Hippi, ihmeköynnös kukkii yleensä kasvukaudella eli kesällä. Itse lannoitan sitä koko kasvukauden, noin maalis/huhtikuulta syyskuun johonkin väliin.
Se kukkii uusilla versoillaan.
Tärkeimmät seikat ihmeköynnöksen kukituksessa ovat kunnollinen talvilepo eli kasvia kastellaan vain sen verran, että se pysyy hengissä; annetaan lehtien varista pois. Hyvä olisi jos olisi viileä ja valoisa paikka käytettävänä, mutta normaalissa huonetilassakin onnistuu. Keväällä kasvun alkaessa leikataan pois liikoja haaroja, mutta kesän aikana ei leikata, koska se vain innostaa kasvin tekemään uusia versoja. Lannoituksessa varottava liikaa typpeä. Mitä valoisampi paikka, sen parempi. Suora aurinko parasta.
Minulla ihmeköynnös viettää talven ihan samoilla sijoillaan kuin kesänkin, koska viileää paikkaa minulla ei ole. Koska paikka on valoisa, se ei mene rangaksi talvellakaan, mutta jonkin verran kyllä tiputtelee lehtiään.
Minulla on ikkunaerkkeri ilmansuunnassa luode-pohjoinen-koillinen, joten suoraa aurinkoa ihmeköynnökseni saa vain aamutuimaan kesäisin, mutta valoa - sitä piisaa.
Keltainen
ja lila aloittelevat. Punaisessa vasta pienet nuput.
Oi mahtava! Jospa ensi kesänä meilläkin.
Kerroin edellä
vaimon käyttämistä hoitokeinoista. Tässä on tulos.
Mulla on kolme lilaa ihmeköynnöstä. Näistä yksi on jo pienestä alusta alkaen kasvanut mullassa, johon tulee sammalta päälle. Onko sammalmulta huono? Pitäisikö multa kokonaan vaihtaa tai vain sen pintamulta?
ihmeköynnös kuitenkin on hyvinvoipa tässä samasta ihmeköynnöksestä kuvaa lähempää ja kauempaa:
anttipa teilläpä komea ihmeköynnös, painoin vaimosi hoito-ohjeet mieleen. Tämä multa sammaleinen edelleen askarruttaa mieltä, tietääkö kukaan?
Eiköhän mullan vaihto olisi paikallaan kesäheinällä. Paras aika siihen on tietysti kevät, jolloin leikkauskin tehdään. Raapisin kyllä nyt tuon pintamullan pois niin syvältä kuin on juuretonta osaa ja panisin tilalle uutta.
Sammalen kasvu yleensä tarkoittaa sitä että multa on hapanta ja toisaalta sitä, että se on liian tiivistä.
Kiitos anttipa. Siis rapsutan mullasta sammaleet pois ja laitan uutta tilalle päälle. Keväällä uusi istutusmulta.
Tämä onkyllä luonnossa punaisempi kuin kuvassa
Tämänpäiväine tarkastus osoitti että yli 2 kk juurtumassa olleissa pistokkaissa vain yhdessä oli kunnon juuret ja se lähtee ensimmäiselle kysyjälle Pohjois-Karjalaan. Valitettavasti muut kyselijät saavat odotella mahdollisia tulevia juuria.
Onneksi olkoon silti, jutita.
Ihmeköynnös on tosi vaikea saada juurtumaan.
Otin matkamuistoksi pari kesää sitten bougainvillen oksan kreikasta ja nyt kasvi yrittää valloittaa koko asunnon.Kukkinut ja kasvanut viime keväästä koko ajan.
Onko tietoa voinko leikata sen nyt syksyllä vai odotanko kevääseen?
Profiili 158006, kävisitkö lisäämässä itsellesi nimimerkin, se kuuluu tehdä. Tapahtuu tuolla oma profiili-kohdassa. Sen jälkeen tervetuloa tänne keskustelemaan:)
Tämä bougainvilleaa koskeva viestisi löytyy nyt täältä ihmeköynnöksen omasta ketjusta jonne sen siirsin perustamastasi uudesta ketjusta. Täältä ehkä löytyy kaipaamasi tietokin kunhan vähän tutkit
Apua voiko joku auttaa! Mun bougesta tippuu kaikki lehdet. Se on ollu koko kesän ulkona ja leikkasin sen keväällä. Nyt se on alkanu kukkimaan, mut ku toin sen sisälle halloilta suojaan niin nyt se tiputtaa kaikki lehdet. Mitä teen?
Tarkista, ettei ole öttiäisiä ja hoida ne jos on. Jollei ole kyse lienee ihan luonnollisesta jutusta, ne tapaavat tiputella lehtiä päivien lyhentyessä. Varmaan olet muistanut kastella hyvin ja suihkutella sitä?
Cartsu, ihana on köynnöksesi. Minä en oikein tiedä mikä olisi paras aika leikellä, omaa tuliaistani leikkaan vähän milloin sattuu, mutta eniten silloin, kun siitä on lehdet vähimmillään ja kukinta vähenee elikkäs yleensä syksyllä.