Jouluruusu, Helleborus

siirsimme tuommoisen “nopsis-mallisen” kukkivana viime lauantaina naapurin pihalle. minulla oli niitä kaksi valeessa pellon laidassa (syksyllä sai ostaa loppuunmyynnistä kaksi yhden hinnalla mutta ei yhtä puolella:-))

itävää siementä tuostakin ilmeisesti saa kerätyksi niin kuin nigrasta saa, jos on nopea, etteivät lehdi lennellä omia aikojaan, tai käyttää sukkahousupyydystä.

kivtuhkapolulta pelastin kaksi nigran itsekseen levinnyttä tainta. muutama päivä ruukutuksesta olivat ehtineet availla uuden lehdekin…

Annesurfs, mun jouluruusuni on valkoinen. Luulen, että annan sen levitä itsekseen. Varmempi tapa saada leviämään kuin mun siemenkylvöni;) Jos se siitä joskus leviää, niitä taimia voin sitten tarjoilla.

Kun olen tätä ketjua lukenut, niin tuntuu tosiaan kylväytyvän hyvin! Älöä sitten vaan rikkaruohoina napsi pois!

Arvatkaas, oliko pakko tilata vähän tavallisen valkoisen jouluruusun siemeniä?

Garden Northissa oli loppu ne kaikki, mitä oikein himoitsin, mur! Jostani syystä tuommoinen vaaleanpuna-vihreä tai valko-vihreä kukka iskisi nyt juuri tajuntaan.

Jouluruusulle täytyy myös antaa kasvurauha. Meinasin tappaa omani, kun jaoin sitä. Siitä suuttuneena ei kukkinutkaan pariin vuoteen.

Hoyabella, onko se ihan kokovalkoinen, kuvassa näytti valko-vihreä-pinkiltä nuput? IHANA!! :O)

Annesurfs, en kitke läheltäkään jouluruusua moneen vuoteen :slight_smile:

Sain valkovihreän jouluruusun talvella ja nyt se on nipin napin hengissä. Voisinko istuttaa sen jo ulos aurinkoon?

Jouluruusuni ovat väärässä paikassa, liian vähän valoa. Tein jo niille uuden oman kasvupaikan tulevaa siirtoa varten. Ajattelin siirtää syksyllä, kun kalkkikin olisi jo vähän liuennut, mutta onko parempi siirtää kukinnan loputtua (+ lisätä tuhkaa reippaammin)? Jouluruusut ovat olleet 2-3 vuotta evakkoistutuspenkissään. Moneksiko vuodeksi kukinnan menettää siirrossa?

Minun ymmärtääkseni jouluruusu on puolivarjon-varjon kasvi.

Mulla ainakin ovat puolivarjossa. Siementaimi on mielestäni helppo tunnistaa jo sirkkalehtivaiheessa, kovat ja kiiltävät lehdet, kuin emolla! Tuore siemen itää parhaiten.

Nyt tää mouho on tilannut kahta laatua jouluruusunsiemeniä - eihän ne voi olla tuoreita, mahtavatko itää? JA jouluruusuja Englannista.

Rahaa ei olisi, mutta kun hulluus iskee…Kait tiedätte? Enhän mää voi olla ainoa?

Ostin vuosi sitten joulun jälkeisestä alesta 5 eurolla tällaisen vaaleajouluruusun

Ja nyt vuoden kuluttua keväällä näyttää sama kasvi tältä. Ensimmäisessä kuvassa kasvi on kaupan ruukkuun istutettuna parvekkeella ja alakuvassa maahan istutettuna.

Tadaaa! Ensimmäistä kertaa pääsen meidän pihalla seuraamaan tällaisen kukinnan edistymistä. Pari vuotta sitten olen tämän siementaimena saanut eikä kukan väristä ole ollut mitään käsitystä.

Tässä silmäteräni, Farmarilta 2006 saamistani siemenistä kasvanut jouluruusu. Hiljaa hyvä tulee...

Toinenkin yksilö on olemassa samasta alkuperästä.

Ostin Tampereen messuilta valkoisen jouluruusun, koskahan sen uskaltaa istuttaa ulos, vai pidänkö sen sisällä ??

Minulle neuvottiin, että laittaa ulos vain, ensin suojaa hieman. En ihan ole varma, milloin sen penkkiin uskaltaa laittaa. Toivottavasti se on tottunut jo olemaankin ulkona? Vai liekö myyjä tuottanut jostain ulkomailta?

Ostitko semmoisen ihanan kerrotun??

Mäkin ostin sieltä jouluruusun ja myyjä sanoi että voin sitä pitää huonekasvina toistaiseksi mutta kun se oli sellaista hässäkkää niin en huomannut kysyä että milloin sit maahan.Minun oma ei ole kerrottu,en sellaisia siinä hulinassa huomannut.

Hmm, kummallista! Olisiko ne sitten matkanneet tänne lämpimämmästä osasta Eurooppaa? Ulkonahan ne normaalisti meillä olisi nytkin, maassa!

Huh, kun ne mun tulee Englannista, niin ei täällä sisällä mitään tilaa ole! Kyllä niiden on pakko vaan lähteä pihalle. Rupesi huolestuttaan, että teinlö kalliin tyhmyyden, kun tilasin, ja jos ne kuoleekin…

Lapussa lukee Vaaleajouluruusu Helleborus niger, valkoinen. Tuotantomaa Suomi Tommolan tila. muuta en tiedä viimeinen taimi oli heillä ainakin eilen.

Meitä taisi olla eilen Tampereella paljon, harmi kun ei tunnettu ketään!