Minulla ainakin ihmeköynnös talvehtii maalla mökin ikkunalla ihan kesäisessä kunnossaan. Koska se myöskin on siellä suoraan lämpöpatterin yläpuolella, niin kastelen sitä viikonloppuisin mökillä ollessa ihan reilulla kädellä. Ainakaan vielä en ole huomannut mitään muutosta sen kasvussa kesäkasvun suhteen. Lehdetkin ovat kaikki tallella - ja uusia pukkaa.
Safrane, moni täällä on kertonut ihmeköynnöksensä pudottavan talvella lehdet, joten eiköhän se siitä vielä kevään korvalla virkoa:)
Oma villeni on kesät talvet verannalla ja talvella hyvin niukalla kastelulla ja lehdet karisevat, keväällä vaihdan uudet mullat ja leikkaan huonompia oksia pois ja siitä se uuden kasvun kausi alkaa. Verannan lämpötila on n. +10 tai alle jos on kylmiä talvia. Kyllä se nytkin on karistellut lehtiään ,mutta uuttakin kasvua näkyy.ja nuppuja, jotka eivät taida aueta.
meillä ensimmäisenä pudottaa lehtensä vaaleanpunainen, jonka esiäti on kasvanut Kanarialla luonnossa ja appiukkoni tuonut siitä oksan itselleen ja taas siitä jakanut edelleen. Nuo jalostetummat( =kaupasta ostetut)näkyvät pitävän paremmin lehtensä. Keltainen ja valkoinen ovat vielä täydessä lehdessä ja valkoinen kukkii delleen.
Onko joku koittanut juurrutella taivukkaita? Onnistuiskohan paremmin kun leikatut pistokkaat?
Minä ajattelin kokeilla taivukkaan juurruttamista nyt kohta puolin. Valkoinen ville on kasvatellut hieman jo uutta vartta ja pari vihreää lehteäkin, muuten on ihan rankana ja talvehtii tuossa lasiverannalla 14-16 asteen valoisassa tilassa. Pitääkö hän sen pistokas/taivukas materiaalin olla vihreää vaiko hieman puutunutta kasvustoa? Kokeilen taivukasta vesi,lecasora,hiili sydeemiin.
Kävin jenkkisivuilta lueskelemassa ohjeita ja taivukas monistus onnistuu, sitä en saanut selville että pitääkö olla puutunutta kasvustoa vaiko ei taivukasta laittaessa. Pistokasmateriaalia käyttäessä talvisin pistokkaat otetaan puutuneista versoista (juurtuu hitaammin) ja taas kevätkesä kautena vihertävämmästä matskusta.
Yhdellä villen kasvatus videolla taas sanottiin että käytetään hieman puutunutta matskua joka on n 3-4kk ikäistä. Että ottaa nyt sittten selvää mikä toimii parhaitten. Ehkä kukkaa on monistettu niin monin tavoin juuri sen takia kun on hankalan juurtujan maineessa.
Olen lähdössä keväällä ulkomaille ja ajattelin tuoda tuliaisen itselleni niiin monen väristä villeä kuin vaan löydän. En löytänyt tullin sivuilta muuta kuin, sen eu maista tuotaessa 5 ruukku tainta jne…
Matkustamme phukettiin enkä nyt sitten tiedä että saakohan sieltä tuoda villen ja hibiskuksen oksia?
Onko teistä kellään kokemusta eu maiden ulkopuolelta tuotujen kasvien kans tulleissa?
jihuuu!! kohta kukkii ville! en vielä tiedä minkä värinen!
olenko ymmärtänyt oikein että ihmeköynnös on hiukka hankala saada kukkimaan? Mietin vain, että hommatako vaiko ei...
Meillä töissä kukkii alvariinsa. Asustaa lasiseinäisessä yksiösä joka kesällä saunakuuma ja talvella kalsea. Vettä saa jos joku muistaa kastella. Upea on helakan pinkissä asussaan kun kiemurtelee lattioilla. Olen ottanut pistokkaista monesti mutta juurta ei ilmesty. Ajattelin ny keväällä laittaa taivukkaan itelleni tulemaan.
kiitos, tipilintu, eli kesällä paahdetta ja talvella viileää, niin voisi onnistuakin. on se niin komea kukkivana.
Meillä on täällä semmoset ikivanhat juurakot ja kannot että moottorisahan tarvii jos meinaa saada poikki. Tyvelle on leikattu alas kun unohdettu hoitaa ja kuivu pois. Siitä se kannosta versoo vaan taas ja kukkiikin.
Täytyypä tässä kertoa, että meillä aikoinaan mökkimatka kulki ohi Marttilan keskustan. Siellä oli muistaakseni Osuuspankin ikkunassa koko ikkunan kokoinen oikein iso pinkinpunainen bougainvillea. Se kukki aivan koko kesän ja oli mahtava näky. Ikkuna oli etelään, joten kesällä varmasti sai paistetta runsain mitoin. Kun vielä tietäisi, miten muutoin hoitelivat.
Minulla on muuten juuri tuota "Marttilan-Tarvasjoen kantaa" oleva vaaleanpunainen noin 30 vuotta vanha ville. Toin sen muutama vuosi sitten tädiltäni, kun hän uhkasi hävittää se, kun on niin suuri. Tästä yksilöstä meillä on koko suvulla pistokkaita. Tulin tälle ketjulle lukeakseni, kuinka paljon sitä uskallan leikata ja juurihan siitä on täällä keskusteltu, eli voin vaikka kantoon asti leikata. Kasvini vaatii nyt melkoista leikkausta juuri tuon kokonsa vuoksi. Minulla on tapana viedä se kesäksi ulos, jolloin se usein alkaa heti siellä kukkia ja kunhan pidän sen kuivana kukinnan jälkeen, jotta se tiputtaa suurimman osan lehdistään, se kukkii heti syksylläuudelleen, kun sen tuon sisälle. Se oli aivan kokonaan vaaleanpunainen vielä marras-joulukuun vaihteessa ja pudotti viimeiset kukkansa joulun jälkeen. Nyt se kasvattaa oksia ja lehtiä mutta pakko se on alas leikata, sillä sen tukikehikko pitää uusia ja kun kasvi kiemurtelee ees taas tuota vanhaa kehikkoa, ei voi mitään. Osaako kukaan sanoa, kuinka pian se kukkii uudelleen tuollaisen täydellisen alasleikkauksen jälkeen?
tässähän alkaa itelläkin haluttaan bouganvilleä… mulla ei kyllä pistokkaat juurru, varmaan ostaa vihrepeukaloilta niin tulee koko kasvi…
En minäkään saa niitä juurtumaan =(
Mein äiti peri valtavan Bougainvillean edesmenneeltä äidiltään, leikkasi maltillisesti muutaman vuoden ja se kukki joka kevät ja syksy aivan valtavasti. Sit äitee luki jostain puutarhalehdestä et sen voi leikata rajustikin alas…ja eipä oo kukkinut sen jälkeen, vaikka uutta kasvua tulee. Leikkauksesta on nyt n. 8 vuotta.
oho!
Milloinka bougainvilleaa pitää leikata?? Ostin sen viime keväänä kukkivana. Kukki tosi pitkään. Se on kasvattanut kamalan pitkiä oksia. Talven ville vietti viherhuoneessa (10-15 asteessa). Lehtiään ei ole pudottanut, kastellut olen aina kun lehdet nuupottavat.
Hyvä ystäväni sai ison nipun eri värisiä villen oksia, ja antoi minullekin osan. Suurin osa kuoli, mut kolme selvisi. Tässä vihje jota kannattaa kokeilla juurrutukseen: 1: laita samaan vesilasiin muutama juorun oksa (ei väliä mikä juoru) tai 2: tee samoin mut pajun oksilla. Molemmilla niin paljon juurtumishormoonia ja se liukenee veteen ja auttaa mitä tahansa muuta kasvia tekemään juuria.