Minä epäilen että jos on pieni taimi niin ei vielä kannata haudata sinne 30 cm syvyyteen kuten kärhöt näillä leveyksillä pitää. Vaan kasvatella ensin sitä pinnassa, ruukussa tai ilman. Siitä en kyllä tiedä mikä on parempi… Minä olen kyllä kasvatellut isossa ruukussa, jotta tekee vahvemman juuriston.
Eli jospa siis istuttaisin ne kaikki täksi kesäksi isoihin ruukkuihin ja sitten vasta syksyllä maahan? Se ei varmaan niin isoksi vielä tänä kesänä kasva, etteikö sitä saisi seinästä sitten irti, kun siirtää lopulliselle paikalleen ![]()
Onneksi huomasin tämän enkä ollut vielä ehtinyt istuttaa kuin pensaskärhön, kun muilta puuttui vielä tuet. Ja ehdin jo melkein kiukutella miehelle, kun ei kiinnittänyt kärhötukia ennen työmatkaansa ;D
Jalokärhöthän voi leikata syksyllä. Ja on pakko leikatakin jos talvettaa kellarissa kuten minä teen aina osalle kärhöistä, nehän kasvattaa uudet versot kumminkin mullasta ensi vuonna. Alppikärhöt, siperian- ja kiinankärhöt on sitten toinen juttu, niitä ei leikata eikä niitä istuteta syvään.
Jos taimessa ei ole purkki täynnänsä juuria, niin itse istutan ne suuriin keramiikkaruukkuihin yhdeksi kasvukaudeksi ja raijaan maakellariin talvehtimaan. Sitten vasta istutan taiteen sääntöjen mukaan syvälle kera hevonpeen. Yhdessä kasvukaudessa taimi ehtii vankistua sopivasti kestämään pohjoisen talvia. Jota siis viime talvena ei ollut. Sitä talvea siis.
Nyt kun Poppius kertoi, tuntui se ihan järkeenkäypältä. Ei vaan tullut itselle mieleen ;/
Talvetuspaikkaa minulla ei ole, eli on siis ilmeisesti syksyllä kuitenkin istutettava jo ihan oikeasti maahan.
Istutin juuri eilen kärhönöni halpahallista ostamaani laastisankkoon (hinta 1.50€). Rei’itin pohjan, salaojitin sepelillä ja sitten sitä hevon tuotetta pohjalle reilusti. Jurelle petuniaa mullan pintaa varjostamaan ja itse mustan astian auringolta varjostaa rehevä harjaneilikkapuska. Kokeilen näin eka kesän. Syksyllä on helppo kantaa hinkki kärhöineen kantosangasta roikottaen kellariin talviunille.
Ps. lastisankkoja oli kahta kokoa: reilun kokoista ja sitten vielä vähän reilumman kokoista. Edullisia erikokoisia rakennustöihin tarkoituja altaitakin oli. Niillekin saattaisi jossain tapauksessa käyttöä olevan.
Minä laitoin siinä samassa mustassa muoviruukussa maahan...ja Timon ohjeen mukaan laitan sitten loppukesästä "kunnolla maahan". Minä en oikein luota tohon mun talvisäilytyspaikkaan...
Ainakin se Westerplatte oli kuulema juuri vasta laitettu siihen ruukkuun, joten ei sillä varmaan ole vielä kunnon juuria.
Muuten sille pensaskärhölle sain ohjeen istuttaa heti ihan normaaliin tapaan.
Olen pahoillani, kun olen johtanut teitä harhaan. Minä vaihdoin Timon kanssa 5 kärhöä, joista 2 pienintä valeistutin muoviruukuissa isoon kukkakaukaloon. Vaihdoin nämä ao. taimet vielä hiukan isompiin kärhöruukkuihin. Muut 3 vaihdokkiani olivat jo niin hyväjuurisia, että istutin ne normaaliin tapaan lopullisille kasvupaikoilleen.
Minä ostin tänään ekan kärhöni, joka on President. Lankesin lautasen kokoisiin kukkasiin.
Myyjä ei osannut sanoa (miten päätyi puutarhuriksi…?), mikä vyöhyke. No netistä sitten löytyi II. Meillä on II-III ja lumipeitteen kanssa niin ja näin. Ei huvittaisi kannella tätä edes taas taloyhtiön kylmäkellariimme. Voiko tätä talvettaa mökin kylmäkomerossa, jossa pimeää ja lämpö -5? Jos talvetan ulkona, miten talvisuojaan? Voiko leikata ja laittaa pakkaspeitettä?
Tahtoisin kasvattaa jalokärhöä ruukussa. Haluaisin löytää lajikkeen, joka kukkisi mahdollisimman pitkään ja saman vuoden versoilla, jolloin voisin leikata varret syksyllä ja siirtää ruukun talvehtimaan kellariin. Mitä lajiketta suosittelisitte? Minulla on kokemusta vain alppikärhöstä, näistä jalokärhöistä en tiedä juuri mitään.
Sipuli, Clematis ´Summer Snow´ on kestävä ja nopeesti kasvava, kukkii monta kuukautta, pakkaseen.
Kiitos vinkistä! Valkoinen sopisikin hyvin noiden muiden kaiken väristen kukkien sekaan.
Summer Snow ei ole jalokärhö, on kyllä nätti. Kukat ovat sitten pieniä (n. 3 cm), jos jalokärhön suurista kukista haaveilet... Kaikki jalokärhöt kukkivat saman vuoden versoilla, niissä on vaan kahta tyyppiä. Aikaisin kukkivia, jotka kukkivat ensin jo heti kesän alussa vanhoista versoista kasvaneisiin versoihin ja sitten myöhemmin loppukesästä uudelleen. Jos nämä leikkaa, aikainen kukinta menetetään ja tulee vain se loppukesän kukinta, joka saattaa joillakin olla hyvinkin myöhäinen. Sitten toinen tyyppi on keski-loppukesällä kukkivat, jotka leikataan matalaksi, koska ne kukkivat ihan yhtä lailla oli versot vanhoja tai ei. Ruukkuistutuksessa menee kyllä molemmat, mutta minä yritän suosia niitä jotka voi leikata.
Taimilapuissa on yleensä ohje leikkauksesta, vertaa lappuja ja ota sellainen jota suositellaan leikattavaksi enemmän :D
Tässä hyvä kärhösivu, josta voi etsiä lajikkeita kukinta-ajan yms mukaan.
Kiitoksia paljon tiedoista, Poppius! Kerro vielä, mitä keski- ja loppukesällä kukkivaa, leikattavaa kärhöä itse suosittelisit ruukkuun?
No minulla kasvaa itsellä ruukuissa Justa, Hagley hybrid, Blue Angel (Blekitny Aniol), The President ja Nelly Moser. Niistä ehdottomasti paras on Blue Angel, tykkään siitä kuin hullu puurosta. Ihana vaaleansininen kukkapilvi, ja näyttää naamansa, eli kukka on sivulle päin, ei ylöspäin niinkuin suurimmassa osassa isokukkaisista. Viime kesänä laskin yli kaksisataa kukkaa ja nuppua yhtä aikaa, sitten lopetin laskemisen :) (Oli neljäs kesänsä minulla) Muista minulla ei ole ruukkukasvatuskokemusta. Varmaan on muita yhtä ihania ja eri värisiä ja pitempäänkin kukkivia... Sitä paitsi jos on tarpeeksi iso ruukku, voi laittaa kaksi eri kärhöä samaan!
Minun Blue Angelini kuva on täällä.
No olipas komea kuva. Nyt mua ei pidättele enää mikään, lähdem taimikauppaan tästä paikasta. Paljon kiitoksia tiedoista. Olet sinä aikamoinen viherpeukalo (kärhöpeukalo) ![]()
Siitä en sitten muuten tiedä miten hyvin sitä on taimimyymälöissä, omani olen ostanut Viherlandiasta. Muuten se Hagley Hybridkin on saman vuoden versoilla kukkiva, ja ainakin tuolla Clematis-linkin sivuilla suositellaan ruukkuihin. Minun omani oli vasta ekaa vuotta isossa ruukussa viime kesänä (oma pistokastaimi), joten en osaa isomman kasvin kukinnasta mitään sanoa. Sitä olen nähnyt myynnissä tavallisissakin taimikaupoissa, ainakin viime vuonna.
Poppiuksen Blue Angel on upea! Taidan laittaa toivelistalle.
Hagley Hybrid avasi ensimmäisen kukkansa. Sisällähän se on talvetettu kun on kukassa jo. Nyt kaivoin maahan, en jaksa enää roudata sisälle talveksi. Saa nähdä meneekö täällä sitten talven yli...