Kaiken maailman hämmästelyä (alkaen 5.1.2021 ->)

Eipä ole tainnut olla näin paljon marjoja pihlajassa.

Muistan olla joka päivä onnellinen siitä että naapurit on mukavia, harvoin osutaan juttusille mutta aina joskus. Koiriakaan ei ole naapureissa. On sitten kaksi vanhaa autiotaloa, se mietuítyttää saanko uusia naapureita ennen kuin itse muutan pois.

Pihlajissa on tosiaan tänä vuonna aivan ennätysmäinen sato. Vielä marjat on hiukan hailakkaan väriset mutta kohta kun ne kypsyy kirkkaan punaisiksi tulee ympäristö olemaan häkellyttävän upea !
Toinen selkeesti tänä vuonna mahtavan sadon tekevä puu on kuusi.  Pelottaa ihan että kestääkö joidenkin kuusien latvus sitä käpyjen määrää.

Olis mielenkiintoista kuulla selitys tälle järkyttävän isolle luonnonpuiden sadon määrälle tänä vuonna !

Silloin kun olin vielä pentu, niin tykkäsin pihlajamarjahyytelöstä. Minun isosiskot teki sitä. :blush:

Niin on täälläkin paljon käpyjä. Ihan kiikarilla katsoin kuinka paljon. 

En oo tarvinnu kiikaria havaitakseni käpymäärän. Oravat on koko kesän tupsuttaneet kottikärry kaupalla käpynsuomuja pitkin pihaa ja jatkuu vaan. Lehtipuhaltimella saa hyvin puhallettua hiekalta. :wink:

Tänään oli jo tipusia pihlajassa katselemassa. Siitä riittää nyt monelle ruokaa. Näin tänään taas kurkiparinkin ihan läheltä, on se kaunis lintu. :smiling_face:

Täällä kuusenoksat painuu käpyjen painosta. En kyllä muista että olisin koskaan nähnyt tällaisia käpymääriä.
Toivottavasti ei tule kylmää talvea.

Ihmeteltiin käpyjen määrää tänään, joissakin kävyissä roikkui pihkapuikot kuin lasisissa  joulukoristeissa kuunaan. 

En ole ennen tiennytkään, että nettitikun sim-kortti voi tulla vanhaksi. Kun viime keskiviikkona oli toinen päivä ilman että verkko olisi löytynyt, soitin Telialle. Kysyin, onko jotain häikkää verkossa. Sieltä tuli vastaus, että sim-kortti toimii yleensä muutaman vuoden, ja minulla lähenteli kymmentä. Äsken sain uuden.
Toinen ihmettelyn aihe on, että sim-kortteja oletetaan tilattavan vain älypuhelimeen. Kortin mukana olleessa paperissa oli , että kortti on käytettävissä heti kun se on laitettu matkapuhelimeen.

Minä kun ilmoitin te-toimistoon, että jään työttömäksi  elokuun lopussa, niin sieltä tuli vastaus, että päiväraha on tuettu minulle ja äsken YTKlta tuli kirje miten haen ansiosidonnaisen.
Huomenna TE-toimisto soittaa minulle ja minun pitää pyytää lupa, jotta pääsen opiskelemaan.

Tulorekisterissä on minun palkkatiedot ja minun täytyy tarkistaa onko se oikein.
Voinkohan tehdä muutosverokortin vai onko se tehty vain, jos lomautetaan?

Voit tehdä muutosverokortin jos tulot on muuttuneet verokortissa olevasta.

Palkkaa ja muita etuuksia verotetaan eri tavalla. Tarkista onko veroprosentti kohdallaan ja tilaa työttömyyspäivärahalle tarvittaessa uusi kortti.

Vuoden alussa kun meidät lomautettiin, niin hain muutosverokortin.

Jos en hae muutosverokorttia, niin velotetaan 25% vero ansiosidonnasta.
Siihen ei käy tavallinen verokortti.

Eipä se ole tuloa, vaan päivärahaa.

Niin, siis sosiaalietuuksille vai mitä termiä verottaja käyttää, voi hakea oman verokortin. Veroprosentti on yleensä niissä kovempi kuin palkkatulossa, koska ei saa työssäkäyvän vähennyksiä.

On se niin väärin, kun olen monta vuotta maksanut veroa ja jos en saa muutosverokorttia.

Sen kuitenkin lupaan etten enää ota kallista liittoa, johon pitää maksaa vuosittain monta satasta.
YTK maksaa saman ansiosidonnaisen kuin muutkin liitot ym. ja siltikin on paljon halvempi.

Kävin YTK sivulla ja tarkistin miten haen ansiosidonnaisen ja siellä luki suositeltiin hakemaa muutoskortti. Käväsin vero sivulla ja klikkasin omilla sivulla verokortit ja ei mennyt kauan kun muutoskortin haku tuli eteen.
En voinut vielä hakea, koska en tiedä kuinka paljon saan ansiosidonnaista.

Aika outoa, kun  YTK sivulla luki, että irtisanomisilmoitus pitää lähettää, mutta en erikseen ole saanut sitä paperia, koska vieläkin työnantaja maksaa palkan. Se irtisanominen mainitaan siinä paperissa, jonka sain viime jouluna. 

Luulenpa, että pari viikon päästä tulee paperit.

YTK:nkin sivuilla lienee laskuri, josta saat laskettua ansiosidonnaisen suuruuden jo etukäteen.

On sinulle irtisanomisilmoitus annettu silloin kun sinut irtisanottiin. Ei kai sitä suullisesti pelkästään hoidettu? Työtodistuksen saa yleensä vasta työsuhteen päätyttyä.

Minua ei saisi vaihtamaan ammattiliitosta YTK:n puolelle. 

Olenko ymmärtänyt väärin että YTK:lta puuttuu ns. joukkovoima.