Jouluruusu, Helleborus

Jouluruusu kannattaa siirtää viileään kasvupaikkaan kukinnan jälkeen. Viime vuonna joulun jälkeen yritin pitää jouluruusua sisätiloissa hengissä, meinasi nääkähtää, mutta kun siirsin puoliviileälle verannalle, niin virkosi. Tasaisesta kosteudesta tuntui myös pitävän. keväällä istutin puolivarjoisaan paikkaan humuspitoiseen multaan. Kukkii parhaillaan, nuppujakin on ja nyt juuri muistin, että havupeittohan sille pitää laittaa, että loput nuput aukeaisi keväällä.

H. niger ei ole koskaan ehtinyt pihallani kukkaan jouluksi, mutta keväällä hankkimani H. x sternii yllätti iloisesti. Varsinainen jouluruusu!

Helleborus foetidus, haisujouluruusu, raottaa myös jo yhtä kellomaista nuppuaan.

H. orientalis olisi jo valmis kevääseen.

Jouluruusun ostin tämän vuoden joulukukaksi.

Oisit vaan jättänyt sen amarylliksenkin sinne! Harmittaa jo pelkästään lukea tuommoisesta.

Jouluruusuni lehdet ovat muuttuneet aivan keltaisiksi ja näyttää kuin koko kasvi kuolisi. Mitä nyt pitäisi tehdä?

Minulla kellastutti myös pari lehteä, kasvoi kyllä myös joitain hujoppejakin. Vein talvetushuoneen viileään...jossa vesikin oli jäätynyt kastelukannuun.

Minulla ei ole valoisaa viileää säilytystilaan, ainoastaan pimeä kellari. Jouluruusu varmaankin tarvitsisi valoa.

Eikö normaali ikkunapaikkakin kävisi?

Voihan sitä yrittää jos ei muuta paikkaa ole, luulisin kyllä että ei kuivassa lämpimässä kovin hyvin viihdy, ei mulla ainakaan.

Viime kevättalvena ostin kauniin kukkivan yksilön ja tav huonekasvina yritin pitää hengissä niin että saisin sen ulos heti kun maa sulaa.

Kiikunkaakun hengissä pysyi ja olin varma että pihalle viimeistään kuolee. Vaan eipä kuollutkaan, virkosi ihanan viileässä sateisessa kesässä ja kukkaa puski koko kesän. Tuolla ne jäisinä vieläkin pihalla törröttävät. Tokeneeko keväällä, se jää nähtäväksi.

No nyt se jouluruusu sitten kuoli. Ensin kellastui kokonaan ja sitten kuivettui ruukkuunsa. Kompostitavaraa - tuskin juuristosta enää mitään nousee.

En heittäis vielä pois, josko kuitenkin heräilis...?

Yritä nyt kuitenkin, Annabella. Pidä ruukkua viileähkössä ja kastele maltillisesti, josko kuitenkin onnistuisi ja saisit keväällä sen ulos kasvamaan. Omani oli lehdetön, kun ostin sen ennen joulua. Raision kukkatalossa sanoi myyjä, ettei siihen lehtiä tule. Nyt kun kukkavarret alkavat kuihtua, niin lehtiä on alkanut nousta. je minulla tuo on edelleen itäikkunalla orkideoiden kera ja siellä on aika lämmintä.

Tänä vuonna olen heittänyt kupillisen lunta jouluruusun juurelle silloin tällöin, näyttää pitävän siitä, eikös se jostain alpeilta ole kotoisinkin.

Minulla pukkaa uutta lehteä, vaikka luulin kans että taitaa kuolla. Toivottavasti selviää talven yli.

Raaskuista pelastamani jouluruusu on muuttanut viherhuoneen vvileyteen. Vähän lehdet on pahastuneet äkillisestä valosta mutta viileydestä ei sisällä oloon tottuneena näytä välittävän. Kunhan hegissä säilyisi että saisin maahan. Nuppujakin tulossa muutamia.

Viime kesänä kylvetyt jouluruusun siemenet ovat itäneet. Noin sata tainta näyttäisi tulevan, puolet olen jo koulinut omiin purkkeihinsa.

Helleborus niger eli vaaleajouluruusu talvehtii hyvin Suomessakin, mutta nuo muut lajikkeet ovatkin sitten kinkkisempiä. Talvimärkyys on jouluruusun pahin vihollinen. Tuttavilla on todella komeita ja jo pitkäikäisiä jouluruusuja pihoissaan, mutta saapa nähdä, mitä tällainen talvi saa aikaan.

Miten tässä nyt suojaat järkevästi mitään kun hetki sitten oli 15 astetta pakkasta ja nyt sataa solkenaan vettä, lunta ei ole lainkaan, siellä se likoaa,no-jaa mun jouluruuusu.