Kaali: Parsakaali (broccoli), Brassica oleracea v. italica

Olipa teillä tässä jo tosi hyvää asiaa.

Minua on juuri askarruttanut, kun parsakaalin tapainen (parsakukkakaali) teki etupäässä vaan lehti-ja varsikasvua. Sitä sitten olisi hiukan. Miten äkkiä se puutuu ts. kannattaako kuitenkin kokeilla ja keittää ja voisko nuista kyhätä jonkunsortin kääryleainesta? ja mitäs sitten, jos on kasvusto "hiukan" kuitenkin pakkasta saanut.. Kannattaako tuommoisia lehtiä enää koittaa keittää tuleekohan tuosta enää mitään syötävää? kuitenkin varret jämäkkänä yhä.

Luin koko ketjun eikä oikein selvinny voiko (ja ennenkaikkea kannattaako) parsakaalin taimia koulia? Ja voiko istuttaa syvempään? Mulla kaalit on kananmunakennossa eli aika pienes multatilas, taimi per syvennys.

Olen joskus taimitarhalta ostanut taimia, ja ne ovat olleet aivan tiheästi varret toisissaan kiinni sellaisessa mustassa dynossa, eli eivät paljoa tarvitse. Nyt on kyllä aika aikaista, joten voi olla tarvetta kuitenkin koulia vielä.

Viime kesänä ostin puutarhalta kukkakaalia (mutta parsakaaliakin oli samalla tavalla kasvatettu). Ostin siis yhden, noin 10x10cm ruukun, jossa oli 4 taimea. Puutarhuri sanoi, että ne voi ihan huoletta vaan vaikka veitsellä jakaa neljään osaan, jolloin saa ne 4 kasvia, se kyllä kasvattaa helposti uudet juuret. Niin myös tein ja jokaisesta tuli satoa.

Parsakaalin itse esikasvatin ja kyllä mie niitä koulin muutamaan otteeseen ja istutin ne aina syvempään.

Ok, kiitos vastauksista. Koulin siis kaalit.

Kytyisen näköiset (harsosääsket vaivasi esikasvatuksessa) parsakaalintaimet menivät tänään asumaan palstalle aikaisemmin istutettujen kerä- kukka- ja lehtikaalien seuraksi. Saas nähä. Ötökkäverkko on ollut alusta asti päällä ja hyvä niin, pieniä vaaleita perhosentapaisia kerääntyy sen pinnalle kymmenkunta heti kun aurinko menee mailleen.

Mitä kummaa näille mun parsoille on tapahtumassa? Viime vuonna samat siemenet tuottivat kiinteitä kaalinpäitä, mutta ny näistä tulee tollasia tuulentuivertamia harvoja ruipeloita, joihin avautuu keltaisia kukkia. Ite epäilen syyksi sitä, että nää siemenet viettivät talven karjakeittiössä, jossa oli pakkasta kylmimmillään liki -10 °C. Kai ne ny luulevat, että on suorastaan pakko tehdä uusia siemeniä. Parsan seassa kurkottelee kehäkukan kypsyviä siemenkotia.

taisi osua kukinnon kasvuaikaan sinunkin kasvimaallesi paha hellejakso. kaikki kaalit tykkäävät viileästä kesäsäästä…
(parsa ei helteestä olisikaan pahastunut:_))

Ärrrinpurrin,nyt näyttää että melekeen kaikki kaalen taimet kuivattavat lehtiä.Osa on jo kokonaan näivettynny :rage:
Mitähän minä nyt osasin tehä väärin :frowning:

Tänä vuonna taidan jopa saada satoa. Kahdessa taimessa yhdeksästä on jo latvaan muodostumassa pääkukinto, eikä kirpoista ole ollut näille haittaa. Nämä ovat kasvaneet harsoteltan suojissa, mutta vetoketjuovi on ollut auki jo kolme viikon ajan, ettei lämpötila vain nousisi liian korkeaksi kuten toissa vuonna kävi.

Teltan ulkopuolella syötiksi laitetut kaksi lehtikaalia sen sijaan ovat reiällisiä kirppojen jäljiltä. Niistä syöntiin kasvatettavat taimet odottavat vielä sisätiloissa pääsyä kirppavapaaseen maailmaan. Avomaalla kasvavissa ruusukaaleissa on myös pientä kirppatuhoa. Onneksi samettikukat alkoivat juuri kukkia ja vahvistua. Kehäkukissa mennee vielä muutava viikko. 

Meinaapa ruveta kukkimaan, mikäpä voisi olla siihen syy, kuivuusko?

Laitokko kuvan,ei ainaskaan tänne näy

Karvari en yrittäny ladata kuvaa… mutta huomasin juuri tuota Leonin ed. kuvaa katsoessa että hänellä on ollut tuollaiset kukinnot jo kesäkuussa kuin minulla nyt… oletin vain niiden kasvavan suuremmiksi ja ny sitten jo kuitenkin nuita keltasia pikku kukkia tuolla ruusukkeessa, sehän kai menee pilalle? kukinto täytyy kai ainakin katkaista mutta ei kai niiden pitäisi kukkia vai olenko hakoteillä? joku stressi? kuivuus?

((Lähes kaikki kylvetyt salaatit mulla kylläkin kukki tänä kesänä eli pilalla kaikki))… :crying:

Bobbie,jos tulee keltaisia kukkia niin yli menny.Jos vaan muutama kukka nupussa,oon nyppinny net pois.
Mulla kans tänä kesänä äkkiä tulee kukat parsaan,salaatit alakaa kukkimaan vasta nyt.

No,jos alakaa kukka aukeamaan niin se menee puisevaksi,jos niiteioo ku muutama niin nypi pois ja keitä ja maista.
Ei varmaankin ainaskaan tapa,maku muuttuu.Anna olla sivukukinnot niin saat niistä syötävää,mutta kyttää etteivät ehi kukkia.

Onko joku kasvattanut lilaa broccolinia tänä kesänä? Miten on kasvannu?
Kokeilin ekaa kertaa ja ei yhtään mitään syötävää,kasvustoa on mahottoman rehevää ja lehet isoja.Vihiriästä oon saanu satoa jonku verran,minusta tavis parsa tuottaa paremmin.
Luin jostaki että tuo lila lajike tarvii pimeät yöt tuottaakseen,jotenka ei siis onnistu näillä leveyspiireillä.No.olipa taas yks kokeilu ei pönötä ens kesänä minun kasvimaalla.

Mulla oli viime kesänä sitä keltaista pyramidimallista kukkakaalia, enkä laittanut sitä enää tänä kesänä. Samoin violetti lehtikaali jäi yhden kesän kokeiluksi. Ihan kiva, mutta sadoltaan paljon vähäisempi kuin vihreä lajike. Näen huomenna mökillä, miten on vihreän parsakaali laita. Ovatko sivuversot kasvaneet kaalia vai pelkkää avautunutta keltaista kukka. Jännän äärellä. Jos violetti tosiaan vaatii pimeäjaksot kasvattaakseen syötävää, ei Pohjois-Suomi ole sille otollisinta maaperää. :wink:

Laitan tänä kesänä kasvamaan vihreää parsakaalia, tänään tein kylvön esikasvatukseen sisälle 14 pottiin 2 siementä per potti. Mulla ei oo parsakaalin kasvattamisesta pahemmin kokemusta, muistelen että oon joskus aikanaan kerran kokeillut huonolla menestyksellä.  Eli siementen yleinen itävyysprosentti on hakusessa, mutta eiköhän noista nyt riittävästi taimia pitäis tulla vaikka siementen itävyys olis huonoakin.

Hyvin on minusta aina itäneet ja satoa oon saanu.Viime kesältä vielä pakkasessa muutamia pusseja.

Joo,pitää pikkansa.Pitää olla kuuhkeisillaan etteivät ehi aukoa kukkia.Oon kuiteski syöny vaikkoilis joku kukkaki auki.Eioo haitannu.Nopiaa höyryssä kypsyvät.
Verkon alla kasvatan ensin ettei öttiäiset syö.Heleppoa ruokaa,ei tarvi juuri mitään tehä taimivaiheen jäläkeen ku on saanu katteet maahan ettei rikkikset tukehuta.