Hevonpee-topic

Kakka kikka vaikuttaa toimivalta! JOS ei kerran haisekaan! Kasvimaapalstani on sopivasti ratsastustallin vieressä. Pitää kulkea kieli keskellä suuta tai silmä kädessä ja kerätä pallukat! Suuremman kompostoidunkin erän mättämisen jätän sikseen. Tulee heti poskiontelontulehdus, kuin myös korva- ja keuhkoputken- Täyttä tavaraa siis naurua

Minulla on pahasti rikkaruohottunut istutusalue ja hevonpeetä tulossa huomenna. Ajattelin tehdä niin että peitän alueen ensin sanomalehdellä ja nakkelen paksat siihen päälle. Mutta mutta, kun en ole itse nähnyt tavaraa niin en tiedä millaista tulee. Pitäisi kyllä olla ylivuotista jne... mutta mietityttää haju tms haitta kun penkki on sattumoisin heti naapurissa olevan rivitalon parkkipaikan edessä Jos siis kakka haisee ja peitän sen viime kesäisillä sahanpurulla, niin meneekö koko hommasta pointti. Eli käyttääkö ne purut sitten kaiken typen mitä irti saa?

Ei se mitenkään pahalta haise, hevonpee, älä ole huolissasi.

kaisaliisa, viime kesänä opettelin sitä nokkosveden tilalla käyttämään ja hyvin toimi. sekoitussuhteet on ilmeisesti ihan vaan opeteltava kantapään kautta. - siellä on nyt kaksi saavillista hevonhyvävettä odottamassa, että olisi jotakin muutakin jo kasvussa kuin vain talvivalkosipuli:-) saimme onneksemme vieläpä sadevettä oikein kunnolla lauantaina. räystäänalussaaveista kannoin sitä tontinnurkkasaaveihin.

Viime kesänä minäkin käytin ensimmäistä kertaa lantavettä. Olin sitä jo pitkään suunnitellut, kun oli lannan tuottajia omasta takaa. En vain löytänyt ohjeita aiemmin, tosin ehkä olisi voinut ilman ohjettakin sekoitella :wink:

Lantavesi valmistuu nopeammin kuin nokkoskäyte, joten sen saa heti aivan alkukesästä käyttöön. Ei tarvitse täällä pohjoisessakaan ensin odotella nokkosten kasvua ja sitten käytteen valmistumista!

Koska lannan koostumus vaihtelee, on mahdotonta antaa tarkkoja ohjeita laimennoksesta. Sormituntumalla siis :smiley:

Temsku, en usko että viljelijät ihan heti ovat innostuneita etenkään pikkutallien lannasta. Meillä on ollut nyt 8 hevosta tallissa, ja lantaa tuli sen verran että kaikki hupeni helposti yhdelle pienelle peltolohkolle. En usko että kukaan kovin innoissaan lähtee ajamaan niin pieniä määriä pitkin pitäjää, siinä saisi viljelijä ajella aika monen pikkutallin lannat ennenkuin olisi parikymmentäkään hehtaaria lannoitettu. Isot, kymmenien hevosten tallit ovat eri asia, mutta niitä on pieni osa talleista. Kyllä ne ovat nuo isot sikalat yms. joiden tuotokset alkavat olla arvossaan.

Tuumailinkin näitä isoja talleja, joita on noussut sinne sun tänne pitkin Suomea.

Ainakin meillä olen joutunut jkv väittelemään isännän kanssa siitä, mihin yhden hevonpeet laitetaan. Hänen mielestään pelto olisi kova juttu, minun mielestäni puutarha on ainut vaihtoehto.

Nyt kun meidän oma hepo muutti työelämään on helpotus, että naapuriin tulee heppa. Sinne vaan lakki kourassa kerjäämään paksaa.

Täällä on onnellinen paksanomistaja =) Työkaveri toi 5 säkkiä turvemunkkeja, riittää ainakin tän vuoden.

Onnea paskan johdosta!ansiomerkkipalkinto

Miikos, luulet vain että riittää ;), pian huomaat, että tarvitset parikymmentä säkkiä lisää.

Miten niin jää koukkuun…

Mä en oikeasti osaisi enää tehdä puutarhassa mitään jollen saisi viikottaista hevonpee-peräkärryllistä :smiley:

Taas haettiin kuorma, tällä kertaa turvekuivikkeista kun piti saada mansikkamaan pohjia varten.

Edellinen satsi haettiin purukuivikkeista kun piti päästä tekemään lämpöpenkki ja kompostoimaan kevään haravointituotos eli noin kuutio edellisvuotista luonnonheinää. Loppui kesken…

Ja muovihuoneesta saadaan jo syödänapsia retiisejä ja pinaattia kun pääsiäisenä pelkästä turvekuivikkeisesta tehty lämpöpenkki on niiden kasvua mukavasti vauhdittanut.

Ensviikolla haetaan pari kuormaa turvekuivikkeista että saan tulevan uuden parsamaan kunnostukseen ennen viherlannoskasvuston kylvöä… Ja yksi kuorma sitä purukuivikkeista että saan rakentaa kompostit loppuun…

Titamiinia minäkin kiitän mielessäni usein kun katson miten paljon hyvää on hevonpaksa puutarhassani tehnyt. Hän minut alunperin käännytti paskan puoleen.

Titamiini se taisi aluksi meitä täällä hevonpeestä valistaa, hyvin on oppi mennyt perille :slight_smile:

Emo toi miulle tänään yllärinä pari säkillistä paskaa. Olen tosi tyytyväinen:D

joo Miikos, ei viisi säkkiä ole kuin alkupalat, mulla on 14 ja mietin jo, että riittääkös sekään.

Temsku ja Belgi :smiley:

Se hevonpee vain kasvattaa ja kukittaa niin peevelin hyvin. Eikä edes haise, vaikka porraspieleen sitä voi laitella. Meillä alkaa varmaan ensi viikolla ns. paskaralli, eli perennapenkkien kattaminen lannalla. Yrttimaan penkit odottavat möyrijäänsä. Pitäisi ehtiä niin paljon, mutta aika ja voimavarat ovat kirotun rajalliset.

Minäkin saan viikonloppuna 3 säkillistä sitä ittiään…

Tarkoituksenani olisi laittaa hevonkakkaa perennapenkkiin, voiko sitä laittaa liikaa? Jos aatellaan kotikärryllinen multaa niin paljonko siihen on hyvä sekottaa kakkaa että se on just sopivassa suhteessa vai räiskinkö kakkaa ihan oman maun mukaan?

olen vuosia seurannut - vähän kateellisenakin - titamiinin tarinoita siitä kuinka hän kärrää silkkaa hevonhyvää (oma tuotanto"laitos" kun on) perennapenkeilleen. juuri tuossa edellä kertoo, että peeralli on taas alkamassa. vaikka meilläkin sitä nyt on runsaasti käytössämme, en sittenkään raaskinut tehdä samalla tavalla, vaan sekoittelin hevonhyvän mullan kanssa. luulisin, että suht´ puoliksi meni molempia (lapiollisten lukumäärä oli mittana).
tuon mukaan ei turhan tarkkana tarvinne olla. - siinä täytynee olla tarkkana, että hoopee on hyvin palanutta.

Haa, täällä on taas käynnistyneet puheet tästä puutarhan tärkeimmästä perusasiasta . Meillekin ollaan hakemassa tuota herkkua varmaankin torstaina sen kuution verran.

Minä ainakin olen levitellyt hevon peetä aivan näppituntumalla: fifty-fifty multaa ja peetä. Sitten sellaisille kasveille jotka tarvitsevat kalkkia olen laittanut tuhkaa, kun sitä tulee omasta takaa. Hevon peehän on lievästi hapanta. Se käy suoraan rodoille ja pioneille. Havaitsin viime kesänä lantaveden olevan todella hyväksi mm.venuksenkenkä orkideoille ja masdevallioillekin. Veden olen laimentanut sellaiseksi vahvan teen väriseksi ja sillä sitten kastellut kasvejani. Hyvin palaneesta lannasta tehty lantavesi ei haise millekään eikä se ala mitenkään käymään tai kuplimaan. Sopii varmaankin muillekin kukkiville sisäkasveille.