Ihmeköynnös, Bougainvillea

Yksi kokeilu villestä lisää. Minulla on ties mistä kotoisin oleva ville, joka tekee omapäisesti kukkia kesällä ja syksyllä. Nyt annoin sen olla viileässä talvikauden ja tiputtaa kaikki lehtensä, Maaliskuussa vaihdoin mullat ja leikkelin, kun sojotti joka suuntaan eikä olisi mahtunut mihinkään. Nyt on hyvät lehdenalut tulossa, siinä viileässä se asustaa ja kasvaa ja kukkii. Yksi juttu on, että ruukun täytyy olla aika pieni villen kokoon nähden. Viime kesänä aloitti kukinnan vasta, kun olin sitä ensin kesällä vähän leikellyt.

Omani olen ihan ostanut kukkivana yli vuosi sitten ja ne lehdetkin olivat erilaiset kuin nyt. Käytetäänköhän niilläkin jotakin kasvunsäätelyaineita. Oli ostettaissa paljon lyhyempi ja rautalangan ympärille kääritty. Ja täynnä kukkia. Nyt on lehdet suorempia ja vaaleanvihreämpiä ja verso jo nyt varmaan pari kertaa niin pitkä, kuin ostettaessa. Viherpeukalo, aika jännä, kun kukkii viielässä. Mun jossakin kukkakirjassa tais lukea, että vaatii kovin valoisan paikan, jopa aurinkoa ja lämmintä kukkiakseen.

Minullakin on semmoiset ohjeet jostain, että villelle se kaikkein valoisin paikka talosta - ainoa kukka joka viihtyy myös paahteisella eteläikkunalla ja siellähän se minullakin on ja juuri sinne ikkunaan päin se on kukkia piukassa, ulkoapäin voipi käydä ihailemassa.

Näitä on kuitenkin tosiaan mielestäni useampia lajikkeita, joten voipi toisille sopia ihan toiset ohjeet. Täälläkin useimmat sanovat, että viileään talveksi ja pudottaa lehtensä - omani taas on lämpimässä koko talven ja pudottaa kyllä lehtiään, mutta ei suinkaan lähellekään kaikkia, kunhan vähän harvenee.

Helmikuussa äidiltä saamani villenpistokkaat näyttävät juurtuneen, muovihuppua en vielä tohdi poistaa. Minkälaisia tukia teillä on käytössä?

Suomesta ostetulle riitti metrinen bambukeppi, mutta tuolla isolla on katosta roikkuva tuki, tikapuun mallinen vaakatasossa ja sieltä ne oksat roikuskelevat.

Metsätähti, kysyit niistä nupuista. Ne ovat verholehtien suojassa alusta alkaen - kukinnan alkaessa verholehdet ovat melkein vihreitä ja näyttää kuin olisi tulossa uusia lehtiä - reunat punertavat, joten tarkkaan katsoen sen huomaa, että onkin kukkia tulossa. Kukinnot ovat aina oksien ja sivuoksien kärjessä.

Pääversossa on paljon sivuoksia. Täytyy nyt vaan toivoa ankaraa auringonpaistetta, että ne latvat siitä punertuisivat;)

Lisään vielä kuvan siitä miltä kukinto näyttää ihan alkuvaiheissaan, tosin ihan nuoria pelkästään ei enää ollut vaan yhden verholehdet ovat jo alkaneet punastumaan, mutta pienet punertavat vain hennosti:)

Leikkaamattomassa oksassa näkyy kuivunut vanhan kukinnon oksa, josta oksa on jatkanut kasvuaan ja kukat tulevat ihan uuden kasvun latvaan...

Nuo verholehdet näyttäisvät olevan pyöreäpäisempiä kuin lehdet, riippumatta siitä ,minkä kokoisia ovat. Ei näy mun omassa mitään tuonkaltaista, mutta kovasti ainakin kasvaa.

Kastelusta tämä lienee tarkka ja vähän kidutettava eli ihan kuivaksi pitäisi kastelujen välillä päästää. Tämä iso kasvi on isossa ruukussa, jonka kastelen kerran viikossa kunnolla, paitsi aurinkoisina päivinä kaksikin kertaa, koska eteläikkunalla haihduntakin on suurta saviruukusta.

Toisaalta kirvoja ja muita öttiäisiä tulee heti, jos kastelee liian harvakseen ja kirvojen ilmestyttyä on kastelua vähän lisättävä. Suihkuttelenkin tuota aika usein.

Säikäytän vähän omaani ja unohdan kastella jonkin aikaa.

Minun ihmeköynnökseni on vuoden ympäriinsä samoilla sijoilla, huoneenlämmössä. Se ei varista lehtiään kovinkaan paljoa talvella, jolloin kastelen sitä noin kerran kahdessa viikossa - kuitenkin niin, että ei ehdi kuivua aivan kokonaan.

Joka kevät se aloittaa näihin aikoihin kukintansa, jota kestää marraskuun pimeille saakka.

Bougainville tykkäisi tuesta, joka on vaakasuoraan sen yläpuolella, sillä siitä sivuversojen on helppo roikkua alas ja saada kaikki mahdollinen valo kukintaa varten. Vanhan ihmeköynnöksen voi laittaa vaikka ikkunanpieltä ylös ja sieltä yläkarmin korkeuksista sitten antaa versojen roikkua verhona alas. Ihastelin semmoista kerran kaverillani. Oma villeni ei vielä ole niin iso, mutta pikkuhiljaa olen sille jo katsellut semmoista reunaa…

No eikö sieltä taas jostakin a puuttunut.

Tuo kasvatustapa onistuisi hyvin meilläkin. Ikkunanpieltä ylös ja sitten poikittain. Meillä on nimittäin katosta roikkuva orsi, johon olen ripustanut amppeleita. Siihenhän on helppo kieputtaa ville kasvamaan. Enpä taidakaan alkaa kieputella sitä mihinkiään tukeen, kiitos vinkistä, eipä ole tullut mieleen, vaikka noinhan se kasvaa esim. Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassakin. Ikkunan pesua se taitaa vaikeuttaa, mutta eihän se ikkuna sieltä takaa paljon näykään silmän isku

Elna, sain aivan kuningasidean tuosta sun katosta riippuvasta orresta. Ei liikoja reikiä kattoon ja vapaasti säädeltävissä sivusuuntaan…

En taida viedäkään ihmeköynnöstäni enää syksyllä viileään kitumaan talveksi, kun se muilla kuuluu kukkivan huoneenlämmössäkin.

Itse kävin tänään ostamassa ihmeköynnöksen,neuvottiin että paljon valoa,joten laitoin ikkunalaudalle ja että lannoitetaan joka viikko,lannoitan lannoitustikuilla,ja säännöllinen kastelu.Odottelen että se kukkii=) Kauniita kukkia näytti kukkivan kun yhden kuvan näin,jossa oli vaaleanpunaiset kukat=) Minulla on vielä suht pieni ihmeköynnös,mutta eiköhän se siitä kasva=)

Metsätähti, minäkin olen sen idean kopioinut yhdeltä tuttavalta, harjanvarren paksuista pyöreää rimaa vaan sopiva pätkä puutavaraliikkeestä ja siihen ässäkoukkuja roikkumaan ja amppelit siihen. Meillä on katossa kolme reikää, molemmissä päissä ja keskellä, kun siinä roikkuu useita amppeleita ja se on 230 cm pitkä, on molemmista päistä reilusti yli ikkunan. se keskimmäinen reikä oli ennestään, sillä siinä on iät ajat roikkunut amppeli.

Mulla on ihan vaan harjanvarsia, ne on halvempia kuin puutavaraliikkeen varret. Kattoon olen sen harjanvarren kiinnittänyt sellaisilla lenkeillä, jotka lie tarkoitettu johonkin suihkuverhon ripustukseen.

Ja minä ajattelin heti noita heinäseipäitä. Suunnittelin tehä niistä tikapuutkin krasseille

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/tanja-84/ihmepensaastakuva.jpg Tässä on mun ihmeköynnös,siihen on alkanut päähän tulla punaisia pikkuisia kukan nupun tapaisia,joista toivottavasti poikisi kunnon kukat.Ihmeköynnös on ollut minulla kuukausia,valoa on saanut niin paljon ku tarvitsee,ku on ikkunalaudalla ja kastellut olen säännöllisesti,miksei se sitten kuki?ja millaisia kukkia siihen tulee??

En oikein saanut siitä kuvasta selville, onko siinä nuppuja. Uusien versojen kärkeen tulee pieniä ruskeanpunaisia lehtiä, jotka pikku hiljaa muuttuvat sen väriseksi, joka kukasta pitäisi tulla eli usein vaaleanpunaisia tai liiloja. Varsinaiset pienet kukat ovat näiden värillisten lehtien sisällä ja väriltään valkoisia.