Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

asun keskipohjanmaalla V. Jalokärhöissä ei näy mitään alkavaa kasvua.ainoastaan nelly moserin vanhoissa varsissa noin 1cm alut.Miten on Teillä muilla tällä alueella kasvutilanne?.Hätäilenkö suotta.

Ihan suotta. Kyllä ne siitä vielä, ei näillä ilmoilla kärhöäkään huvita nenäänsä ulos työntää! Minulla joissakin maahan istutetuissa näkyy pientä kasvun alkua, eikä kellarissa talvehtineissa pönttökärhöissä näy sen enempää! Kaikissa maassa olevissa ei näy mitään mutta en ole yhtään huolissani.

Kärhöt saattavat täällä 1 b:lläkin nousta joskus vasta heinäkuun puoliväliissä ja kukkimaan ovat silti ehtineet. Älä huolestu Tipitii.

Mitä maanpeitekasveja olette istuttaneet kärhöjen juurille. Mä istutin tänään patjarikkoa, mutta ei taida olla tarpeeksi korkea suojatakseen kärhön juuria auringolta. Mikä voisi olla hyvä?

Tuo on hyvä kysymys. Onko kärhölle etsittävä sekä kevät- että kesäauringolta suojaava kasvi. Vai riittääkö jompi kumpi?

Viime vuonna oli lumihiutale, se oli aika hyvä kun jaksoi kukkiakin koko kesän. On tosin yksivuotinen.

Runkoruusun kaverina olevan kärhön juuressa ei ole mitään maanpeitekasvia, ainoastaan paksu kerros heinäsilppua. Ja hienosti on kasvanut.

Mulla on kärhöjen juurella kevätkaihonkukkaa, se on kukittuaankin kaunis ja tuuhea ja vihreä koko kesän.

Kävin googlettamassa kevätkaihonkukan, ja näyttää tosi kauniilta kasvilta! Sitä voisin hankkia, jos puutarhamyymälästä löytyy.

Kasvaako se sulla ihan siinä kärhön juurella asti, vai vasta vähän kauempana?

Onko kenelläkään kokemusta clematis golden tiarasta? Luin esitteestä, että ne luetaan jalokärhöiksi vaikka eivät olekaan niin suurikukkaisia kuin monet muut jalot sellaiset. Minulla oli kriteerinä keltainen väri ja hyvä talvenkestävyys II-vyöhykkeelle.Tilasin niitä kaksi kappaletta istuttaakseni ne kaariportiksi postilaatikon viereen. Meidän piti tehdä pieniä uudelleenjärjestelyjä, kun postilaatikot siirrettiin suurempiin ryppäisiin. Mieheni ideoi pienen kulkuaukon kaariportteineen pensasaidan läpi, mikä lyhentää postin hakumatkaa.

Törnrosa, meillä täällä kolmosella se ei menestynyt talvea , mutta kakkosella varmaan jo säilyy ..toivotaan niin. Laitappa sitten kuva kaariportista , siitä tulee varmaan kaunis, tuo ''golden tiara'' on niin ihana, kyllä sitä vielä kerran itsekin kokeilen... jos vaikka....kukkais pyöritystä

Joo, tottakai pitää laittaa kuvaa sitten, kun on mitä näyttää. Kiitos kovasti kokemuksestasi, satues täytyy minunkin terästäytyä tuon suojauksen kanssa kaiken varalta.

Mulla on tavallista lehtoakileijaa, tykkään siitä muutenkin kauniin lehtimuodon vuoksi. (Ja nousee nopeasti keväällä suojaksi.)

Voi hyvät hyssykät! Nyt mulla on viisi kärhöä lisää! Niiden viiden edellisen LISÄKSI. Tänään tuli tekstiviesti, että matkahuoltoon on tullut paketti. Minä että höh, ei mulle mitään ole tulossa. No ajattelin että yksi penttiläinen lähettää sovitut kasvit, ja mies meni asialle työmatkalla. Eipä ollut pakettia. Noh siinä tuli mieleen etä olisiko se tuolla meidän oman kunnan matkahuollossa (yleensä aina pyydän tuohon lähikaupunkiin jossa mies on töissä). Siellähän se, ja paketti Sofianlehdosta! Siis mitä? Sehän tuli jo viime viikolla… Noooo siellä oli sama tilaus, ja ne oli lähetetty samana päivänä kuin se viime viikkoinen. Olleet viikon pahvilaatikossa! Ja kun minä nimenomaan pyysin siihen lähikaupungin matkahuoltoon… Kaksi viestiä silloin tuli, mutta se matkahuollon setä sanoi että joskus lähtee kaksi automaattiviestiä. Toinenpa olikin eri paketista!

Kärhöt olivat kasvattaneet puolimetristä valkoista vartta, ja vähän vaaleat ovat muutkin lehdet, mutta eivät onneksi ole kuivuneet! Soitin Sofianlehtoon ja siellä kovasti ihmettelivät ja anteeksi pyytelivät ja sovittiin että saan pitää taimet eikä laskua tarvitse maksaa, rahdinhan niistä maksoin. Naishenkilö sanoi että varmasti lähtevät kasvuun kun hoivaan niitä nyt ennen kuin istutan.

Ja kyllä ne näyttää nyt ihan hyviltä, leikkelin kaikki valkoisen pois, tulipahan istutusleikkaus samalla, hihhih. Nyt mulla on sitten tuplat noita kärhöjä, pitää alkaa keksiä paikkoja!

Tällainen ihanuus halusi eilen ihan väen väkisin minun matkaani paikallisesta rautakaupasta.....

Kukat ovat siis sinisemmät kuin lapussa.

Sain taimenvaihtotapahtumassa ''Westerplatten'', ja vaikka olin saavinani myös ohjeet sen istuttamiseen / hoitamiseen, en löydä niitä mistään. Minkälainen istutuspaikka / -maa? Istutanko nyt vai heti? Toki kirjoissa sanotaan vaikka mitä, mutta luotan teidän kokemukseenne enemmän...

Se näyttää kuvissa niin kauniilta, että haluaisin ehdottomasti osata kasvattaa hänestä pihan kaunottaren.

Westerplatte on aikainen isokukkainen jalokärhö. Paikka aurinko/puolivarjo. En istuttaisi rutikuivaan. Eli normaali kärhön istutus: hyvä syvä kuoppa, pohjalle palanutta hevon peetä (tai kanankakkaa) ja päälle noin 20 cm hiekkamultaa. Jossain on varmaan tarkempia istutusohjeita? Muista kastella tänä kesänä hyvin. Sitten kun kärhö on jo hyvässä kasvussa, anna kerran viikossa kastelulannoitetta. Leikkaa syksyllä poikki noin metristä. Toivon mukaan kasvu lähtee vanhoista varsista. Jos ei onnistu, se tekee kyllä maan alta uudet versot.

Intopii, jos sait Timolta niin ainakin minulle ohjeena oli, että nyt valeistutus ja vasta myöhemmin kesällä "oikea istutus".

Eleonora, niinpä taisin kirjoittaa pikaisesti lapulle Timon minullekin sanoneen! HUH, olipa hyvä, etten vielä tuikannut kärhöä maahan.

Tuota valeistutusta kun en ole koskaan aiemmin harrastanut, vaan hätäisenä aina huiskinut kaikki suoraan maahan, kyselen käyttäytymisohjeita. Kaivanko kärhön jonnekin purkkeineen päivineen odottelemaan myöhempää kesää vai otanko purkista pois ennen istutusta? Ajattelin vain, että juuria on sitten myöhemmin ikävää alkaa katkoa, jos panen maahan ilman purkkia ja hempsukka ehtii tehdä hyvät juuret valepaikkaansa.

Siis hetkinen! Nyt on mennyt ihan ohi. Miksi se pitää ensin valeistuttaa ja sama kysymys kuin Intopiillä, miten se tehdään???