Lehtien tipputtamiseen uskon syyn olevan olosuhteiden muutokessa.
Miten ihmeessä saatte juuria noihin pistokkaisiin? Meillä on töissä viidan kokoinen yksilö josta olen ottanut tuhat oksaa onnistumatta juurruttamaan enimmäistäkään… Pitäiskö kaivaa juurta?
Juurtuu aika hitaasti. Olen ottanut keväällä pistokasoksat, uudesta kasvusta, tökännyt ruukkuun ja pitänyt nk. kasvarioloissa (lasipurkin alla) kunnes on juurtunut. Voi mennä kuukausiakin aikaa.
heips. tosta juurruttamisesta, sain kuuden erivärisen bougainvillen oksia maaliskuussa ja laitoin ne vesilasiin juurtumaan, oon välillä suihkutellu ja vaihtanu vettä, ensimmäinen oksa juurtu n. 3viikon päästä, sen jälkeen on juurtunu jokainen yksi kerrallaan ja vielä on oksia ilman juuria, eli se juurrutus tarttee vaan kärsivällisyyttä, tähän mennessä on kuollu vain kaksi oksaa, muut on välillä tiputtanu lehdet ja kasvattanu uudet , kaksi oksaa rupes kukkii kesken juurrutuksen, vaaleen punanen ja sähkön lila.
Tämä viime syksyinen pistokas aloitti pienen tauon jälkeen uuden kukinnan.
oi, valkoista en ole tainnut vielä nähdäkään.
Upea !!!
jutita,sittenkun valkoinen ihmeköynnös kaipaa karsintaa,niin muista minua!!!
ja minua
Keltainenkin on päättänyt alkaa uuden kukintakauden. Kaikissa seitsemässä latvassa on nuppuja.
Upeita ovat Jutitan ihmeköynnökset(kin) ! Sinulla on totisesti taito hyppysissä hoitaa kukkia, toinen toistaan ihanampia saa ihastella, laita lisää vaan kuvia ! Täällä voi sitten nokka vihreänä kateudesta ihailla ( hih, hih… leikki leikkinä ! )
Ei oo totta. Kesällä laitoin pikku pätkän liilakukkaista köynnöstä lasipurkkiin juurtumaan. Siirsin sen pari viikkoa sitten pieneen multapaakkuun kun alkoi näyttää juuria pukkaavan. Se tiputti kaikki lehtensä, mutta nyt on alkanut kasvattaa uutta. Tunnenpas onnistuneeni, voi vitsi!
Minun pikku ihmeköynnökseni alkoi pukata kukkaa noin kuukausi sitten. Kyllä se on kaunis.
Toivottavasti jatkaa kukkimistaan. Tuo on kauhean paljon tiputellut lehtiä ja lehdet on aina ihan nuukallaan parin päivän kastelutauon jälkeen.. Tosi usein saa kyllä kastella.
Minkälaiset siemenet bougainvillealla on? Ovatko ne ikäänkuin pitkän pavun sisällä. Poimin Sardinialla ollessani majapaikan suuresw
ta ihmeköynnöksestä (lähinnä se oli pensas tai puu) muutaman sellaisen ja istutin ne, kasvoivat tosi nopeasti 25 senttisiksi, mutta sitten tuli syksy ja varistivat lehtensä ja ovat nyt sellaisia lehdettömiä “rankoja”. Taidan laittaa ne kasvilampun alle ja katsoa miten käy.
Jutita! Mista valkoi´nen ihmeköynnös? En oo tieny olevankaan. Juurruttelen edelleen sitä vaaleanpunaista…(montakohan kuukautta…) Jotain pientä muutosta niissä näkyy(hyvällä tahdolla katsottuna ehkä juuren alkuja?)
Ruotsista on valkoinen tullut meille. Kyllä niitä saa kuukausikaupalla juurrutella eikä läheskään aina onnistu.
Tampereen B:hau:ssa oli keväällä valkoisia myytävänä.
Itse ostin kerrotun oranssin ihan tuolta lähimyymälästä. En löytänyt sellaista punaista mistään
Meillä on töissä valtava vaaleanpunainen josta pistokkaat otettu. Jos valkosesta pistokas irtoaa niin olen jonossa!
Ostin alesta ihmeköynnöksen ja kauppias muisteli sen olevan valkoinen. Se on mullassa joten, keväällä leikkelen siitä oksia juurtumaan jotta saisin sen vesiviljelyy jos nyt saan sen juurrutettua ensinkään. Eikös se ollut niin että pajuvettä, lämpöä ja huppu niin saattaisi jopa juurtua vai pitikö vielä olla valoakin?.. Voisi tehdä bouge värivaihtarit jos jotain kiinnostaa valkoinen. Minua kiinnostaa kaikki värit etenkin kerrotut tai sellaiset hörhelömmät. Ville on vielä ihan hyvän näköinen mutta taidan suihkuttaa sen perusteellisesti ja laittaa kevättä odottelemaan lasiveranalle missä on soppelin viielää. Jospa se sitten innostuisi kukkimaankin. Toivottavasti villeni on joskus yhtä komea kuin edellä oli kuvissa :)En ole sitä ikinään aikaisemmin kasvattanut mutta nytpä kokeilen että saanko pysymään hengissä mullassa edes kevääseen saakka
Laitoin tuossa aikaisemmin kuvan kauniisti kukkivasta pikku köynnöksestäni, mutta nyt siinä ei ole enää kuin yksi lehti jäljellä! Onko tämä jotain talvehtimista vai onko jotain vialla? Mitään muutoksia tuo ei ole kokenut. Samassa paikassa se kököttää, kuin kukkiessaankin.
Jos tämä on talvehtimista, niin miten sen aikana köynnöstä pitäisi hoitaa? Kastelu yms.?