Joulumenu

Selevä, sitä vähän epäilinkin, että sulaessaan tiristyvät vetisiksi, teen sitten vasta tiistaina. :slight_smile:

Kertokaas konkarit, kauanko laatikot säilyy raakana jääkaapissa hyvänä?

Eli siis suomeksi; koskas laatikot voi aikaisintaan tehdä, että ne voi paistaa aattona (pakastamatta)?

Ostin tänään silakkafileitä ja nyt pitäisi äkkiä löytää joku extra-hyvä ohje. Minäkin ihmettelin hintaa, kun kilohinta oli melkein 10 e.

Liisukka, minä teen huomenna laatikot ja paistan tiistaina.

Eli mun täytyy sit tehdä maanantaina kun meinaan paistaa aattona…

Empäs hoksannut kattoa paljonko täällä oli silakkafile kilo kun haettiin siikaa sittrista, siikakilo oli kuitenkin 13 e, ihan ok hinta

Huomenna teen piimä- ja juoksutinjuuston ja niihin menee maitoa melko paljon. Yritin löytää ohjetta, johon voi käyttää maitojauhetta (minulla on aina sitä varalla, koska kauppaa ei ole lähellä), mutta en löytänyt. Voikohan maitojauhetta käyttää juustoihin?

Meillä imeltyy paraikaa pottulootan ainekset. Ekaa kertaa sitä hämäläisten herkkua teen, eihän sitä savolaiset yleensäkään…

Täällä myös tuuvinki imeltymässä, huomenna iltapäivällä paistetaan :slight_smile:

Anne-64, luuletko, että imeltyminen riittää, jos perunat muusasin tänään klo 16 ja uuniin meinasin laittaa klo 21 ??? Laitatkos siihen vain vehnäjauhoa ilmelteeksi ?

Riippuu siitä, kuinka makeaa haluaa. Yleensä joululoota saa olla 12 tuntia, ylikin. Maistele, siitä tietää imeltymisen asteen. Imeltyminen riippuu monesta asiasta, perunalajikkeesta, sen tärkkelyspitoisuudesta, lämpötilasta jne. Joskus imeltyy nopeasti, joskus ei, tuuvinki on mystinen, sillä on oma tahto ;).

Jep, vehnäjauhoa perinteisesti, ei koskaan siirappia.

Piipahdan tarkistamassa, ettei mitään ole unohtunut, taitaa meillä kohta olla suurin osa valmista.

Mitäs ne kaikki miehet touhuavat?

Ajattelin eka kerran kokeilla tuota imellettyä, onko haittaa jos imeltyy huomattavasti kauemmin? Jos tänään teen ja huomenna iltasella paistan? Noissa ohjeissa puhuttiin jostain 6 tunnista. Säilyykö paiston jälkeen jääkaapissa kuinka kauan?

Meillä syödään jouluna kirjolohta. Olen aivan heikkona kraavisuolattuun kieli ulkoa toiselle puoliskolle taas pitää olla savustettua. Joku aika sitten laitoin kalan suolaan. Saa jo huomenna maistella, kun tuli ostettua aika iso file oho Toisaalta pienin mitä kaupasta löysin. Ja kun kuitenkin mennään aattona minun vanhemmille jouluaterialle, niin ei kovin paljoa kannata itse laittaa.

Moonlight, käypä lukemassa täältä: "Vapaa sana - Puutarhurin kokkaus ja reseptinurkka" Kastelukannun ja Fellown viestit imelletystä perunalaatikosta, sivu 28 jos nyt muistin oikein. Äsken ne just itekin sieltä bongasin ja lähetin samantien ukkoni kauppaan hakemaan Rosamundaa Nyt tuolla kattilassa jo kiehuvat ja uuniin laitan laatikot huomenna jossain vaiheessa.

Moonlight, enpä osaa asiantuntevasti vastata tuohon imeltymiseen. Omaani olen nyt maistellut ja hyvin tuntuu imeltyvän, ollut nyt nelisen tuntia. Ei kai siitä pidemmästä imeltymisajasta haittaakaan ole, jollei se imelyys sitten itseä haittaa. Meinaan vaan, jos se imeltyy aina vaan lisää ja lisää, kuten Anne-64:n viestistä voisi kuvitella.

Kiitos Nuu vinkistä. Täytyy ennen nukkumaan menoa laittaa imeltymään ja heti aamusta uuniin. Eiköhän se onnistu. Peunoita onneksi on varalla, jos menee kovin metsään niin sitten syödään tavallista muusia :)Kiitti myös Kasuariinalle, eiköhän se tästä.

Pitkästä imellytysajasta voi seurata hapantuminenkin…

Syötävää niistä nyt sitten tuli, vaikkei kovin imelää. Kerran vuodessa harjoitellaan :slight_smile:

Voe jestas, täällä silmät ristissä odotan kinkkua uunista ja luin Piivin viestin että pitkästä imetysajasta voi seurata hapantuminenkin… no miksei tietysti!

pitäsi kohta tehdä pakkaseen porkkanalaatikkoja, lanttulaatikot tehty itsekasvatetuista lantuista…

jokos teillä on tän vuoden joulumenu tiedossa?