Laitoin tuohon A-paalujen väliin betoniverkkoa ja heinäseipään poikittain, mutta sieltä kiertyivät tuohon sähkötolppaan.
Sain minäkin vihdoin viimein oman tyttöhumalan, joka on nyt täynnä käpyjä. Nyt askarruttaa se, että missä vaiheessa kävyt korjataan. Otin jo kokeeksi kourallisen vihreitä käpyjä kuivumaan kippoon yöpöydälleni.
Pitääkö niitten jotenkin tuleentua ennen korjuuta, vai? Kyllä nämäkin kuivuivat, mutta pysyivät vihreinä.
Kaipailisin kovasti humalan alkuja tässä keväällä…Pihassa ei vielä ole,eikä oikein naapureiltakaan löydy.Jos joltain liikenisi minulle alkuja niin olisin tosi kiitollinen.Maksaa voin tietysti tarpeen vaatiessa.
Haaveena olisi saada ulkosaunan seinustalle upea humalakasvusto,niinkuin vanhoissa pihoissa kuulukin olla.
Lissu85, mulla on yksi kamu, jolla on humalaa saunantausta väärällään ja aikoo hankkiutua osasta eroon keväällä. Voisin hältä kysäistä onnistuuko lähettäminen.
Miikos.Se olisi tosi hyvä juttu jos onnistuisi.Maksan mielelläni postikulut ja vaivanpalkkaa!Ja otan vastaan sitä vaikka kuinka paljon:)ilmoitteleppa kuinka käy.
Ok, ilmoittelen piakkoin yksärillä
Jos ei Miikosin kanssa onnistu humala, niin täältä löytyy…
Onko humalan hävitykseen/tappamiseen muita keinoja tai aineita kun kuokka ja lapio ja erittäin pitkä pinna????
Kaikki niksit otetaan ilolla vastaan :)
juurimatolla peittäminen? glyfosaatti?
Apua, minä kun juuri olen istuttanut kaksi humalaa! Onko se riesa? Eli leviää kuin rutto, eikä pysty pitämään kurissa? Pitäisikö kaivaa pois, sillä on aivan kukkapenkin vieressä...
Lainaan farmit.netistä löytämääni tekstiä. <Humala viihtyy kosteahkossa voimakkaassa multapitoisessa maassa, ei missään tapauksessa kuivassa. Sitä on lannoitettava keväisin voimakkaasti, ja lisättävä juurelle kompostia tai uutta multaa. Silloin humala kasvaa voimakkaasti ja leviää nopeasti juuristonsa avulla. >
Miulla on kuivassa paikassa ole levinnyt juuri yhtään, ei mikään riesa, päinvastoin.
No kyllähän humala hyvin voidessaan kasvaa mahdottoman komeaksi, mutten ole koskaan kuullut, että siitä sen kummempaa riesaa syntyisi. Ei nyt tosin ihan kukkapenkkikasvi, mutta muuten ihan hallittavissa oleva. Laita memuli joku este siihen kukkapenkin ja humalan väliin. Ihan vaan varmuuden vuoksi
Mulla on kosteahkossa, voimakkaassa maassa puolivarjossa. Viihtyy hyvin nokkosten kanssa siinä. Mutta en tiedä leviääkö kun ruohonleikkurilla kierrän sen ympäri. Eli vaikka yrittäisikin levitä niin B&S tehokkaasti estää.
Kiitos, kyllä helpotti. Minulla on kyllä lauta siinä penkin ja humalan välissä. Kaksi salkoa laitoin niiden väliin ylös poikkipuun. Jospa kävyt roikkuisivat tulevaisuudessa kauniisti salkojen välissä. Toivossa on hyvä elää.
Jukkapalmu, millä seudulla asut? Täällä yksi innokas voisi tulla lapion kanssa kylään…
Porin suunnalla asun....tervettuloa vaan kaivuu hommiin.Tarvis saada pikaisesti hävitettyä on aika moinen riesa.Viime kesänä valtasi naapurin terassin.En ole kyllä varma onko nimike humala vai joku muu.....kovasti on vain humalan näköinen.
Ollaan 2v asuttu tässä ja nyt on mitta täysi tuohon rönsyilevään köynnökseen.Ikinä en ole lannoittanut ja ruohon leikkurilla ollaan ajettu yli useaan otteeseen tuntuu vain että innostuu kun hiukan kiusaa.
Mahtaisko joku "myrkytys aine" tehota vai tarviiko vain ottaa lapio kauniiseen käteen???
Juuristo on valtava....ja jos pienikin pala jää juuristoa niin luulen että alkaa siitäkin kasvamaan....mitä mieltä olette???
Taidat Jukkapalmu asua rivitalossa, kun humalasi naapurin terassinkin valtasi, nimittäin enpä usko että omakotitalon humala sentään matkustaa naapuriin, ellei nyt ihan rajalla kasva. En ole ikinä yrittänyt humalaa hävittää, joten en tiedä miten vaikea hävitettävä on. Toisaalta, ihan pienistä juurenpalasista omanikin entisessä elämässäni kasvatin, joten uskon että täytyisi tosiaankin saada hävitetyksi viimeistä murua myöten.
Meillä on kymmeniä vuosia vanha kasvusto porstuan oven molemmin puolin. Ei se siitä juuri mihinkään karkaa, mutta valtavan voimakkaat juuret yltävät kyllä kauas. Vesoja nousee toisinaan vähän matkan päästä, mutta ei se tosiaankaan ole mikään riesa. Voisin nimetä puutarhastani parikymmentä todellista riesaa, mutta humala ei kuulu niihin.
Jos humalaa haluaa jakaa/hävittää, niin tarvitsee terävän kirveen tai sahan niiden stanan sitkeiden juurien katkomiseen. On muuten sitkeetä tavaraa. Harvoin tapaa…
Ja lähtee tosi hyvin kasvuun pelkistä juurenpätkistä… kokemusta on minullakin!