Yhden olen Superschmeltz-kyssäkaaleistani ruuaksi valmistanut. En tullut punninneeksi, mutta suuri se oli. Uunipadallinen viipaleita siitä syntyi. Ei ollut tikkuinen paitsi tyveltä. Sieltä sai vahvalla veitsellä vähän enemmän veistellä pois, mutta muuten siis ei yhtään tikkuinen.
Oli varmaan just niin mehukasta ja hyvää kuin kuuluukin, mutta on se edelleen näiden kyssättömien vuosien jälkeenkin minun makuuni vähän mautonta. Tykkään kaikkien muiden kaalien vähän voimakkaammasta mausta enemmän ja tykkään myös tosi paljon lantusta ja nauriista. Joku siinä oikein kunnon ristikukkaismaussa mua viehättää ja kyssä jää maussa hännille.
Me ollaan myös syöty yksi kyssäkaali. Tosi hyvää oli. Eikä ollut tikkuinen. Sitten kun nuo nostetaan, niin säilytetäänkö viileässä?
Mulla on aikomuksena piakkoin nostaa toinen ja tehdä siitä kyssä-omena-papupaistosta :)
Kyssästä tehtyä ruokaa vois varmaan viedä eväänä töihinkin. Nimittäin ne meillä töissä nirpistelevät nenäänsä, kun minä lämmittelen kaaliruokiani evääksi ;D On täytynyt vähän vältellä.
Muistakaa syödä myös kyssäkaalin sisimmät lehdet, oikein hyviä keitettynä! Muistaakseni olivat yhtä mietoja kuin kyssäkin. Hyviä ovat myös parsakaalien pienemmät lehdet ja ruusukaalien latvat. Hukkaan ei pidä heittää, kun vaivaa on niiden eteen nähnyt :D
Olen nostanut kyssäkaalit ylös maasta. Mitä niiden kanssa nyt pitäisi tehdä? Voiko sen pitkän juuren leikata pois vai vaikuttaako se säilymiseen. Missä lämpötilassa säilytetään? Kuinka kauan mahtaa säilyä, jos ei tule syötyä pois?
Osaakohan joku noihin kysymyksiini vastata?
En ole kyssäkaalia yrittänyt säilyttää kovin pitkään, joten ei ole kokemusta. Ne tavalliset kyssäkaalilajikkeet eivät käsittääkseni sietäneet säilytystä, vaan tikkuuntuivat, mutta en tiedä sitten tästä superschmeltzistä, että onko toisenlainen säilytyksen suhteen. Pakastaa ryöpättynä tietysti aina voi.
Jos kellarissa yrittäisin säilyttää niin en juurta kokonaan pois leikkaisi, koska sittenhän kaali pääsisi varmaankin kuivumaan.
Mulla oli vain viisi kyssäkaalia. Yksi mätäni jo keskellä kesää, luulen, että syynä kusiaiset, jotka tekivät pesän kyssäkaalin juureen. Yksi halkesi, niin että on kovan ja tikkuisen näköinen. Yksi lopuista kolmesta jäi melko pieneksi. Se on vieläkin kasvimaalla. Kaksi kasvoi komeaksi. Niistä olen ruokaa laittanut.
Meillä oli Superschmelziä kasvamassa kymmenen kappaletta ja yksi niistä mätäni myös. Se vaan halkesi ja meni sisältä ihan mustaksi ja mädäksi. Kusiaisia ei näkynyt.
Muut kasvoivat ihan nätisti ja muutama aika isokin oli. Kaksi ollaan vasta syöty ja molemmat olivat hyviä ja makeita. Superschmelz jää kyllä meidän viljelyvalikoimaan, kiitos Nuulle vinkistä!
Ehkäpä kusiaiset eivät sitten olleetkaan syynä. Taitavat sitten muuten vaan olla herkkiä tuommoiseen. Mulla mätäni myös yksi juuriselleri. Muut ovat kasvaneet aivan älyttömän komeiksi.
Oi, oma eka pikkuinen kyssäkaali! Kyllä kannatti vielä kerran yrittää. Suorakylvökin onnsitui, kun oli harso, mutta osan esikasvatin kasvihuoneessa. Nyt yritän pidätellä, etten heti syö kaikkia turhan pieninä :)
Onko kukaan pakastanut kyssäkaaliraastetta raakana? Tarkoitus olis käyttää se kyssäkaalilaatikkoon sittä joskus myöhemmin.
Tekisin kerralla raastetta tuorekäyttöön ja samalla jemmaan pakkaseen. En kehtais ryöpätä kun tuntuis että ei välttämättä tarviis.
Muutaman vuoden tauon jälkeen kylvän taas kyssäkaalia. Esikasvatan niinkuin ennenkin ja lajike on tuttu ja taatusti hyvän makuinen Superschmeltz niinkuin ennenkin. Äsken tein muita kylvöksiä pikkupottehin ja kun kahdelle kylvöpotille jäi astiaan tilaa niin laitoin sitten kyssää niihin, haaskuuta pitää tyhjää tilaa kylvöastioissa :) Laitoin 5 siementä per potti, siemenet on best before 2014. On samalla koekylvö, näen miten noiden itävyyden laita on. Kunhan se on selvinnyt niin kylvän sitten lisää niitä esikasvatukseen, alkaa olla pikkuhiljaa passeli aika sille hommalle.
Viime vuoden siemenostoksia löytyy sieltä ja täältä. Eilen tuli ulkoeteisestä yhdestä laatikosta vastaan pussi kyssäkaalin siementä. Ehkä en vielä ihan ala niitä kylvämään. Mieli kyllä tekisi.
Mulla kyssikset iti hyvin ja nopiaa.Ekaa kertaa kyseistä kasvatan,sais nähä mitä sillä teen?
Oon joskus syöny kyssäkaali ruokaa joltaki enkä tykänny ainaskaan siitä.
Mä tykkään syödä kyssäkaalit ihan sinänsä, kuori tietenkin pois ja popsimaan, nam. Joskus olen laittanut keittoon, hyvää niinkin.
Kyssäkaali on hyvää miten vaan. Kiusauksissa perunan asemasta, raasteena, nopeasti wokaten. Jos olisi maata enemmin niin kasvattaisin.
Ei kai kyssäkaalia tarvitse esikasvattaa? Lajike on Superschmeltz. Tilasin siemeniä Hyötykasviyhdistykseltä. Harsoa ajattelin virittää kaalikasveille ja kurpitsoille. Vyöhyke on käsittääkseni 2. (Varasin kunnallisen viljelypalstan, jota ei ole viljelty todennäköisesti vuosikausiin, paitsi että kunta kyntää ja karhitsee sen vuosittain. Se näyttää ihan hyviltä, vaikkakin maassa taitaa olla heinien tai juolavehnän juuria.)
+x[quote][/quote]Ei kai kyssäkaalia tarvitse esikasvattaa? Lajike on Superschmeltz. Tilasin siemeniä Hyötykasviyhdistykseltä. Harsoa ajattelin virittää kaalikasveille ja kurpitsoille. Vyöhyke on käsittääkseni 2. (Varasin kunnallisen viljelypalstan, jota ei ole viljelty todennäköisesti vuosikausiin, paitsi että kunta kyntää ja karhitsee sen vuosittain. Se näyttää ihan hyviltä, vaikkakin maassa taitaa olla heinien tai juolavehnän juuria.)
Superschmelzille suositellaan 4-6 viikon esikasvatusta. Sen voi kylvää myös suoraan kasvupaikalleen, se on tehtävä heti kun maa on muokattavassa kunnossa. Oon sen aina esikasvattanut. Minusta taimia istuttaessa on helppo tehdä tarpeeksi harva istutus. Esikasvatus myös antaa kasvulle hiukan lisäaikaa. Sehän kasvaa todella suureksi.
Kyssäkaali ei ole öttiäisimuri, en ole koskaan joutunut sitä harsolla suojaamaan niitä vastaan.
Help,help,kyssikset kasvannu mahoton.
Hyviä kyssis ohojeita kaipaan,ei kermaa(ruokakerma käy) eikä mahoton voita!
Nuu,kiitos!
Tuossoli monta jota pitää kokeilla ![]()
Tänään käytiin vuokraplantulta kyssäkaali maisteluun.Olipa hyvää raakana syyä.
Ihimettelen että en oo aikasemmin kokeilu vaan lannistun siihen ensmäiseen huonoon kokeiluun.
Tätä pitää kasvattaa joka kesä.