Merlin mainitsi tuolla jossakin aikaisemmin jouluruusuni. Asun IV-vyöhykkeellä ja hyvin täällä Helleborus orientalikset ja H. foetidukset ovat menestyneet. Kukkivia yksilöitä lienee minulla noin 40 kappaletta eri väreissä. Vuonna 2003 olen kylvänyt siemenet ja kolmena vuotena ovat kukkieet nämä siemenkasvatukset. Siementaimia uusista lajikkeista on tulossa lisää. Tässä muutama kuva viime keväältä etupihan jouluruusujen kukinnasta. Meillä on hyvin lunta talvella jouluruusujen päällä. Kasvupaikkana on paikka, johan aurinko paistaa vasta iltapäivällä ja illalla. Kasvualustana on kompostimultaa. Jouluruusut tykkäävät kalkkipitoisesta ja eloperäistä ainesta sisältävästä kasvualustasta.
Tässä vaaleita sävyjä.
Olet kyllä Helleborusten kuningatar täällä Suomen niemellä! Kauniita ovat. Milloin kukkivat sinulla? Omani, ainoa iso, kukkii parast''aikaa, muut ovat vasta aivan siementaimia. Pakkanen oli kovimmillaan noin -15C ja se rypisti lehdet pahan näköisesti, samaten kukka ja nuput menettivät ryhtinsä, mutta vaikuttaisi toipuneen lämpimämmän ilman tultua.
Uskomattoman kauniita.
Aivan sanoinkuvaamattoman kauniita! Merlin, miten sinulla nyt jo kukkii?
Ihania ovat peukaloisen jouluruusut! On naapurissakin nuppuja, mutta ne jäi lumen alle. Myös omani ovat lumen alla, en kyllä tiedä millaisessa kunnossa ovat nyt, pitääpi mennä huomenna katsomaan.
Olipa kauniita. Noin hienoja minä en ole koskaan nähnyt.
Siis aivan järkyttävän upeita jouluruusuja Peukaloisella, onneksi olkoon, tosi jouluruusupeukalo
Näin kukkii : ) - alempana vielä tulossa kolme neljä nuppua.
Ohhoh! Ei mulla vielä näkynyt mitään merkkejä kukkimisesta.
Kävin laittamssa suojan nupuille pihalla, ettei fasaanit napsi niitä kaikkia.
Tein kanssa kierroksen ja nuput tallella, pitäisköhän tehdä sama. Minkäslaisen suojan laitoit, havuja vai?
Sen kokoisen kukkapurkin joka peittää nuppualueen.
Kiitokset taas hyvästä tiedosta!
Peukaloinen, tosi kaunis Helleborusryhmä! Leikkaatko muuten talvehtivat edellisvuoden lehdet keväällä? Kuvassa näkyi niin tuoreen ja raikkaan näköisiä pystyjä lehtiä. Minun jouluruusut ovat jo kukkineet marraskuulta asti, joten kevään kukinto ei tule olemaan upea. Olen miettinyt, jos leikkais “vanhat” lehdet keväällä pois, silloin kun kasvit alkavat työntää kukkia ja uusia lehtiä…
Minulla jouluruusut kasvavat etupihalla paikassa, johon kolaamme talvella etupihan lumet päälle. Lehdet ovat keväällä aika repaleisia ja ikävän näköisiä, kun lumikolalla joudumme päältä lumia työntämään. Leikkaan keväällä kaikki huonoiksi menneet lehdet pois. Kukinta alkaa lähes lehdettöminä jouluruusuilla huhtikuun lopulla tai siinä vaiheessa kun metri lunta on sulanut päältä pois. Kukinta jatkuu heinäkuulle, mutta viimeiset kukat jäävät lehtien alle piiloon, että niitä ei näe muuten kuin lehtiä kääntelemällä. Tämä kuva on otettu heinäkuun 5 päivä viime kesänä. Kuvan etualalla näkyy samoja Helleboruksia ja joitakin kukkia taitaa näkyä vielä kuvassakin. Jouluruusuillahan säilyvät uloimmat terälehdet pitkään ja keskelle muodostuu siemenkodat. Satoja taimia ovat siementäneet omia aikojaan penkkiin emokasvien juurille.
Se on kaunis myös lehtiperennana!
Kiitos Peukaloinen vinkeistä. Lumipeite varmasti olisi hyväksi, mutta täällä rannikolla se jää useinmiten haaveeksi. Leikkaaminen todellakin on suotavaa. Lisäksi uudet lehdet kasvavat varmasti kauniimmin, kun vanhat lehdet eivät ole tiellä.
Vanhat lehdet kannattaa tosiaan napsia pois, niin kukat tulevat paremmin esiin. Lisäksi se ehkäisee laikkutaudin leviämistä.
Mutta hanskat käteen ja ranteet kunnolla suojaan! H. orientaliksen lehdet erittävät jotain myrkkyä, joka jättää ihon aivan raavitun näköiseksi. Naarmut eivät kylläkään kestä paria päivää enempää eivätkä suuremmin syyhytä, mutteivät ne mitenkään kaunistakaan ranteita. Se hyöty myrkystä on, että etanat ja kotilot eivät koske tähän kasviin. H. niger sen sijaan tuntuu maistuvan.