Jalokärhö, Clematis Suljettu -> jatko: Isokukkaiset kärhöt

Mun kärhöni i on vaan pieni kooltaan, siis se kukka.

Heksu, tuossa kuvassa ovat vaaleampia mitä oikeesti. Oon ollut noihin tosi tyytyväinen. Talvehtivat hienosti vain 5 cm syvässä ja olivat juuristoltaan suht pieniä tullessaan viime kesänä. Tykkään :slight_smile:

Joo, Nike on ainakin selvästi pienempi kuin esim. Nelly Moser mutta selvästi isompi kuin Niobe =)

Reilun kaksi euroa voisi siis investoidakin…olisiko niin sanotusti myöhemmin kukkivaa sorttia?

Ekat kukat aukesi noin viikko sitten, nyt on auki noin 50 kukkaa ja muutama nuppu. Pitää pienen tauon ja kukkii vielä syksymmällä. Tää siis vain mun kokemus. Ja tuossa kohdassa on 3 viime vuonna ostettua, olivat pikkuisia. Tohon hintaan ostaisin kyllä, jos näyttävät hyviltä :slight_smile:

Juu, pieniä raakkuja olivat mutta hengissä. Täytyy mennä niitä pelastamaan huomenna, kiitän tiedoista :slight_smile:

Huldine ei antaudu oikein hyvin kuvattavaksi, pitäisi seisoa keskellä poimilehtipuskaa (tai laittaa jakkara sen ylle, josta sainkin tuuman, johon palataan, ehkä). Kuvassa valkoinen siis Huldine.
Pienikukkaista sinistä kutsuin tuolla aiemmin Enteliksi, mutta eilen huomasin, että Entel on oikeasti vaaleanpunainen, eikä tämä selvästi sitä ole. Arvoitus kerrassaan toistaiseksi.

Tällainen nimetön, sininen.. lapussa luki vain Clematis.. Sorry huono kuvan laatu..

Vuokkiksen kärhö on niin tuttu, niin tuttu, sanon nimen ihan kohta, aivan pian, hetimiten...

Kärhöjen äiti, ´Jackmanii´:

Päivän iloinen uutinen oli Venosa Violacean löytyminen nojaamasta ylikukkineisiin maitokelloihin:

Toinen iloinen asia tässä kuvassa: kolmas Madame Le Coultre on oikea (eka oli Jackmannii, pari kuvaa taaksepäin, toka oli Hagley Hybrid...)!

Vihdoinkin Blue Angel kukkii.

Muutamassa kukassa on tuollainen vihreä osuus, mistä johtunee?

Vaiks´ muuten oon aika viticella-fani, niin Blue Angel eli Blekitny Aniol on aina ihastuttava. Vihreä väri terälehden kärjessä - kuin olisi luullut olevansa tavallinen lehti - on juuri sitä phytoplasmaa, jostä itse keväällä sätkyilin. Hirmuisesti ei netissä eikä oikein muuallakaan ole tietoa, viruksen kaltainen elämänmuoto sen aiheuttaa ja on ilmeisesti vain vähän tutkittu ja tunnettu. Minä poistin eniten värittyneet ja kasvi voi loistavasti, ainakin toistaiseksi.

Onpas kauniin värinen Blue Angel, minun ovat hieman haaleampaa sävyä.

´The President´ kukkii.

Keskustakin kävisi kukasta.

Hieno, siinä on niin kuin kolme kukkaa kerroksittain:)

Näinpä ja joka päivä on erinäköinen, kun availee lisää noita "pikkukukan" osia.

Pirko kärhö kiipeilee männyn runkoa pitkin.

Blue angel on kukkinut jo muutaman vkon (täällä Oulun korkeudella). Näissäkin kukissa oli yksi lehti vihreä, ihmettelin sitä.

Jackmanii on samassa ritilässä, mutta se on kasvanut vain pituutta ja nuppuja. Ei taida ehtiä kukkia apea