Jouluruusu, Helleborus

Niinpä… täällä vaan odotellaan siementen itämistä.

Parhaiten ovat itäneet ne, jotka emon viereen putoilevat syksyllä. Tuore siemen ja luomukylmäkäsittely.

Niin varmaan… kunhan nyt joskus ensin saisi kasvatettua sen emokasvin… no enpä ole ainoa täällä saman asian kimpussa…

Katsoin tuolta kasvikortistosta tietoa Jouluruususta! Perennoissa oli ja kukinta-aika joulu-, tammi-, helmi-, maaliskuu kuinkahan se täällä kukkii?!!!

Mulla kukkii yksi yksilö nyt, muutamassa nuppuja ja loput vielä nuputtomia. Ei ole millänsäkään, vaikka nuput jäisi lumen alle, jatkaa keväällä siitä mihin jäi!

On ne erikoisia kasveja! Jos saan sen täällä kasvamaan ja kukkimaan on hienoa, kun täällä on yleensä lunta kuukausikaupalla, kevät tulee myöhään! Toukokuussa vasta lumet sulavat! Viikkoja myöhemmin kuin esim Seinäjoella jonne ei ole kuin 80 km.

Sehän on kasveille ihanteellista seutua! Lumisuojaa kaipaavat aratkin kasvit voisivat menestyä sinulla. Ei muuta, kuin kokeilemaan!

Aina valmiina kokeilemaan!

Vanhan palstan jouluruusujen kasvattajat taitavatkin olla täällä, kun kukaan ei vastaa vaikka olen tolkuttoman huolissani vihdoinkin saamastani toivekukan kohtalosta. Lehdet ovat muuttuneet vaaleiksi, melkein keltaisiksi, kukkavaret nahistuvat vähitellen ja kasvi "lakoaa". Kastelen joka toinen päivä. Onkohan siinä joku tauti ja kuinka saisin sen virkoamaan. Se on valoisassa paikassa, muttei auringossa. Harvat uudetkin lehdet mustuvat kärjistään. Mitään öttiäisiä siinä ei paljaalla silmällä näy.

En minäkään mikään varsinainen jouluruusun kasvattaja ole, kun kasvavat ihan omia aikojaan tuolla kukkapenkissä. Vastaan nyt kuitenkin, kun kukaan muu ei ole huomannut tätä.

Ensiksikin jäin vähän ihmettelemään tuota kukkasi kastelua. Jos sitä joka toinen päivä kastelet, niin sehän kyllä hukkuu siihen veteen. Ruukussa se ilmeisestikin sinulla kasvaa, kun sitä kerran kastelet ja tuosta minulla ei ole kokemusta. Vanhalla puolella muistan jonkun antaneen ohjeita noiden ruukussa talvella ostettujen säilyttämiseen.

En osaa muuta veikata, kuin ylikastelua - toivotaan nyt, että selviäisi hengissä niin kauan, että saat sen istutettua maahan.

kävin hakemassa vanhalta puolelta oman vähän aikaa sitten kirjoittamani jutun. - teillä, joilla kevät ei ole ihan vielä näin pitkällä kuin meillä (hki/vantaallahan oli eilen yli 17°C) ehditte vielä pelastaa paljon taimia kuolemantaudeilta.

varoitus! olin syksyllä istuttanut emon viekkoon kolme pientä jouluruusun siementainta. tänään ne kaikki olivat kauniin vihreitä mutta aivan tyhjän päällä. lehtitupsun alla oli kuin 2 -3 senttinen pienoistiipiin kehikko. onneksi meillä on ollut räntä- ja vesisadetta jo muutaman päivän; yksi aurinkoinen, tuulinen päivä ja seuraksi pakkasyö, niin minulla olisi ollut kolme pakastekuivattua jouluruusuvauvaa. ja tuo siitä huolimatta, että emon isot lehdet olivat suojana ja havut vielä koko kasvuston päällä.
olkaa kiltit ja menkää tuuppimaan takaisin maahan kaikki mahdolliset viime syksynä istutetut kukkalapset.

Kiitos Raakki ja maj-lee. Olen pitänyt Jouluruusuani päivisin parvekkeella toivoen että viileänpi ilma autaisi. Yhtä lurpulta se yhä näyttää. Uskaltaisinkohan istuttaa sen kukkivana maahan jo pääsiäisenä kun menemme mökille, mitä arvelette, edellyttäen ettiei paha takatalvi yllätä. Veikkaan että se on kaupan jäljiltä liian pienessä ruukussa. Raakki, kokeilen multaa sormella ja kastelen kun se on kuivaa.

Istuttaisin sen ulos ja varjostaisin havuilla.

Tämäkin saa hymyilemään.

Eih! Jouluruusu siis sittenkin talvehtii Suomessa! Olen aina pitänyt itsestään selvänä, ettei mitenkään voi talvehtia. Nyt heräs tarve. Onkos kaikki jouluruusut yhtä kestäviä (T&S:n sivuilla juuri…) Suomessa, vai onko Suomeen jalostettu jotain kestävämpää kantaa? Eli kannattaako ulkomailta tilata siemeniä?

Heh, tuolla sivuilla lukee, että itäminen voi kestää 18 kk. Siinäpä ihmettelemistä tämmöiselle heti!heti! -puutarhurille.

Sama hymyilytti täällä, mutta Kurpitsalla on niin paljon parempi kuva, että jätän sen laittamatta :slight_smile: Kreikanjouluruusukin on aikaisessa, mutta ojentelee vasta lehtiään.

Juu, kyl maar jouluruusut talvehtivat täälläkin III-vyöhykkeellä.

Sain talvella jouluruusun ja olen epätoivoisesti yrittänyt pitää sitä hengissä. Mies oli kerran jo heittämässä pois, kun näytti niin onnettomalta raasulta, mutta en antanut. Tänään justiinsa katsoin, että on tehnyt yllättävän paljon uusia versoja. Näyttää siltä, että onnistuin!!! :slight_smile: Nyt en malttaisi enää millään odottaa, että saisin sen maahan. Kuinkakohan kauan vielä pitää kestää?

Hyvin jouluruusu talvehtii kunhan ei joudu pitämään varpaitaan vedessä talvisaikaan...

Voi kun hienoja, onko tuo nyt juuri otettu kuva? Samoin Kurpitsan jouluruusu, on teillä kevät pitkällä!