Joulumenu

Veikkaanpa,että perinteinen meillä.

Meilläkin perinteinen, vaan mitkäs kuuluvat perinteisiin? Mäti, sipuli, smetana? Kananmunanpuolikkaat joissa majoneesia ja katkarapua päällä esim. meillä perinteisiä.

Hihi! Ei mitään hienouksia,tavikset vain!

Siinä ne olikin meidän hienoukset :smiley: Muu ihan sitä perinteistä. Jälkiruoaksi tehdään yleensä Mariannejäädyke, mutta säästyy seuraavaan päivään kun ei sitä kukaan jaksa aattona vielä jälkiruokaakin syödä.

Ihan toista kun siskolla, he mielellään kokeilee kaikenlasta tyyliin peuranpaistia pihlajanmarjakastikkeella jne.

Ehdottomasti perinteisiin kuuluu tuo mäti-sipuli-smetana. Ja graavilohi ilman muuta. Keitetyt perunat. Lanttulaatikko. Kinkkua tai paistia ja paistoliemestä kermalla pehmennetty kastike. Sitten saattaa olla imelletty perunalaatikko tai perunamuussi, ja vaikka jauhelihapihvejä ihan riippuen ketkä on syömässä. Yleensä olen hommannut myös jonkin pateen, tykkään noista suolaisista pikkunautinnoista joista muu perhe ei oikein tajua mitään.

Meillä pääruokana oma luomukaritsan paisti, kalaa: savulohta, silakkaa erilaisissa marinadeissa, mätiä. Peruna-, porkkana-, ja lanttulaatikkoa. Ehkä keitettyä perunaa. Salaatteja: vihreää- ja sienisalaattia ainakin, rosollia vaikkei sitä kukaan syö. Niin kuin ei suolaherneitäkään.Punakaalista tehtyä lisuketta on syöty muutamana vuonna.Jälkiruokaa en erikseen tee, kyllä tortut, kakut ja piparit saa riittää juustotarjottimen ja hedelmien lisäksi. Juomina on vettä, viiniä, olutta valinnan mukaan ja myöhemmin konjakkia tai viskiä, tai sherryä, mitä milloinkin. Pääasia, ettei emäntä stressaa ja kaikilla on maha täynnä!

Kinkku ja liemestä tehty kastike, keitinperunat, lanttu- porkkana- ja imellytetty äidin tekemä perunalaatikko. Graavilohi, savukala, kylmäsavulohi, mausteinen etikkasilakka, silli. Rosolli, purkkiherneet ja -parsa, nämä nyt ensalkuun tuli mieleen meitin jokajouluisesta pöydästä.

Nopsis, mitä on suolaherneet?

Kinkun päälle sinappista kurkkusalaattia kaupan purkista! Minä en osaa tehdä liemestä sitä kastiketta, kermaa vaan sotkotetaan siihen?

Jep, kermaa vaan sen verran että maku pehmenee tarpeeksi. Voihan sen suurustaakin jos haluaa (niitä on ihan valmiita suuruksia - sekä vaaleaa että tummaa- olemassa, ne ei paakkuunnu, haluamansa paksuinen kastike on valmista parissa minuutissa. Kinkun/paistinpaistoliemestä saa kermaa lisäämällä tosi hyvää ja tosi helppotekoista kastiketta :)

Muoks; ja loppu paistoliemi talteen ehdottomasti, vaikka pakkaseen, ottaa sitten esille kun täytyy syystä tai toisesta loistaa herkullisen kastikkeen tekotaidoillaan :)

Muistelen joskus kokeilleeni ja siitä tuli ihan älyttömän tujua :smiley:

Just siksi otetaan osa talteen ja vaan osa käytetään kastikkeeseen kermalla pehmennettynä. Aina voi lisätä paistilientä jos maku tuntuu pliisulta, poistaminen on jo hankalampaa :slight_smile:

Se perinteinen suolaveteen säilötty herne, joku aikaisemmin sanoi että Jalostajan on parhaat. Oli mun 60-luvun lapsuuden jouluherkku. Ei niitä kukaan muu todellakaan syö…

Hauska lukea mikä on kellekin “tavallista” tai “perinteistä” :slight_smile:

Esim. itse miellän nuo kananmunanpuolikkaat vaikka vappuun mutta ketjun innoittaman voisin vaikka jouluksi tekaistakin kun mies rakastaa kananmunia.

Meillä joulussa mennään tosi perinteisesti. En koskaan syö jouluruokia muulloin kuin jouluna. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa elämässäni sorruin jo marraskuun lopussa yhteen porkkanalaatikkoon.

Eli laatikot, kalaa, kinkkua ja rosollia löytyy pöydästä. (meillä rosollissa on etikkapunajuurta, etikkakurkkua, keitettyä porkkanaa ja rapeaa omenaa)

Kalaa on yleensä joko savulohi tai uunilohi vähän mielialan mukaan.

Graavilohta on myös kun siitä tykkää meillä myös lapset.

Mäti ja lisukkeet on niinä vuosina pöydässä kun siskoni perheineen on meillä =tarpeeksi monta halukasta syöjää.

Kinkku on jo vuosia ollut savupalvikinkku. Perinteistä joulukinkkua mies saa syödä kyllin kaikilla joululounailla etukäteen niin ei minun tarvitse moista arpoen tehdä.

Yleensä teen muussia tai keitän hiukan perunaa/pastaa koska lapset ei ole vielä oppineet tykkäämään imelletystä perunalootasta.

Joskus jotain mitä sillä hetkellä tekee mieli. Sienipastaa. Fetasalaattia tms.

Ai niin, kotijuuston pyrin aina tekemään. Olen sen lapsena oppinut ja se on semmoinen että nykyään ei tule tehtyä kuin jouluksi.

Pipareita ja torttuja syödään joulun alla, ei juurikaan jouluna kun ei silloin jaksa :slight_smile:

Suklaata on aina ja paljon. Sitä kun voi syödä yölläkin kun vatsassa on ehkä jo pieni kolo umph

Joulussa tärkeintä on saada syödä rauhassa ja juuri sitä mitä haluaa.

Kokeilen kaikenlaista uutta muulloin ja jouluna mennään aika perinteisesti kun se on kerran vuodessa vaan :smiley:

Kotiäidillä ei kauheasti ole niitä pikkujouluja missä ehtisi kyllästyä jouluruokiin.

Sen verran nirso olen että pyrin aina tekemään niin vähän jouluruokia ettei niitä tarvitse syödä viikkoa. Nyt useampana vuonna on jo syöty jouluruokaa aattona ja joulupäivänä kun on ollut eri vieraat. Sitten jo mielellään syö vaikka salaattia ja hiukan vaan jämiä Tapanina ja sen jälkeen vaikka pitsan seuraavana päivänä :slight_smile:

Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami

Juu ne purkkiherneet, kuuluu aina, ne ei vaan ole enää niin hyviä kun silloin ennen :wink: Lapsuuden jouluherkku täälläkin.

Ne oli kai niin vaatimattomia ne herkut silloin, että purkkiherneetkin oli jotain tosi hyvää…

Herneitä pitää olla jouluna, mutta pakastepussista ja höyrytettynä :slight_smile:

Meillä on jouluna aina pähkinöitä, suklaata ja Twistejä tarjolla joka huoneessa. Korvaavat jälkiruoan.

Ne purkkiherneet on ihania vieläkin, ne kuuluu mun jouluun muttei niitä taida muut syödä. Muutama joulu ollut ja taitaa tulevakin olla, kahden sinkkuveljen ja mun yhteinen. Toinen veljistä hakee hallista kalaa, viime vuonna oli savunieriää ja graavisiikaa. Lisäksi kylmäsavulohta, katkarapusalaattia, mätiä (sipulia + smetanaa), paria erilaista silliä purkista, sienisalaattia, rosollia, lanttu-, porkkana-, imelletty peruna- ja maksalaatikkoa, puikulaperunoita ja tietysti luomukinkkua. Juomina vissyä, hanavettä, olutta, punaviiniä. Jälkiruoka on vielä päättämättä, saattaa kallistua lasillisiin omatekoista kirsikkalikööriä, mahat kuitenkin niin täynnä ettei sinne juuri muuta mahdu. Lisäksi jouluun kuuluu myös vihreät kuulat. Ja tänä vuonna ihana, kahden viikon loma =)

Meillä myöskin kylmäsavulohivadin reunoilla kananmunan puolikkaat ja Pirkan voileipäpikkelsiä päällä. Omasta ruukusta vielä persilja oksa. lapsenlapset sanoivat pienenä niitä mummon muniksi. Ananasviipaleita kinkkuvadin koristeena. keskellä luumu.Nykyään possunfilee kinkun tapaan kuorrutettuna Tietysti laatikot. silliä pieni annos. Rosoliakin tavan vuoksi.Koska kahvin juojia on vähän on jälkkäriksi myöhemmin vadelma kerma jäähdyle tai hyytelö. Sen voi tehdä etukäteen pakkaseen. Teen parikin.NYt on aika, jolloin vieraillaan lasten joulupöydissä.Kuorellisia pähkinöitä pitää olla.

Torttuja ja pipareita ei kukaan syö, mutta hyvää pullaa kahvinjuojat arvostavat. Kotipulla alkaa olla ylellisyys.