belgi, minä leikkasin koko kasvin n. 20 cm korkuisiksi, lienee ollut toukokuu, pitään katsoa tämän ketjun veisteistä tarkalleen, koska sen tein, jokatapauksissa vähän vihreää oli jo näkyvissä.
Siis kun maasta kasvoi uudet versot jo pitemmiksi, niin leikkasit ne poikki paristakymmenestä sentistä, näin olin ymmärtäväni. Olen toki tuosta kuullut ennenkin, mutta kun ei millään raaskisi leikata, vaikka sillä konstilla saisi tuuheamman
belgi, olen leikannut sen vasta niinkin myöhään, kuin 20.5.09, kannatti todella. Kasvi on ollut minulla samalla paikalla jo neljä vuotta, tämän vuoden kukinta paras, pentin ansiosta, kiitos!
belgi, ei uutta versoa, ne olivat vasta ihan lyhyitä, vaan kaikki viimevuotiset versot. En nyt kuitenkaan ihan mitä radikaalia tehnyt
Jaa, mutta minulla kyllä vanhat versot kuolevat joka tapauksessa talvella pihalla. Sisätiloissa jos talvettaa kuten minä entisessä kodissani tein, niin silloin leikkasinkin vanhat versot aika lyhyiksi.
Eivätpä nuo ole kuolleet, edellisen vuoden versoista on kukkinut tähän kesään saakka. Myös tänä keväänä osassa vanhoja oli jo lehden alkuja. Nyt keväällä kysyin täältä neuvoa, kun yksi vanhoista versoista oli katkennut talven aikana, uskollanko leikata edes sen, neuvon perusteella uskalsin leikata nyt kokonaan. Omani kasvaa siis maassa, eikä siirretä talveksi minnekään.
Lainasin oikein kirjan, kun hankin jalokärhön, että osaan sitten myös hoitaa oikein, siinä neuvottiin olemaan leikkaamatta, koska kukkii myös vanhoihin versoihin.
Täältävoi katsella erilaisia kärhöjä ja mitä leikkausta niille suositellaan. Jalokärhöt lienevät kaikki ryhmää 3, eli alas asti. Mutta Suomessa kai vähän eri juttu kun lämpimissä maissa, eli talvella kuolleita versoja poistettavaksi tulee kaikissa muissakin tyypeissä.
Muoks: kaikki penttiläiset eivät kyllä omiaan leikkaa aina alas asti, jotkut jättävät selvinneitä versoja siihen asti mihin tulee silmuja.
Minä leikkaan tästä lähtien joka kevät versot, koska lopputulos oli parempi mitä jättää leikkaamatta.
Spatzilla upea kärhö. Laitan vielä tännekin kuvan tästä omastani. Warszawska Nike.
Mumimyy, selvisikö sinulle, mikä kärhöäsi vaivasi, kun lehdet käpristyivät? Minun jalokärhöni ylimmässä latvassa on nyt sama ongelma, tutkin suurenlasin kanssa, mutta tuholaisia en löytänyt. Olen kastellut ja lannoittanut säännöllisesti, missähän on vikaa-vikaa...
`Yukikomachilla´ on suu-uuret valkoiset kukat.
Merilin Ykikomachilla on suuret kukat? Minun vastaavalla on mielestäni pienet, mutta tiuhat kukat. Ne ovat noin viticella-kärhön kokoiset. Lievä pettymys on ollut kukkien koko. Muuten kaunis puhdas valkoinen. Valge Daam- kärhöllä on minulla suuret kukat… noin verratakseni vain.
Heh, ´Yukikomachi´ on tänä vuonna meidän markilla varmaankin suurin. CotW:n mukaan 7 - 12 cm. Kävin nappaamassa yhden kukan, se sattui olemaan vanhimmasta päästä ja pudotti yhden terälehdenkin ennen kuin sain kuvan otettua. Kukan väri ei minusta ole puhtaan valkoinen, terälehtien reunoja pitkin näkyy häivähdys sinistä.
Spatz ei ole selvinnyt syytä miksi teki niitä nuppu lehti yhdistelmiä nypiin lehdet pois sen nupun ympäriltä ja ihan normaalisti aukesi nuput nyt niitä ei ole enää näkynyt.
Mikä ero on Niobella ja Rouge Gardinalilla. Tämä Niobeni näyttää samalta kuin entinen Rouge.
Tuuki, Nioben pitäisi olla aikainen isokukkainen, mutta kukkii minullakin nyt. Nioben kukan sanotaan olevan avautuessa lähes musta ja väriä kuvataan hyvin tumman punaiseksi. Nioben heteet ovat keltaiset. Rouge Cardinal on tosiaan ns myöhäinen, terälehtien väri tummanpunainen, sävy samettimainen. Heteet ovat beigen väriset.
Kuvassa on minun maallikkosilmääni Niobe : ).
Sanokaapa, mikä tämä on? Onko se Rouge Cardinal?
Ja jottei menisi liian helpoksi niin tässä on (toivottavasti!) Warzavska Nike Kamera ei toista täysin noiden synkän tummaa väriä.
Hmhm, tänään Nikejä hipelsin alekaupassa, sekö on/pitäisi olla oikeinkin tumma??
Minulla iski hinku kärhöaleen jonnekin. Harmittaa vaan heiveröisen rumat kärhöjen verkot, jotka iskin päistään eri suuntiin sojottaviin korkeisiin salkoihin viime kesänä.