Ihmekukka, Mirabilis

Anitalta saadut siemenet itivät, mutta kuolivat sitten pois, yksi toisensa jälkeen. surullinen Ostin Honkkarista tilalle kolme "porkkanaa", ja niiden kasvu on ollut huimaa. Tai yksi niistäkin jurottaa, kaksi muuta kasvavat kohisten. Nyt ne ovat reilun puolimetriä korkeita, ja ulkona ovat viettäneet koko elämänsä, eli kolmisen viikkoa.

Kaikki kolme naattia ovat ihan tavallisen vihreitä!? Kävin äsken oikein varta vasten vielä katsomassa.

Yhden katkenneen latvankin tyrkkäsin siihen juurelle multaan, ja ilmeisesti sekin on juurtunut.

Latvotut pistokkaat, ovat juurtuneet hyvin. Kuva on otettu tänään.

Itku tulee näitä kuvia katsoessa. Aamulla tarkistin omat ihmekukkani eivätkä taimet ole edes vielä nousseet mullasta. Ovat olleen mullassa toista viikkoa (myöhässäkö? ehei...no-jaa). Taitaa mennä ihmettelyksi koko kukka surullinen

Minun ihmekukkani ovat 50cm korkeita hujoppeja. En tajunnut kaikkia latvoa ja ne ovat kasvaneet vain sitä yhtä pitkää vartta. Uskallankohan vielä niitä katkaista ja pistää latvan multaan ? En oikein tiedä miten menetellä tämän uuden kokemuksen kans. Siis siemenestä olen kasvatellut.

Eipä tullut minunkaan hoksattua latvoa ja hujoppeja taitaa näistäkin tullasilmän isku. Minä olen kanssa funtsaillut josko uskaltaisi latvoa vielä?

Osa noista latvotuista juurtuneista pistokkaista lähti tänään iesterin mukaan.

Ihanuuden ihanuus! Ruukusta pilkistää kaksi taimea!!! Toisen huomasin jo eilen ja huiman kasvupyrähdyksen on yön aikana tehnyt. Kerkesin jo pelätä pahinta, koska ihminen jolta siemenet sain kertoi, ettei hänellä yksikään ollut noussut.

Kysyisin vielä, koska olen näin myöhäiskasvattaja, tarvitseeko taimia vielä latvoa vai kuuluuko se joka tapauksessa ihmekukkailuun? Kohtahan ruukun saa huoletta viedä ulos.

Minulla on ihmekukat kavaneet oikein hyvin, mutta aika pitkiä soiroja ovat. Ehkäpä se latvominen olisi ollut paikallaan, niin olisivat tuuheampia oletettavasti:)

Milloin alkavat kukkimaan?

Minä unohdin viikonloppuna peitellä ihmekukan taimet kukkapenkissä ja niille oli käynyt tosi huonosti. Eivät kestäneet kun lämpötila oli mennyt alle nollan. surullinen Onkohan mitään toivoa että samoista juurista nousis jotain uutta, vai laitanko siihen paikalle jotain muuta?

Kysynpä uudelleen: Ihmekukan kans tässä ihmettelen…
voinko laittaa noin 60 cm korkeita kukkia 40cm läpimitaltaan ja noin 30
cm syvyydeltään olevaan ruukkuun vai vaativatko enemmän tilaa. Ai niin
"taimia" on 5 kappaletta ja ajattelin että näin ne vois sitten
myöhemmin suojata paremmin.

Jos ne ovat nyt 60 cm, ne todennäköisesti kesän kuluessa vielä venyvät ainakin pari-kolmekymmentä cm pituutta. Kyllä ne mielestäni mahtuvat, mutta loppukesästä ei näytä enää ruukun ja kukan korkeuden suhde hyvältä. Mietin muuten pitkään, miltä jutulta meinaat niitä suojata ? Ei ainakaan aurinkosuojaa tarvitse.

Niin joo, ne viisi tainta. Ahdasta tulee, jos kaikki samaan ruukkuun laitat.

jokos muilla kukkii tämä? juuri katsoin, että keltaisia nuppuja näyttää olevan tuolla :D innolla odotan niiden aukeamista!

Täytyykin mennä heti katsomaan, olisko jotain näkyvillä.

Just kattelin ihmekukkiani säälillä tuossa pihalla, ovat kellastuttaneet lehtensä ja joitakin ovat pudotelleetkin. Kylmästä kärsivät. Nuppuja kuitenkin latvoissa huomasin. Lämpenis vain vähän ilma, nytkään ei ole kuin +10 astetta. Koleaa on....

Tutkailtu on kukat, ihan kuin yhdessä olisi ollut nupun alkuja. Mutta aika näyttää, näinkö vaan harhoja.

Ensimmäiset ihmekukan kukat avautuivat tänä iltana! Ovat keltaisia. Minulla on parvekkeella samassa isossa ruukussa viisi Puutarhamessuilta ostettua "porkkanaa". Tämän nyt kukintansa aloittaneen lisäksi toisessakin on keltaiset nuput. Mielenkiinnolla odotan, minkä väriset kukat ne kolme muuta "porkkanaa" pukkaavat. Niissä on vasta niin pienet nupun alut, ettei väriä voi edes arvailla.

Tänä iltana läppärin kanssa parvekkeella istuessa siellä oli jännä, kiva tuoksu, jota en ollut aikaisemmin huomannut... Kappas vain, ihmekukathan ne siellä tuoksuivat! sydän naurua 

Vau! Mulla on kenties nuppuja yhdessä kukassa. Kenties siksi, että ne on niin pieniä vielä, että suurennuslasin tarvitsee eikä siltikään voi olla varma. Mä lohduttaudun sillä, että siemenestä kasvatetut kasvaa varmaan hitaammin, eikö niin? silmän isku

Keltaisia kukkia! Lupasin ilmoittaa minkä värisiä kukkia tuli Fellown lähettämiin ihmekukan juurakoihin. Kauniita ovathymy