Joulu- ym. korttivinkkejä ja Korttiaskartelua

toi voiskin tosiaan olla hyvä idea. ja olis tosiaa lapsen oloinen kortti :slight_smile: Liian hankalat, joissa joudun paljon auttamaa, ni ei tuo samaa tunnetta saajalle kyllä

Minä teen aina tuota samanlaista hoitolasten kanssa jo vuosikymmeniä. Siis alle kolmevuotiaiden. Voipi myös tehdä tonttuhattuja kun painelee etusormella vesivärinappeihin ja teet myös puoliympyrän ja silmät. Sormivärit ovat myös hyviä pikkulasten tekemiin askarteluihin. Silkkipaperirypistelyt ovat myös pienten hyviä askarteluja. Teet hyasintin mallin ja lapsi rypistelee liiman päälle sinne niitä palloja, tulee muuten hienoja.

Olis niitä vaikka mitä, mutt nyt ei muistu mieleen.

jos muistuu ni kerro toki :smiley:

Meil on tytöt nykyää perhepäivähoidos ja oon ollu hirmu tyytyväinen. Liisal on ollu tosi hyvin aikaa olla lasten kaa(4 tyttöä, Ilona ja Julia vanhimmat) ja tekeevät kaikkee kotoista. Just askartelua, leipomista jne. Sit siel on eläimiä joita lapset saa ihailla :slight_smile:

Tuolla sormenjälki-tyylillä saa muuten helposti poroja…lisää vain esim. kimalleliimalla punaisen nenän ja piirtää ‘tikut’ sarviksi. Meillä ainakin tyttö tykkäsi.

Tai sormenjälki nassuksi, johon silmät ja suu, tonttuhatuksi huopakolmio. Pienen pieni peukalonjälki on tosi hellyttävä!

Minä tein viime vuonna tällaisia "kierrätyskortteja". Eli revin lehdistä paloja ja liimasin tapettiliisterillä jämäpahveihin, joita olin saanut kehystämöstä. Helppoa ja hauskaa touhua. hymy

Jaa, pitäiskö jo alkaa ajatella joulua…ainakin kortteja vois alkaa kehitellä…

Muutama kortin tekele.

Hopeainen lanka käsityölankaa...hurjan paljon halvempaa kuin askartelukaupoista ostettava ja rullassa metrejäkin riittävästi. Joulupallo...silmän isku...joskus oli virvoitusjuomapulloissa tuollainen korkkinen...naurua...pala hopeista pahvia ja korttipohja, johon tein tuollaiset kohokuvioreunat.

Tausta lahjapaperia...pojan synttärit oli tässä...sydän pikkutöyhtöangervoa...paperinarua...

Samalla tyylillä jouluseppele...

...koristepallot jämähtäneestä kimalleliimasta...mitään ei heitetä hukkaan...silmän isku

Ja sitten hieman erilainen.

Minulla olisi tuolla muutamia vanhoja kortteja jäljellä, jos haluaisitte nähdä…laittakaas tekin kuvia korteista - uudet ideat on aina tervetulleita! :)Toivottavasti noista oli apua edes jollekin…

Tässäpä ensin viimmevuoden joulukortti. Tein kaikille samanlaiset.

Tänä vuonna osa tällaisia. Tuo kuva on kangasta.

Ja sitten askartelin myös näitä 3D kortteja. Kuvasta ei tule sitä 3D vaikutelmaa, josta aikaisemmin oli jo puhetta. Näihin vielä ehkä jotain koristetta reunoille.

Kauniita kortteja. Kasviaiheet ovat aina kauniita ja varmaan saajallekin mieleisiä. Minulla on tänä jouluna ylitarjontaa joulukorteista, kun rupesin tekemään 3D-kortteja ja mies teki ottamistaan valokuvista (oman puun punaisia omenoita) kortteja. Lähetän molempia, joten kaupasta ostettuja kortteja ei tänä jouluna lähde meiltä yhtään. Lisää ideoita mahtuu aina, on sitten kyseessä käsityöt tai kortit.

Olipa tuttuja kuvia noissa 3D-korteissa. Minulla nuo kuvat jäävät ensi joululle, kun ehdin jo tehdä muista kuvista korttini. Osa noista kuvista ei olekaan ihan hetkessä leikattu, kun kerroksia on monta ja kuvat ovat isoja. Muotiahan nuo 3D-kortit tuntuvat nyt olevan (kaksissa myyjäisissä niitä olen nähnyt täällä), mutta itse en varmaankaan saa yhtään 3D-korttia joulutervehdyksenä.

Kyllä noissa melkoinen leikkaminen on. Onneksi paketin mukana tuli pienet hyvin teräväkärkiset sakset, ei noita tavallisilla saksilla saisi tarkasti leikattua, ei mitenkään. Ovat tosiaan vielä koristelematta kun pelkässä leikkaamisessa meni niin kauan aikaa :slight_smile:

Hyvät sakset ovat kyllä ihan ehdottomat. Hermot meinaa välillä mennä hyvistä saksista huolimattakin. Olen toisinaan jättänyt leikkaamisen keskenkin, jos kuva on ollut oikein vaikea. Kun siihen palaa uudelleen, homma sujuu sitten paremmin. Mutta ihan pakko noita on silti tehdä, vaikka välillä hermoilenkin. Lopputulos on kuitenkin vaivan arvoinen.

Se 3D-vaikutelma tulee laittamalla noiden kuvien eri kerrosten väliin sellaisia mini-mini-tarratyynyjä - kaksipuolinen teippi on useimmiten aivan liian litteää. Tarratyynyjä on olemassa useita eri paksuuksia, sen oikean paksuisen "oppii" löytämään tilanteeseen kuin tilanteeseen kokeilemalla. Sellainen parin mm:n tyynypaksuus lienee useimmiten paras. Niitä tyynyjä laitellaan sitten sen seuraavan lisättävän kerroksen alapuolelle, poistetaan toinenkin suojapaperi ja painellaan kuva (tai koriste - sopii siis myös sellaisillekin) kiinni. Ja siinä se. Tarratyynyjä - ainakin jotakin - löytynee markettienkin valikoimista sieltä jostakin teippien lähettyviltä. Sellainen litteä, kantti kertaa kantti - noin 10 cm sivuiltaan - pakkaus, jossa on "rutosti" tyynyjä.

Nuo pienet teräväkärkiset askartelusakset ovat todella oivallinen apuväline nekin. Tosin olen huomannut, että jotkut 3D-arkit - joita muuten on muitakin kuin jouluisia sellaisia (ja tosi upeita ovatkin! - viimeisin "villitys" hologrammikuvat - vaikkapa kukkasista) - on nykyisin jo stanssattu valmiiksi. Ne irtoavat arkista vain kevyesti painellen.

Stanssatut arkit eivät ole minun mieleeni. Liian helpolla niissä pääsee:) Ja hologrammiarkitkin ovat vähän niin ja näin. On minulla niitäkin, mutta ihan tavalliset ovat kyllä parhaita. Millisiä tarratyynyjä käytän mieluiten, kun kerroksia tulee yleensä 5 tai enemmänkin. Ystävänpäiväkortit olen jo tehnyt ja nyt teen tulppaneja ja narsisseja ja muuta kevääseen sopivaa...

Hydrangea, tykkään tosi paljon noista korteistasi, niissä on jotain niin minun tyylistäni, mutta aivan ehdottomasti pidän tuosta viimeisestä kortistasi. Nuo koristeesi, jotka “valuvat” tuon pienemmän kuvan päälle ja kohoavat myös ylöspäin tekevät tuosta erittäin minun silmälleni kauniin ja luonnollisen näköisen ja sitovat kuvat upeasti yhteen. Sinulla on asettelusilmää.