Jalkalehti, Podophyllum

Tältä näyttävät kaksi vuotta sitten kylvetyt lapsukaiset. Viime kesänä ilmestyivät juuret ja nyt sitten lehdet.

Ja tässä lasten emo. Tänä vuonna on kukkia harvinaisen vähän.

Nyt kaipaan tunnistusapua. Kasvit ovat tätini pihalta. Tämän olen oppinut himalajan jalkalehdeksi. Onko näin?

Mutta mikä on tämä jalkalehti nimeltään?

Tässä alimmaisen kasvin nuppu lehtien alla. Sorry, epätarkka kuva. Ja kuvakin väärinpäin :(-

Nostan tätä ketjua ylemmäs, tunnistusapua?

ne jotka leviää kauheasti juurilla, on amerikanjalkalehti. Ehkä just tuo alempi?

Ylempi on minunkin mielestäni himalajanjalkalehti.

Onko jollakin onnistanut kaleidoskooppijalkalehden ( podophyllum kaleidoscope) kanssa? Ostin sellaisen viime vuonna ja valitettavasti keväällä totesin, ettei lähtenyt enää kasvuun.

Joo, mulla meni kaleidoscope talven yli. Taitaa olla vähän hankala talvetettava. Selkeästi sen juurakon "yläosa" oli vihreänä koko talven ja lehdetkään eivät lakastuneet, vaan jäivät lumen alle vihreinä.

Suojasin sen havuilla ja se kasvaa kohopenkin reunassa. Ei ole ainakaan talvimärkyyttä. Tuurilla ne laivatkin seilaa…

Kesäkuun alussa otettu kuva. Miksi se näyttää kilpikonnalta?

Nämä on kai jalkalehden pallukoita? Pari tällaista tyhjensin tänään purkkiin ja kylläpäs noissa riittikin siementä. Saa nähdä itääkö ja milloin.

Löysin yllätyksen komerosta, missä säilytän siemeniä, purkkeja ym. kylvöön liittyvää.
Syksyllä lähettelin muutamalle penttiläiselle jalkalehden siemeniä, pienissä minigrip pusseissa. No, yksi jäi yli ja lykkäsin sen komeroon. Aina välillä se on osunut silmiin, pussin sisältö mustunut ja epämääräisen näköinen.
Äsken otin pussin käteen ja katsoin tarkempaa, niin kuudessa siemenessä on juuri! Lykkäsin ne multaan ja nyt ajattelin taas unohtaa ne vaikka kuukaudeks-pariks.

Kyssis, mulla taitaa olla kasvamassa noita sun jalkalehden siemeniä. Kaivoin ne vauvalan multiin. Pari kertaa joku (myyrä tai hiiri) oli myllännyt punaiset siemenet sikin sokin, mutta peittelin niit aina uudestaan. Toivottavasti itävät minullakin :slight_smile:

Jalkalehti “Kaleidoskope” on taas talvehtinut. Löysin äsken piipan sen kasvupaikalta. Eläköön, olin ihan varma, että pakkaset tappoivat sen.

Ihanaa Viippu. Minä jännään vielä sitä Spotty Dottya, luulen kyllä, että on mennyttä:(

Ei mullakaan näy vielä muut. Spotty Dottyakin kävin tiirailemassa. Odotellaan vielä.

Samalla kun käytte niitä tiiraamassa, niin kuvatkaa niitä piippojanne tänne. Jäis jotain tunnisteita muillekkin.

Ok, laitan jahka opin siirtämään kuvia tälle uudelle koneelle…

Viippu, sä voisitkin tulla käymään, sinähän se viime keväänäkin bongasit ekana sen mun Spotty Dottyn… Sen verran kävin kaivelemassa sieltä, että vaikuttaisi kuitenkin olevan hengissä, odottelen siis rauhassa.

Eikös tuo ylempi kuva ole valkokukkainen sinikämmen