Luulisi, että näkyisi silmujen puhkeamista 2-4 viikon kuluessa, kasteltuna sisällä lämpimässä ja valoisassa paikassa.
Eu maista saa tuoda 5 ruukkukasvintainta omaan käyttöön, 2 m3 mäntypuuta ja kaikkea kivaa... katso hakusanalla tullimääräykset. pyydä tuomaan Kyprokselta ruokakaupasta taaron mukula itsellesi. Lord Nelsonilla on taaro, colocasia , elefantinkorva valikoimassaan -ja se kuvaston kaikkein kallein mukula vielä! viimekesänä kasvatin ja oli komea viherkasvi, nyt hankin taas puutarhaliikkeestä.
Uusimmassa Kotipuutarha -lehdessä oli juttua bougainvillestä. Mummollani oli myös ‘ville’ makarin ikkunalla kesät talvet. Talvella pudotti lehtensä ja oli melkoinen ranki, sitten palkitsi mielettömällä kukinnallaan.
Tämä on ihan ihme kasvi. Asustaa keittiön pöydällä ja katselee kaakkoon. Puoliksi toivon, että kuolisi, koska jo toinen keittiön pöytä on pilalla tulvivien kasteluiden takia. Toiselle puolelle taloa (luode) en voi villeä siirtää, sillä alkaa mököttää ja pudottaa kaikki lehdet ja näyttää muutenkin kärsivältä. Ahkera kukkija hän on. Pelkää varmaan, että viskaan bioroskiin, jos alkaa kenkkuilemaan.
Kaunis hankaluus sulla onkin. Mulla katselee etelään verannalla ja saisi kans kukkia, mutta lehtiä vaan pukkaa. Pitäisköhän uhkailla kompostilla, sinne ei ole pitkä matka.
Muutamalla kukalla taas tämäkin yllätti minut.
mulla kasvaa pituutta ihan älyttömästi mutta ei kuki.. mitä ihmeen niksejä pitää tehdä että se kukkisi?
Tässä 15.1.08
Tässä tänään 22.6.08
Jos olis mun niin katkoisin kaikki latvat.
jutita, hyödyttääkö se sitten jotain ja paljonko kannattaisi katkoa? juurtuuko?
Ainakin omani kukkivat uusilla latvoilla. Juurtuminen hidasta ja epävarmaa, mutta aina kannattaa yrittää.
Valoisaan paikkaan, tämä kasvi kestää vaikka paahteista eteläikkunaa, kun vaan muistaa kastelusta huolehtia ja antaa ravinteita näin kasvukaudella. Muutaman oksan voisit katkaista haarautimisen edistämiseksi, mutta kyllä se minulla haarautuu ihan omia aikojaankin.
mulla se on eteläikkunalla, vettä ja ravinteitakin saa… haaroittuu kovasti itsestään ja kasvaa uutta… eli mitä tekisin? oon ihan tumpelo tän kasvin kanssa…
En menisi tässä vaiheessa leikkaamaan, koska toimenpide vain lisää haarojen muodostusta. Ohjaile vain noita haaroja mahdollisimman valoisalle paikalle, eiköhän kukkia kohta ala ilmestyä.
Ostinpa tänään ihmeköynnöksen kodin1 alepöydältä… maksoi 2 egee
Olen jo kauan haaveillut tästä, ja nyt uskalsin sen ostaa, kun ei maksanu paljoo
Tehäänkö sille tähän aikaan vuodesta jotakin? Koitan laittaa teille tänne kuvan siitä, niin se varmasti helpottaa ohjeiden antamista
se saa valoa tosi tosi monta tuntia päivässä… valoisimmalla ikkunalla mitä on… voi kun se kukkisi…
Pieni valkoinen aloittelee ensimmäistä kukintaansa.
jutita miten saat ton kukkimaan? mä en saa omaani millään… mitä ihmettä teen… onko siitä haittaa jos kerkee kuivumaan jossain välissä aika paljon?
Kyllä ne joskus mullakin päsee rupsahtamaan kun ovat mahdollisimman aurinkoisessa paikassa.
Koitin lukea vanhoja ohjeita, mutten löytänyt neuvoja siitä, miten köynnös pitäisi tukea? Omani on nyt n. 30cm korkea, vaikuttaa ainakin vielä aika tukevaa vartta kasvattavan. Mutta kun nimi on kuitenkin köynnös ja haluaisin kasvattaa siitä oikein ison Joten laitanko jonkun tuen ja jos, niin miten iso sen tuen pitäisi olla? Voisiko olla esim tolppa/keppi, johon sitten sitoisin runkoa tukilangoin?
Ainakin vielä olen pitänyt omaani lasitetulla parvekkeella, saa nähdä saanko sen sopeutumaan talvella sisään...
Ja jos joltain liikenee pistokkaita valkoisesta/keltaisesta, niin olen käsi ojossa ja kukkaro taskussa odottamassa
Ostin keväällä ihmeköynnöksen. Alku oli hankalaa, sillä pisin verso taittoi niskansa. Onneksi kasvista kasvoi uusi ja nyt se nököttää keittiössä amppelissa. Vettä olen tarjoillut sille, en muuta. Ulos en ole vienyt, täällä on ollut turkasen kylmä kesä. Kukkimiseen se ei ole osoittanut taipumusta, kasvanut on jonkin verran. Mihin aikaan vuodesta ihmeköynnös yleensä kukkii ja pitäisisikö sitä lannoittaa?