Hulluruoho, Datura

Tipilintu, Ihan huoneenlämmössä mulla on ollut, ensimmäiset 3 viikkoa lattialämmityksen päällä. Pari vuorokautta liotin ensin vedessä. itäminen kestänyt yhdestä kuukaudesta kahdeksaan kuukauteen.

Mulla lila-valkea datura iti nopeesti mut valkoset miettii…Se katkeskin onnettomuudessa mut istutin murtumakohdan mullan alle ni niin vaan pukkaa toista lehtiparia.

Mä oon yrittänyt monena vuonna kylvää tuota lilaa daturaa, mutta en oo saanu koskaan itämään. Olen vissiin sitten ollut liian kärsimätön.

Ehkä pitäis koittaa vielä kerran kylvää…

Onhan ne kovia siemeniä. Joskus nakkasin pakkaseen pasuunat kun ei itäneet millään. Kevään tullen iti joka ikinen! Yksi siemen iti tällä kertaa nopeasti, muista ei näy jälkeäkään. Onneks toi murtunutkin jatkaa sitkeästi kasvua. Heitän sinua sitten varren pätkällä jos onnistun tuon kanssa!

Mulla iti kaksi ensimmäistä 17 päivässä lämpöpatterin päällä ja siitä satsista, joka on kyljestään kiinni lämpöpatterissa ei ole 28 päivässä itänyt yhtään. Tarttee siis paljon pohjalämpöä tai sitten paljon kärsivällisyyttä.

Mulla iti takan päällä. Kiehumispiste ei ollu kaukana ku pelastin purkit sieltä, käteen tuntu lämpöseltä.

Tänään totesin että on tullut kenties aika lannoittaa tomaatteja, chilejä ja paprikoita. Totesin että minulla on tasan kahta sorttia, muut on loppu. Puutarhan luonnonlannoitetta ja syyslannoitetta(biolanin molemmat). Kummastahan noi tykkäis? Typekkäämmästä vai syys?

Minä suosisin tässä vaiheessa typpeä.

Leivinuunin päällä iti (lilac wonder) kolmessa päivässä ensimmäinen ihmetys Kuumat paikat oli ja tiiviisti astiassa kansi päällä. Valkoiset on jurottanu samaisessa paikassa reilun viikon vihainen

ärtynyt Uusi takka on vielä kaupassa ja vanha avo purkamatta.

Vielä sen verran kyselisin… Luin kyllä koko tekstin eilen, mutta en silti vielä ole varma asiasta. Ymmärsin tuolta, että jotkut on idättäneet tuon daturan aikas keväällä.

Eli kukkiiko datura jos sen kylvää vasta joskus toukokuulla, vai tarvitseeko pitkän taimikasvatuksen? Kuinka monta päivää kasvilla siis menee siemenestä kukintavaiheeseen?

Jos tarvitsee pitkän esikasvatuksen niin kuinka hurjasti kasvaa ennen ulos siirtoa?

Mulla on tällä hetkellä lampun alla aika ahdasta, kun se on varattu chilin ja munakoison taimille ja se on ainoa tila jossa saan taimet pois kissojen ulottuvilta. En uskalla ottaa tuon kanssa mitään riskejä, kun kerran ihmisiinkin vaikuttaa noin voimakkaasti. On vielä tarkoitus astuttaa tuo tyttö kevään aikana, toivottavasti heti seuraavasta juoksusta, niin en halua minkäänlaisia ongelmia meille.

Tipilintu, Laitoitko siemenet ulos niinkuin ulkokylvöt yleensäkin tehdään, eli kun ei itänyt niin laitoit ulos pakkaseen ja annoit olla kevääseen ja alkoi siellä sitten itsekseen itämään kun oli sopivat olosuhteet ulkona? Ehtivätkö taimet kukkia kesän aikana?

Tuo olisi kissaystävällinen kokeilu, joten voisin kaikesta huolimatta kokeilla.

_Q_, mulla niiden itäminen on kestänyt 1-8kk, mutta kasvaa nopeasti kun saa sen ensin itämään, ja ihan huoneen lämmössä olen kasvattanut koko ajan.

Hmmm… Pitäsköhän se sitten pian kylvää, jos itäminen on niin työlästä. Olen aikaisemmissa kylvöissä selkeesti luovuttanut liian aikaisin. Mites jos se itääkin nopeasti? selviääkö viileässä huoneessa kevääseen asti? Lämpötila on jotain 11-15 astetta, riippuen ulkoilmasta.

Mulla on toista kuukautta jo pitkälti pötköttäneet valkean siemenet mullassa, ei olen merkkiä, VIELÄ! Lila-valkea iti hetkessä. Tänään ajattelinkin laittaa noi valkean siement ruukkuineen takan päälle paistumaan josko se herättäisi liikkeelle…

Taidan jättää tänä vuonna daturat kylvämättä. Keräilin syksyllä siemeniä ja niitä on paljon. Jos joku haluaa, voin lähetellä.

Kyllä on epätasasta itämistä, kun kolmannen ja neljänneen etäneen aikaero on 17 vrk. Eli neljäs otti itääkseen 5 viikkoa.

HEI, minkäs kokosena datura kannattaa koulia ja kuinka syvään???

mä olen koulinut heti sirkkalehtien tulemisen jälkeen, ja pistänyt koko varren multaan että vaan sirkkalehdet jää pinnalle.

Kiitti vastauksesta. Tarttee sitten varmaan koulia heti tänään, kun pitää lähetä reissuun.

Tänään kolahti postiluukusta daturan siemenet, kyseessä siis se lila-valkoinen ilmestys. Nyt lilluvat vedessä ja aamulla pääsevät multiin. Toivottavasti lähtevät itämään, on niin hienot kukat!

Minulla polaris itänyt lila-valkeat. Varretkin on semmoset lilat. ´Takan päällä miedolla lämmöllä paistettuna itivät vihdoin ne valkoisetkin, nyt on daturaa!! allapäin