Kaiken maailman hämmästelyä (alkaen 5.1.2021 ->)

Nyt meni turhan kylmäksi …ja mulla veranta täynnä taimia odottamassa ulos pääsyä . Onneksi sähkön hinta putoaa päivällä niin voi laittaa lämpöä vähäksi aikaa…Raahasimme sinne helmi ja ruusuorapihlaja puut ja kanna ja prinsessaliljan yms…ei kohta kasteleen mahdu …tulis nyt lämmintä mut ens viikkokin kylmää tiedossa…mur…

Kyllä ihmiset näkee asiat niin eri lailla.
Oli taas nöyryytys minulle, kun junasiivooja oli EU-alueen ulkopuolelta, mitä se on vähimmillään 1200 e kuukausipalkalla (?), korjaamassa valkoisen miehen banaaninkuoria roskiksesta.

Kaikki junasiivoojat joita olen nähnyt on olleet EU-alueen ulkopuolelta. Myös lähiomaisen kokemus sama.

Monet nuoret ei saa sitäkään. Kun opiskellaan ja kaikki pitää rahoittaa velkarahalla jonka maksaminen on hyvin epävarmaa.  Kaikilla ei ole hyvää tukiverkostoa eikä yhteiskunta jaa kovin helposti tukirahojaan. Viime talvena eräs tuttu opiskelija kertoi syövänsä 150 euron kuukausibudjetilla ja se riittää juuri ja juuri. Siitä saa vielä kympin kaksi vielä säästöönkin pahan päivän varalle. 

Niin, käsitykseni mukaan tuo 1200 euron kuukausipalkka on se millä EU-alueen ulkopuolelta voi tuoda työvoimaa Suomeen? En väitä vastaan jos joku tietää paremmin.
Väistämättä kun näkee näitä junasiivoojia niin tulee mieleen yhteys 1800 luvun amerikkaisiin orjatöihin puuvillapelloilla. Heillä oli suuremma yhteisöt ja saivat myös laulaa työn lomassa yhdessä. Tietysti junasiivoojakin voisi hyräillä jotain.
Ei minulla olisi mitään sanomista jos junasiivoojat olisi valkoisia, mutta kun eivät ole. Matkustajana tulee kummallinen tunne että suosisi jotenkin orjatyövoimaa ja.
Olen toki vähemmistönä ja väärässä ja suuri enemmistö ei näe asiassa mitään epäkohtaa ja haluasivat vaan lisätä tätä halpatyövoiman tuontia. Kun eihän meidän eläkkeetkään tule maksuun jos ei saada tätä työvoimaa lisää maahan. Eli toki hyödytään tästä "orja"työvoimasta.

Meillä on yleensä kaikki kesätyöläiset korkeakouluopiskelijoita.
He jäävät yleensä aina kesän jälkeen nollasopimuksella tarvittaessa työhön kutsuttavaksi.
Osa tekee talvella enemmänkin vuoroja ja osa vähemmän.

Meillä kesätyöaika on usein aika pitkä 4 kuukautta, eli kyllä meidän kesä/nollasopimuslaiset tienaa helposti tuon 1200€ /kk pelkästään kesätöillä ja hajavuoroilla, koko vuoden ajalle jaettuna.
Jotain 10000€ - 17000€ / vuosi on aika yleinen ja siitä menee veroa 1-3%.

Järjestään kaikki on sanoneet, että kyllä nälkään kuolisi, jos ei tee töitä opiskelun ohessa.
Tuohon palkan päälle tulee tietenkin kaikki opintotuet, asumistuet ym.

Toisen vähän voi olla toisen paljon.

Kyllä tunnen monia, joilla käteen jäävä eläke on alle tonnin kuussa, vaikka ikänsä ovat eläkemaksuja maksaneet. Kaikki ovat ns yrittäjiä (=ovat yrittäneet tulla pienillä tuloilla juttuun) Alaa eivät ole osanneet vaihtaa, kun on kutsumustyö kyseessä :ermm:
Kumma kyllä, tuntuvat tulevan hyvin juttuun ja säästöönkin vähän jää. Ihmisten tarpeet on niin kovin erilaiset. Kun on tottunut tulemaan vähällä juttuun, niin sen osaa…

Miksi pitää heitellä tölkkejä yms. roskia teiden varsiin? Jos joku pakkaus mahtuu autoon täytenä, miksei tyhjänä? Tölkit on useimmin rutattu niin, ettei sitä ehkä saa oikomallakaan sellaiseksi, että saisi pantin kaupassa. Tänään löysin yhden tölkin litteänä tieltä, oli poljettu perusteellisesti lyttyyn.

Ei ne isot tulot vaan pienet menot…

Ehkä tämä ihmeteltävää palstalle kuuluu.
Kyseessä on linkki vlogiin jonka vain jaan, en vastaa vlogin sisällöstä eli olen tässäkin vain puolueeton tarkkailija eteerisessä muodossa.

Kulttuurivallankumoukselliset haluavat romuttaa perusarvot" a’ la I.Vakkuri.

Kesätapahtumissa kun on usein suoramyyntiä ja markkinapaikka on ilmainen ja matkakustannuksiakaan ei ole saatikka markkinointi kulua ja raha käteisenä kassalippaaseen, niin miksi ihmeessä pieni 1,5 desin mansikka hillo maksaa 5 e / kpl ? Tai lettu + kahvi 7 e ? Suo kuokalla hinnotellaan ja ihmetellää ettei kukaan oikein osta mitään ?
Kun kaupasta saa hunajapurkin 2-3 e halvemmalla ja kaupalla on myyntikustannusrakenne ihan eri ja verotkin maksetaan, vaikeaa on kannattaa suoramyyntiä. Tänään kannatettiin sikahintaisen mansikkahillo purkin verta ja mansikkamehun kera…muuta ei raaskinut. Kahviakin ostettiin yksi kupillinen ja juotiin yhdessä…ei noilla hinnoilla ostella ja kuitenkin ne tuottajat myy jollekkin K-ketjun päälikölle tuotteitaan puoleen hintaan ja kauppias myy sen vielä halvemmalla mikä on tapahtumien suoramyynti hinta.

Tätä minun ei pitäisi kirjoittaa mutta kirjoitan silti, ilman vastuu lauseketta erään melko oleellisen havaintoni elämästä(ni). Kiteytettynä. Enkä aio sitä selitellä.

Yksi Luojan luomista epärehellisin suupaltti ja toisten asioitten hämmentäjä on nainen. Tee itsellesi palvelus äläkä luota naiseen, ellei hän ole vaimosi joka niinollen on osallisena maineestasi, tuskastasi ja menestyksestäsi.
Toisena epärehellisistä suupalteista on mies, tee itsellesi palvelus äläkä luota häneen ellei hän ole miehesi, joka niinollen on osallisena maineestasi ja tuskastasi ja menestyksestäsi.

Maalaismarkkinoilla on käsittääkseni niin ettei yksi myyntiartikkeli voikkaan elättää tekijäänsä vaan on sivubisnes ?
Serkkuni tuottaa noin 4000 purkkia ja myy suoraan kauppiaille muttei kyllä saa niistä mitään isoja rahoja…tilan tulot muodostuu muustakin.

Kuvittelin aina et minun kenkä ostokseni on vaikeita …mut ukkeli voitti minut siinäkin …ideaparkissa ei ollut sopivaa ja tammistossa tänään ei sopivaa …käytiin noin 10 liikkeessä yhteensä ja sitten varustekaan ja siellä…vihdoin …ja alle 65.- ale korista…huhuhuu…jalat ihan poikki…
Ostan hänelle aina synttäriksi kengät jos tarvetta on …meillä suositaan järkilahjoja…hän kävelee paljon joten kuluttaa.

Voiko intianminttua lisätä pistokkaasta? Kun on vähän tilaa koko kasvi (2m) ei mahdu minnekään, mutta tykkään siitä joten olis kiva kasvattaa sitä taas ensi kesänä. Pistokas ei vie paljon tilaa, mutta kuinka helposti se juurtuu vai juurtuuko?

Tulipa ihmettelyn aihetta, kun näytin tyttärenpojalle kerääväni kasvit. Joidenkin kukkien kohdalla oli kukassa ja paperissa reikä, jotkin kukat olivat hajonneet pölyksi. En tiedä, kuinka kauan on ollut näin, ei ole tullut katsottua, mutta nyt näytin kasveja keränneelle lapselle omani.

Hämmästelin kosmoksiani kuin niistä tuli jättiläisiä ja kun katkoin ne pois niin varret oli niin jykeviä kuin koiranputken varret ja oikein oksaleikkurit tarvittiin…hirveästi tuli bioskaan tavaraa. Koetan jättää moiset kasvit ja aina enempi vaan helppoihin puuvartisiin enempi ja havuihin. Nyt jo mietin muuttoa enempi kuin jäämistä nykyasuinmuotoon…kumpi tulee halvemmaksi ostaa piha-ja siivous palveluita vai yhtiövastike…yhtiövastiketta ei voi vähentää veroissa…

Mulla on päätös, että tuhkaus ja ennenkuin tuhkat jäähtyy mökki myyntiin. Tuhkat muistolehtoon vai mikä se krematorion ripottelupaikka on.

Minä olen testamentannut ruumiini tieteelle. Helsingin Yliopisto sitten palauttaa tuhkauurnan omaisille.
He voivat tehdä sille mitä haluavat, vaikka tuupata sinne kompostiin, kuten Jörn Donnerin tuhkille kävi! Näin vannoutuneena puutarhaihmisenä se ei ole ollenkaan huono loppusijoituspaikka.

Minä olen sanonut, että minun tuhkat saa sirotella meidän omalle suolle tuon käkkärämännyn juureen. En halua mitään paikkaa, mitä jonkun pitää käydä palvomassa ja istuttelemassa kukkia. Minä voin sitten kummitella tuolla niille, jotka tulee poimimaan sieltä lakkoja.

Isän tuhkauurnaa varten valittiin seurakunnan hautausmaalta kahden uurnan paikka. Onneksi meiltä ei ole sinne pitkä, niin voin helposti käydä hoitamassa istutuksia. Äidille on tärkeää, että siellä on hyvät kukat, koska hänellä on muutamia ystäviä, jotka on myös leskiä ja käyvät hautausmaalla arvostelemssa toisten hautoja.