Mä lykkäsin kaikki eteläntuliaisina tuomani villenpätkät suoraan multaan. Kaikki lehdet ovat karisseet jo, mutta toiveikkaana odotan vielä, että joku heräisi henkiin kumminkin. Edes yksi variegata…
Mulle on jäänyt sellanen käsitys et juurtuvien oksien pitäisi olla ns. toisen vuoden. Eli puutuneiden ja aivan vihreiden välistä. Muistelen myös et ulkomailla lisättiin Villee laittamalla pussi oksaan joka oli täynnä märkää multaa ja sidottu molemmista päistä. Aikaa myötä juuret ilmestyivät ja sitten vasta se leikattiin irti ja istutettiin omaan purkkiin. Sitäkin on helppo kotona tehdä (tai naapurissa…).
Juu ei ainakaan menetä mitään! Puhdas vesi ja “lasin” pesu ja sit oksan kunnon huuhtelu ja juorut tai pajut joukkoon! Muista vaan vaihtaa vesi ja laita uudet juorut/pajut jos ne tuntuu vanhentuvan tai kasvattavan liikaa omia juuria.Mulla toimi, muistelisin et on hyötykasviyhdistyksen Pähkylästä luettu juttu, jos on jonkun muun ni kunnia kuitenkin sille jolle se kuuluu.
moi Päivi!
eka ville kukkii nyt - vaaleen punasena! ja lisää nuppuja tulee roppakaupalla!
Toin valkovaaleanpunaista,aniliinia,persikkaa ja keltaista villeä thaimaasta mutta taisivat kaikki saada kylmää vaikka olivat lentokoneen matkustamossa lattialla laukussa. Ovat ihan kuivia ja keeän oloisia. Pitää leikellä juuria ja latvoja lja laittaa muovipussia päälle elvytykseski. Toivottavasti ei kaikki ole vielä mennyttä.
Hurraa! Leikkasin sen 30 vuotta vanhan villen kantoon asti tuossa alkukuusta ja nyt kannosta pukkaa uusia versoja vaikka kuinka paljon. Eli kyllä se hyvin kesti tuon alasleikkauken. Kovasti pelkäsin, että se ei lähtisikään, mutta viikon päästä leikkauksesta siinä jo alkoi näkyä pieniä pullistumia, jotka parin viikon päästä olivat vihertäviä ja nyt niissä on jo selvät lehdenalut. Vielä kun se alkaisi uudelleen kukkiakin!
mistä noita keltakukkasia saa suomesta ostettua? aivan ihana tuo keltainen… pakko itelle saada!
Ostin omani Jyväskylän Viherlandiasta. Ainakin viimevuonna siellä oli värejä ja muotoja tosi runsaasti.
Min ostin joskus Plantagenin alennuspöydästä.
pitää mennä katsastaan tuo plantagen…
Ihmeköynnös kukkii, mutta on vähän retaleen näköinen tänä keväänä, ois tarttenu leikata syssyllä vissiin...
Kuvasin läheltä ihmeköynnöksen nuput ja kukat - vaaleanpunaisethan ovat verholehtiä:)
Ompa hieno! Minun ville pukkaa vain vihreää kasvustoa. Jostakin luin, että leikataan maaliskuussa. Niin tein, ja nyt kasvaa kovasti. Nuppuja/kukkia ei vain näy. Joka päivä tiirailen;)
No mutta kun ei henno leikellä kukkivaa ja se aloittaa niin aikaisin nuppuja jo aina lykkimään8)
Minun thaimaasta tuodut 4 erinväristä villeä ei halunut muuttaa meille Ei sieltä mitään kasvustoa ole tullut ja ovat kohta lentämässä raaskut metsän reunaan maatumaan. Vaalenapunainen ja persikka olivat kummatkin niin ihania, keltainen ja valkoinen olivat viileän vaaleita ja raikkaita. Toivottavasti saan vielä joskus kaikkia värejä ja onnistun juurruttamaan pistokasta vesiviljelyyn
Minä taas olen lukenut jostakin, ettei saa missään tapauksessa enää leikellä keväällä, vaan syksyllä.
Inki, mulla oli oma talvehtimassa valoisassa eteisessä reippaassa 10 asteessa talven yli ja yhden versonhujaleen siellä kuivillaan ollessaan kasvatti (tai no, kyllä nyt ihan pikkusen kastelin). Yhden sivuhaaran katkaisin kokeeksi pistokkaaksi. Olen myös kuullut, ettei kuki, jos kasvaa talvella ja nuppuja ei näy. Meniköhän jotakin pieleen?
Piti oikein tarkistaa tuo villen leikkaus. Sellaisessa kirjassa kuin ‘Huone ja parvekekasvit -viihtyvyyttä asumiseen’ sanotaan Bougainvillestä että maaliskuussa kasville tehdään nuorennusleikkaus ja mullanvaihto.
Nyt aloin kyllä epäillä, että pitääköhän tuo tieto paikkaansa. Mulla kun kasvi aloitti valtaisan sivuoksien kasvatuksen leikkauksen jälkeen. Taitaa mennä kaikki energia lisäoksien tuottamiseen.
Äidilläni Villet kukkivat aina. Hän antoi syksyllä niiden kuivattaa lehtensä ja leikkasi syystalvella ne ja sitten ne alkoivat heti kukkia. Minun vanha Villeni kasvatti viimekesänä hurjasti oksiaan ja tätini tuli käymään meillä ja kehoitti unohtamaan Villen kastelun lähes kokonaan. Annoin sen kuivattaa suurimman osan lehdistään ja kun syksyllä sisääntuonnin aikoihin teki paljon nuppuja ja kukki loka-joulukuun aikana vaalenanpunaisena pilvenä. Nyt ei tarvi odotella kukkia, kun leikkasin sen kannoksi. Kovasti lykkää versoja, mutta ei noin pienet vielä kuki, mutta jospa ens syksynä.....
No jopas nyt…Toisella kukkii jo, kun ei vielä keväästä oikeen tohtisi puhuakaan ja toisella vasta loppusyksystä. Tekeekö ensin ne kukat ja sitten vasta värittyy ne suojalehdet? (menee rypistelemään oman villen lehtiä)
Metsätähti, hih8) Minun villeni ei taida lopettaa kukintaansa kokonaan ollenkaan, mutta pimeimpään aikaan kukkia on vain muutama ihan ikkunaa vasten olevissa oksissa.
Villejä on nähdäkseni kyllä usiampaa laatua, sillä kukkakaupasta täältä ostamani ei koskaan kasvanut itseäni korkeammaksi, tosin taisi olla oksa enempi mutkalla kuin oma varteni. Se kuihtui talveksi ja toisen talven jälkeen ei enää keväällä herännyt henkiin ollenkaan.
Tämä ville on semmoinen, jonka toin kanarian saarilta, mutta kylläkin sielläkin kukkakaupan jo juurrutettuna taimena. Se oli ihan pikkuriikkinen, mutta aloitti isompaan ruukkuun päästyään hurjan kasvun ja on nyt aikamoinen pusikko, vaikka leikkelen sitä välillä aika raisusti.
Kanarialta… Olen käynyt siellä kerran, enkä voi käsittää, miksi olin niin TYHMÄ, etten ottanut mukaani pistokkaita. En tosin silloin vielä harrastanut huonekasveja tai oikeastaan pidin taukoa, kun lapset pieniä.
Ei löytyny mun villestäni yhtään nuppuun viittaavaa