Juomat

Juu, siinä uutteessa on se maku :slight_smile:

Sitruunastakin tulee se maku ja tuoksu. Pestyn sitruunan ohuet kuoret ja valkoinen osa pois ja hedelmäliha viipaleina+vesi+fariinisokeri ja hiiva, mielummin tuore hiiva.Tulee aitoa simaa.

Sailasi, juuri niin. Pullotin tänään simat ja maistoin, maistui ihan itsetehdyltä, hyvää oli. Nyt kypsytetään kellarissa kaksi päivää.

ai sitä simaakin vois tehä.

Minä teen kotikaljaa ruokajuomaksi maltaista ja sitten siilauksen jälkeen maltaat sämpylätaikinaan. Tosi hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´

Tänään siman pitäisi olla kypsää, täytyykin maistaa.

Voisko joku kertoa raparperimehun ohjeen. Tiedän, että täältä jostain löytyy, mutta en löytänyt. Olen joskus tehnyt, mutta en mitenkään muista miten. Sitruunaa muistaakseni laitoin?

Raparperimehu

1 l raparperia paloina

1/2 l vettä

1 dl sokeria

1/2 sitruunan mehu

Kiitos ElluK!

Elluk, jos vielä vähän tarkentaa voisit raparperimehun ohjetta, eli kuinka tehdään?

Voi nyt mun täytyy kysyä äitiltä, se sitä aina tekee. Raparperit ainakin keitetään. :). Tuo ohje on sellainen mikä varmaan kannattää 10 kertaista, siis tuostahan ohjeesta tulee tosi vähän mehua.

Raparperia ensiksi keitetään puolisen tuntia ja sen jälkeen mehu siivilöidään ja laiteaan sokeri. Tämän jälkeen laitetaan sitruunan mehu. Toivottavasti joku ymmärsi.

Raparperista voi tehdä siman tapaankin juomaa, Fariinisokerin tilalla voi käyttää hienoasokeria, niin tulee greippijaffan väristä ja ehkä makuistakin juomaa.

Ja raparperista voi tehdä myös ihan keittämättäkin raikasta juomaa - sellaista olen itse tehnyt janojuomaksi. Ohjeen sain, mistäs muualta kuin täältä mutta nyt on kadonnut jonnekin. Täytyy paremmalla ajalla etsiä, eiköhän se tässä ketjussa ole :slight_smile:

Vielä yksi tosi hyvä on raparperi-mansikkamehu.

Raparperista,mansikoista ja karviaisista tulee mehumaijalla tosi hyvää mehua ja janot lähtee.Jos ei oo mansikoita,vadelmakin kelpaa.

Alisha on laittanut tämmöisen keittämättä-tehdyn-raparperimehun ohjeen tänne.

nanikka, just tuota ohjetta tarkoitin. Kiitos kun olit kaivanut sen esille :slight_smile:

Se taisi vaan olla niin, että tuo Alishan mehu ei säily kovin kauan? Ehkä se keittäminen lisää säilyvyyttä. Täytyy koittaa molempia. Kiitos kaikille ohjeista.

Minä olen innostunut tekemään yrtti- tinktuuroja peltokortteesta, siankärsämöstä ja kultapiiskusta. Peltokorte kasvaa villinä, mutta nämä kaksi viimemainittua ovat ns.puutarhalajikkeita, mutta omaavat aivan samat lääkinnälliset ominaisuudet kuin villit esivanhempansa. Lisäksi onnistuin saamaan propollista, josta osan laitoin lasipurkkiin ja viinaa perään.

voi törnrosa,ei me olla saatu aikaiseksi niiden pesien purkua.kai se on vähän haikeaa,niin se aina jää.hyvä jos olet saanut jostain muualta!onhan se propolispurkin kansi sellainen,että se ei jämähdä!kokeile välillä!