Näin kukkii Helleborus orientalis (tarhajouluruusu) minun pihassani. Siemenet itävät todella helposti siihen paikkaan, mihin putoavat, ja siitä sitten siirtelen niitä ruukkuihin tai suoraan uuteen kasvupaikkaan noin vuoden ikäisinä. Monta pikkutainta joutuu kitkemään kompostiin. Kolmevuotias taimi tekee jo pari kukkaa ja viisivuotias tällaisen upean kimpun. Joskus olen yrittänyt kerätä ja kylvää siemeniä erikseen, mutta tuloksetta. Onneksi luonto näkee kylvämisen ja idättämisen vaivan puolestani.
H. orientalis viihtyy savimaassani paremmin kuin H. niger (jouluruusu). Jälkimmäinen näyttää olevan etanoiden makuun. Orientalisin lehdet raapivat helposti käsiin kirveleviä naarmuja jos sitä erehtyy käsittelemään ilman hanskoja, joten taitaa polttaa etanoidenkin suussa.
kaikkein parhaiten näyttäisivt itävän ne, jotka saavat omia aikojaan kylväytyä emonsa viekkoon. huonommin ne, jotka olen ottanut sukkahousunkärkipussiin talteen ja kylvänyt syksyllä kylmäkäsittelyyn.
itse aion tänä vuonna antaa vain olla ja levitä niin kuin itse tykkäävät. oli taimituotto sen verran hyvä talven jäljiltä, että taitaa olla paras ratkaisu.
ps anteeksi, mutta älä istuta siemeniä vaan kylvä:-) vanhan korvaan ja silmään sattuu tuo uussuomenkieli.
Kiitos mai-lee,annetaan vain itse levittäytyä ja kasvaa vaikka kuunliljojen seassa…Perunatkin istutetaan ja niin mä oon aina teheny siemenillekin, ei uussuomea,vaan Pohjanmaan puhekieltä.
ookoo, hyväksyn murteen käytön:-) stadilainen kyllä istuttaa mukulat ja kylvää siemenet, on niiden multaan saattaminen niin erilaista puuhaa, että erilaisia sanojakin tarvitaan meidän murteessamme. ja taas varoituksen sana. jossakin tämän ketjun alkupäässä on tarinani *kuinka kävikään* - löytyy hakusanalla pienoistiipii. muistakaa keväällä tarkkailla pikkutaimianne. nopsis muuten oli tuolla edellä antanut ihan saman ohjeen kuin minä eilenillalla. lienee siis aika pätevä.
Onko kenelläkään tietoa mihin aikaan jouluruusua voi levittää pihalla?Minulla on noin 4 vuoden vanha kasvi ja sitä on siirrelty eri paikkoihin aikaisemmin. Uskaltaako hajottaa tiukkaa juuri rypästä. Tänä vuonna se ei kukkinut. Myyrät tiputtivat nuput keväällä. Muuten kasvanut kovasti ja on hyväkuntoinen.
Jakaminen kannattaa tehdä keväällä heti kun kukinta on hiipumassa (tai silloin kun kukinnan olisi pitänyt tapahtua…), ennen kuin uudet lehdet alkavat kasvaa. Jakamisen yhteydessä kannattaa leikata kukat pois.
Itse en uskaltaisi jakaa noin nuorta kasvia. Jouluruusu ei aina tykkää jakamisesta. Ainakaan jakotaimet eivät useinkaan kuki jakamisen jälkeisenä vuonna. Se ei myöskään hyödy säännöllisestä jakamisesta samaan tapaan kuin monet muut perennat. Lähemmäs 10-vuotiaat H. orientalis -puskani kukkivat aina vain komeammin joka kevät eikä jakotarvetta ole sikälikään, että ne ovat tuottaneet siementaimia.
Tämä herkän kaunis ilmestys oli vain pakko kuvata!Mielestäni yksi kaikein kauneimmista kukista!Ostin ihan taimen,kun idätys-kokeiluni menivät myttyyn.Ja tietysti piti valita nuppuinen taimi,kun semmoinen kerran oli saatavilla
Itärannan jouluruusu lempiväriäni, vihreää ja vaaleanpunaista, eikö olekin?
Kaksi Britanniasta tilaamaani jouluruusua kukkivat, ovat luonnollisesti inhokkiväriäni, pilkullisia! Grrh! Toisessa näyttäisi olevan tummemmat, melken lilat pilkut, toisessa pinkit. Jos isäntä löytää digikameran johdon niin kuvia seuraa. (Johto piileskellyt jo pitkään ja tässä tietsikassa ei ole paikkaa kameran muistikortille, millä ennen pelasimme.)
Kerkiääköhän tulla siemeniä näistä minun? Niillä on raukoilla vuodenajat sekaisin, tulivat huhtikuussa viileään Suomen kesään, ja luulevat varmaan, että nyt on Britannian joulu...
Niin, jos siemeniä tulee, niin ilmoitan ja jaan mielelläni. Nämä ovat siis kerrottua Double Queenia. Oikein kaunis kukinto jos tykkää väristä.
Hienoa, että löysin tämän ketjun. Täytyy kohta paneutua todenteolla kunhan saan jälkikasvun unten maille. Ostimme tänään ensimmäisen jouluruusun ever. Kauniin valkoinen, ihana! Jostain luin, että se on vanha perinteinen kasvi.