Meillä tehdään vastaavaa usein myös jogurtista, ja banaani on usein yksi ainesosa.
Emo. Sen juoman nimi oli jäätelösooda. Sitä myytiin ainakin valion baareissa.1950 luvulla. Olin silloin siellä töissä.
Mun eka käynti Hesassa oli 60-70 -luvun vaihteessa. Paljon muuta en matkasta muistakaan.
mummi, olitko siinä jonne skootteri ajoi mutkassa sisään?
En ollut, Olin isoraballa, siellä missä oli ne pirtutrokarit. Siihen aikaan ei vielä huumeita tunnettu.Itse kaahailin mopolla.
Hyvää pirtelöä tuli! Maidon sijaan (maitoa meillä ei jääkaapissa ollut) laitoin appelsiinimehua, mikä vähän maistui läpi, ohi mustikan. Tai siis miehen tarkka maisti sen sieltä aisti…
Itse hörpin omani sen kummemmin makustelematta. Ja tänään tehdään vielä uudet juomat, banaanilla ryyditetyt.
Emo, muistan oman ekan hesanreissuni hyvin: serkkutyttöjen ja heidän mummonsa kanssa oltiin junamatkalla, yövyttiin Annankadun Lähetys Hospizissa(!). Ihailtiin kovasti ratikoita muttei menty ajelulle, haettiin kulman kaupasta leipää ja makkaraa (muistaakseni) iltapalaksi ja ennen nukkumaanmenoa jokainen kirjoitti matkapäiväkirjaan päivän tapahtumat. Muutettuani Helsinkiin nuorena neitinä kävin etsimässä majapaikkamme, mutten ole vieläkään käynyt sisällä verestämässä muistoja…
Nyt voisi mennä turistina, kun asuu kauniissa varsinais-suomessa!
No nyt muistan minäkin ratikkamatkan ja Linnanmäen vuoristoradan ja Gallen-Kallelan museosta tornin tms (vai onko siellä sellanen?).
Emo , on torni…luen just Tarvaspään museon rakennuksen historiaa, hieno torni onkin!
Voitteko uskoa, että minulla on tallella kuva vuodelta 72, kun me serkukset seistään päävartion edessä vartiosotilaan vieressä hymyilemässä!! Sotilas ei hymyile.
Minulla on kuva vuodelta 44, kun seistään rautatie aseman edessä ja siskollani ja minulla on uudet paperikengät ja tyttöystävällä nahkakengät, jotka oli teetetty hänen äidin vanhasta nahkakäsilaukusta.Eipä taida liittyä juomiin.
Meille tulee pe vieraita,ja tarkoitus oli laittaa booli. No, isäntä muistaa, että hän teki mun löytämällä ohjeella suvun milleniumjuhliin boolin, jossa mm. kolmen hedelmän mehua. Vaan kun sitä ohjetta ei nyt mistään löydy, ja mun muisti lyö täysin tyhjää (en muista edes että oltais mitään boolia tehtykään :-O).
Olisko jollakulla muistissa tämän tyylinen booli, kun isännälle just se resetti olis nyt paras?
Oisko tuo oikea? ruokaohjereseptit.fi
(resepti on siellä ihan alhaalla sivua…ensin vain mainoksia siinä päällä)
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Laitoin googleen hakusanat:booli kolmen hedelmän mehu ja löytyi niin monta reseptiä etten alkanut linkittää. Näyttää olevan olemassa joku valmis kolmen hedelmän mehu, joka niissä on pohjana.
Kiitos, jospa noista joku isännälle kelpais. Tehdään niin harvoin booleja, että ei itse uskalla ruveta säveltämään.
Teette pienet maistiaiserät ennen juhlaa
niin tiedätte sit mikä on paras.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Koffilta on tullut markkinoille mukava uutuus, Korpisavu-olut. Sitä näkyy olevan kahta vahvuutta, Alkon vahvempaa versiota en ole vielä maistanut.
Minun vakioboolini on "Keilapatteri", silloin kun en halua alkaa kokeilemaan ja säätämään. Yksi pullo jotain likööriä (halpaa kotimaista), kaksi pulloa pöytäviinaa, kolme pulloa kuivaa valkkaria ja neljä pulloa Spriteä. Jos Sprite tuntuu liian kalliilta tärvättäväksi, niin sen osuuden voi jättää hiukan pienemmällekin. Purkki hedelmäsalaattia koristelee oikein kauniisti. Kerran saaristossa kalaretkellä laitettiin herne-maissi-sekoitusta kun muuta värillistä ei eväsrepusta löytynyt.
Laitoin kuivuneen, kerrotun kukan kiehuvaan veteen, ja teestä värjäytyi ensin tummantummantumman punaista, sitten se muuttui mustikan siniseksi. Laitoin sen jälkeen sekoituksen pakastimeen ja “teestä” tuli lähes mustaa väriltään. Voiko koti-kiinanruususta keittää teetä juotavaksi?
Alkuperäinen kirjoittaja: a–a----e
Kokeilkaapas muutkin kukivan tumman punaisen kiinanruusun omistavat! On niin jännä värien vaihtelu, että kannattaa kokeilla, vaikkei joisikaan sitä. ![]()
Alkuperäinen kirjoittaja: a–a----e
Minä laitoin eilen ensimmäiset simat uutteesta tulemaan. Eräs firma myy sellaisia valmiita paketteja, missä on simauutetta ja kuivahiivaa. Tarvitsee vain lämmittää vesi, lisätä uute ja sokeri, ja pinnalle kuivahiiva. Annetaan käydä 24 tuntia sangossa, sitten pullotetaan, ja 2 vrk:n kuluttua pullotuksesta sima on valmista. Hyvin helppoa ja halpaa.
Ah, sitä nuoruuden aikaa kun pystyin simaa juomaan. Oli se sitten hyvää keväällä. Nyt kun joisi, vatsa räjähtäis.
Viherpiiperö: siis sen valmispakkauksen kanssa piti “lämmittää vesi, lisätä uute ja sokeri, ja pinnalle kuivahiiva.”? Ymmärsinköhän oikein?
Niinhän sima tehdään muutenkin, sitruunat vain pinnalle vielä lillumaan - ilman uutetta siis tietty. Olisko siinä uutteessa sitten se sitruunan maku?