Hulluruoho, Datura

Hello everybody!

Onko eri värisissä Daturoissa erivahvuinen tuoksu??? Mä kasvatan mustia.

Jee, pieni daturan alku pilkistää jo mullasta! Hitsi kun en muista, kuinka monta siementä laitoin itämään, ehkä neljä!?

Polaris, kauanko on ollut mullassa?

Yhdeksän päivää oli ennen kuin ensimmäinen lähti itämään. Nyt näkyy kaksi muutakin alkua

No nyt on ensimmäinen koukku täälläkin nousemassa :slight_smile:

daturoitten eilinen ulosvienti oli ookoo, mutta ei niitä olisi saanut sinne yöksi unohtaa. aamulla aikasin lurpotti vain pari lehteä. aamupäivän ajan oli kuitenkin kovin viileätä ja pahasti ehtivät nuukahtaa ennen kuin tajusin nostaa ne takaisin lämpimään keittiön työpöydälle. - nyt on kaikki taas ihan hyvin:-)

kuinka äkkiä ne kasvaa isoiksi ja kuinka isoiksi? Kukkiiko ne jo eka vuonna vai talvehtiiko ne sisätiloissa niin kuin esim. pasuuna? Kysyy yks ihan kokematon.

Minä ajattelin kyllä kokeilla talvetusta kuten pasuunoillakin. Voipi olla että ehtii siementääkkin, on vaan tosi hidas tämä alku kerrotussa valko-lilassa. Valkoiset ovat paljon pidemmallä.

Valkoisissa daturoissa on kukkia tulossa!! Lila-valkeessa muutama pieni lehti, on kyllä mahottoman hidas!

???Kuinka tiuhaan te ruukutatte daturan taimet ja minkä kokoisessa se parhaiten viihtyy???

Iskin ison kukka-altaan päätyihin daturat ja näyttäisivät viihtyvät hyvin kun nuppujakun jo!

Kiitos. Laitan siis mun mustat kerrasta isoon multatilaan.

Molemmissa jo kukat auki, toisessa kaksi isoa nuppua lisää juuri aukeamassa. On ne ihania!

Ystävät hyvät, neuvojanne kaivataan!!! Ostin plantagenista viime viikolla enkelinpasuunankukan ja kuitenkin kukkapurkissa oli lappu, Datura. Tuolta aiemmilta sivuilta olin näkeväni samantyylisen kasvin. Kumpahan tämä nyt sitten on? Kissan takia olen huolissani kun tuo pentele syö kaiken vihreän (myös basilikat) . Ja talvehtimisesta kysyisin myös kun luin jostakin ohjeesta että kellari olisi se oikea paikka....

Daturalle näyttää. Enkelinpasuunassa kukat roikkuvat alaspäin, daturassa kukat katsovat taas ylöspäin.

Kyllä tuo datura taitaa olla. Kovasti samalta näyttää kuin tämä minulla oleva. Mutta olkoon kumpi tahansa, datura tai brugi, molemmat ehdottomasti pois kissan ulottuvilta, myrkyllisiä ovat kumpikin!

Kiitos teille erittäin paljon! Ulkona tuo on ollutkin koko ajan, enkä sitä sisään kissan takia tuo. Alkuperäisen ajatukseni mukaan olisin tuonut sen sisälle talvehtimaan, kun mielessäni oli jo valtavan korkea ja kaunis pasuunankukka kukkanen. Mutta, aina oppii uutta ja onneksi on tämä puutarhapalsta hymy

Minkähän takia nuo kaupat sitten myyvät Enkelinpasuunankukan nimellä, jos kasvi on kuitenkin eri?

Mä kasvatin daturat siemenistä ja pussissa lukee näin: