ne tuossa metsämaastossa.

Ehkä se on vaan kokeiltava. :wink:

3 tykkäystä

Wertti on ollut minulla, tykkäsin enemmän mustasta marjasta.