Ihmeköynnös, Bougainvillea

Oranssi, purppuranpunainen ja kirkas punainen kukkivat luonnossa villinä pöheikönä, korkeutta parisen metriä. Minulla ei ole tarjota 15 asteen lämpötilaa sisällä, joten ikkunallani ei kasva.

Olisikos kellään tarjota vinkkejä, mistä Gran Canarialta kannattaisi taimia yms. etsiskellä? Olemme sinne nyt kevättalvella menossa (en suoraan sanottuna olisi ikinä uskonut sinne menevänikään, kun enemmän tulee harrastettua kaupunkilomia, mutta näin pienten lasten kanssa rupeaa em. paikatkin inhimillisten lentomatkojen takana kiinnostamaan!) ja tottakai haaveilen jo mm. ihmeköynnöksistä yms. yms. joita “ihan vahingossa” saattaa tarttua mukaan…

Oranssi bougainvillea pursui kukkia aidan yli kadulla kulkevien silmäniloksi. (Teneriffa, Puerto de la Cruz orkideapuutarhan puolelta pikkukujalle)

Kukkakaupoissa oli myytävänä pienissä ruukuissa, muovimukin tapainen päällä 5 €

. Kulkee oikein kätevästi vaikka isossa käsilaukussa ja tullimääräysten mukaan 5 ruukkukasvia saa tuoda omaan käyttöön.

Kauniita ovat Valtsun laittamat kuvat, kiitos.

Kasvitieteelliset puutarhat ovat hyvä tapa tarkastella kauniita kukintoja talvisessa kotimaassa. Joensuun Botaniassa bougainvillea kukki viikko sitten upeasti pitkin kattorakenteita niin runsaasti,

ettei yleiskuvaa saanut. tässä lähikuvaa 17.2.

Nonniin, nyt rupeaa ihan sydän hakkaamaan. IHANA! Ei vain taida ikinä täällä moiseksi kukkaloisto yltyä :slight_smile: -kun ei ole tarjota minkään sortin viherhuonetta…

Kyllä se kukkii ihan tavallisella ikkunallakin.

Minulla on 4 pientä pistokasta, jotka olen nyt saanut talven yli hengissä säilymään, mutta en ole ollenkaan varma, että kukkivatko vielä. Kun ei ollut sitä kylmää talvea, vaan ihan ikkunalaudalla ovat olleet. Mutta lisää niitä tietty tahtoisin… Ja jos vielä kukkisivat! Tyttöni, 4 vee, tahtoo itselleen bougainvillean. Näytti yhdestä kukkakirjasta, että tämmöisen tahtoo huoneeseensa :slight_smile:

Valtsu, tuossa sinun kuvassasi on myös Copa de Oro! En muista sen muuta nimeä, mutta minulla on moinen vaan ei ole vielä kukkinut! Jos joku kauniisti pyytää, niin voisipa saada vaikka oksan! Kasvaa suureksi, joten kesäksi hilaan sen ulos ja talven yli on selvinnyt olohuoneessa.

juuu, se keltainen. kiitos vinkistä! kirjastosta onkin tässä kirja, jossa löytyy copa de oro, copa dorada eli suomeksi isomaljaliaani, selvisipä sillekin nimi.naurua

Saa nähdä kukkiiko ihmeköynnökseni tänä vuonna yhtään paremmin. Toin sen sisälle kuistilta kun alkoi osoitta kasvun merkkejä kuukausi sitten. Yleensä se on tehnyt vain pari hassua kukkaa. Tänä talvena annoin sen olla TOSI kuivana (luulin välillä sen jo kuolleen), ja oli se eteläikkunalla, mutta kauempana ikkunasta… tiedä sitten saiko taaskaan tarpeeksi valoa?

Ah...tänään tuli postista bouqainvillet (Viherpeukaloilta), olen huisin O-N-N-E-L-L-I-N-E-N seuratessani niiden kasvuun lähtöänaurua. Pitäisikö bouqainvillet istuttaa samaan purkkiin, ovat ihan samaa laatua???

Kyllä "ville" ilman viherhuoneita kukkii. Tämä lopetti marraskuussa ja aloitti maaliskuun alussa makuuhuoneen ikkunalla joka on suunnilleen kaakkoon.

voi ei kun ihanat kukat… miten saisin omani kukkimaan?

Kesäheinä, ei varmaankaan kannata samaan laittaa - ainakin tuo suurempi roikale vaatisi kaverin kanssa jo ammeen:)

Isovaalee aloittelee myös - taitaa olla aika saman värinen kuin Irrillä.

Leikkaatteko muuten köynnöstä syksyisin. Minä leikkaan joka syksy hmmmm... syksy tai oikeastaan marras- joulukuun vaihteessa ihan tapiksi asti, joten mun köynnös ei ole köynnös vaan kuin pikku pensas. Teenköhän ihan väärin, kyllä se vaan kukkii ihanasti. Multaa ja ruukkuakaan en ole vaihtanut moneen vuoteen (laiskuuttani).

Saako ihan oikeasti tuoda kukkia ruukuissa ulkomailta? Onko maalla väliä?

Sukulais-rouva on joka talvi Kyproksella.Sieltäkin ehkä tulisi jotain kivaa keväisin?

Moikka.

Kertokaas, onko minun ihmeköynnökselläni mitään toivoa. Se on talvehtinut pimeässä nurkassa autotallissa jossa on talvella lämpötila hieman plussalla (+2-+6 °C). Ikkunat siellä on, mutta ei raukalle paljoakaan valoa ole tullut. Kastelin sen syksyllä, oli pitkään märkä. Eikä saanut vettä sen koommin... Olin heittämässä sen roskiin, mutta katkaisin oksan siitä; se oli vihreä sisältäoho.

Nostin sen sisälle ja annoin vettä. Kauanko kannattaa odottaa, ennenkuin hävitän sen jos ei kasvua näy? (Se on tosi isossa purkissa, vie paljon tilaa)

Olin ihan varma että se kuoli jo alkutalvella.