Kaiken maailman hämmästelyä (alkaen 5.1.2021 ->)

En minä luota wikipediaan, koska tavalliset ihmiset tekee vastaukset niihin. Sieltä ei saa oikeaa vastausta.

Tästä on aikaa, kun vertasin englannin ja suomen kielestä wikipediaa, niin hyvin huomasin miten ne eroaa toisista.

Jos tavallisten ihmisten kirjoittama on epäluotettavaa, niin minua kiinnostaisi tietää mihin brittiläinen komediallinen tietovisailusarja perustaa tietonsa ja haluaisin katsoa jakson missä on kerrottu Intiassa puhuttavan oikeaa englantia. Jaksot on katsottavissa YouTubessa, mutta niiden summissa kahlaamiseen kuluisi liikaa aikaa.

Tiedustelin aiheesta tekoälyltä ja sain tälläisen vastauksen kysymykseen “Missä puhutaan oikeaa englantia?”

Oikeaa englantia voidaan puhua monissa paikoissa, mutta käsitys siitä, mitä “oikea englanti” tarkoittaa, vaihtelee hieman eri maissa ja kulttuureissa. Tässä muutama esimerkki:

1. Iso-Britannia: Brittiläinen englanti (British English) on monille se “oikea” englanti, ja sen yleisimpiä muotoja on esimerkiksi Received Pronunciation (RP), joka on perinteisesti nähty korkeakulttuurisena ja virallisena ääntämisen muotona.

2. Yhdysvallat: Amerikkalainen englanti (American English) on monin tavoin erilainen kuin brittiläinen englanti, mutta se on silti yleisesti hyväksytty ja käytetty ympäri maailmaa. Yhdysvalloissa puhutaan usein “General American” -aksentilla, joka on neutraalimpi.

3. Kanada, Australia, Uusi-Seelanti: Näissä maissa puhutaan omia englantilaisia muotojaan, mutta kaikki ovat virallisesti hyväksyttyjä omassa kulttuurissaan.

4. Muut maat, joissa englanti on virallinen kieli: Esimerkiksi Intiassa, Singaporessa, Etelä-Afrikassa ja Nigeeriassa puhutaan englanninkielisiä muotoja, jotka voivat poiketa hieman perinteisestä brittiläisestä tai amerikkalaisesta englannista.

“Correct English” siis vaihtelee sen mukaan, mitä muotoa tai aksenttia pidetään oikeana kyseisessä kulttuurissa. Mikä versio kiinnostaa sinua eniten?

2 tykkäystä

Jännää kun katsoo sarjoja Singaporesta miten paljon niillä on englannin kielisiä sanoja oman kielen seassa. Eiköhän tuo englannin kieli oo vähän samaa kun on suomen kieli, kaikki puhuu suomea Suomessa mutta maakunnittaen erilaisella murteella.

Poistin asiasn liittymättömän viestini

Ei kyse ollut missä maassa puhutaan englantia, vaan missä maassa oikea englanti.

Luotan enemmän BBC:ä mitä ne kertoo.

Nykyään englannissa ei puhuta sitä kieltä mitä joskus aiemmin oli siellä se kieli.

Kauppareissulla huomasin jonkun jättäneen kaksi roskapussia nojaamaan pieneen roskikseen. Rumia noin, mutta entä sitten, kun harakat/naakat löytävät ne?

Lidlin pihalla JST kiinteistöfirman pakettiautossa työvaatteissa istuvat miehet söivät leipäpisteen pusseista nakkipiilojs tai jotain. Kaupasta tullessa auto oli poissa, pussit auton molemmin puolin maassa. Keräsin ne ostoskärryä palauttaessani roskikseen. Eii ole kovin laadukkaasta työnjäljestä kiitelty firma Suomessa muutenkaan.

1 tykkäys

Tuli kutsu rintasyöpäseulontaan. On 69- vuotiaaksi saakka. Luulin, että kaikki maksuttomat olisi jo loppunut 65- vuotta täytettyä. Ei huono. Alku kuusta on myös maksuton silmänpohjan kuvaus.

6 tykkäystä

Oon taas kerran ihimetelly,että miten oon ehtinny käyvvä töissä.
Taimikasvatukset pikkusen isommat nyt,mutta miten oon ehtinny hoitaa koulimisen ku ollaan kuiteski joka viikonloppu oltu jäällä monta tuntia.Ja viikolla oon käyny normaalisti treenissä.
Nyt tuntuu etton aina iltapäivä vaikka nousen yleensä 5.30-6.30 joka aamu :thinking: mihin net tunnit tuhertuu :face_with_diagonal_mouth:

3 tykkäystä

Mitä kauemmin on eläkkeellä sen vähemmän tuntuu olevan aikaa.

3 tykkäystä

Ihan samaa olen miettinyt. On kyllä parasta aikaa.

2 tykkäystä

On naurattanut aina kun joku kehuu ettei voi jäädä eläkkeelle kun sitten ei oo mitään tekemistä. Muutaman vuoden perästä kiusannut että voi kauhia, kun sulle tulee varmaan aika pitkäksi kun ei oo mitään tekemistä.
Toinen on ettei sitten rahat riitä kun eläke on pienempi kun palkka ja ihme ja kumma hyvin on rahat riittänyt.
Yksi asia on myös se että haalitaan liikaa tekemistä ja vauhti on päällä. Vanheneminen tulee hiipien, jossain vaiheessa tulee toppi ja silloin pitää alkaa vähentämään. Se olis hyvä pitää mielessä.

4 tykkäystä

On kyllä ollu ihanaa,tähän asti toiseksi parasta aikaa.
Paeas aika tietenki ku sain rakkaat lapset ja sittenku löysin mussukan

2 tykkäystä

Tänään puhuttiin parin työkaverin, (nuoria miehiä molemmat) kanssa, että ihmisistä tulee aina vaan itsekkäämpiä ja ilkeämpiä.
Jotenkin tuntuu kurjalta kun ystävällisyys, toisten ajatteleminen ja yhteishenkikin hupenee.

Pojat totesi, että maailma vaan on nykyisin sellainen ja aina huonommaksi menee.

Kaverit kertoo kuinka kässä facessa riidellään, erotetaan ryhmästä jne jne.

Koiraporukoissa kinataan niin kovaa, että heikompaa hirvittää.
Siksi olenkin aina keskenään koirieni kanssa, he on sentään kilttejä.

Roskatkin tosiaan paiskotaan hujan hajan, kuin ei mitään ois väliä.

En oikein tunne kuuluvani täälläkään mihinkään, minun puutarhaharrastus on niin erilaista kuin kenenkään muiden täällä kirjoittelevien.
En oo mikään himokasvattaja, en kasvata ruokaa, en säilö satoa kuin vähän, en omista hedelmäpuita, en kasvimaata, enkä kasvihuonetta.
Minä vaan puuhailen ja puuhastelen turhanpäisiä ja tykkään omista hulluista jutuistani, mutta aika yksinäistä höylnpölyä on sekin.

Olen töissäkin peräänkuuluttanut omassa vuorossani hyvää yhteishenkeä ja puolustanut mm. työkaveriani moitteilta ja sanonut että me mokattiin pomolle, vaikka se en olisi ollut edes minä vaan meidän vuorolainen…
Ja pikkuhiljaa se onneksi tuottaa tulosta, olemme alkaneet enemmän tekemään hommia yhdessä ja pidetään oman vuoron puolia, myös minun kämmejä on alettu puolustella.

Minun paras ystävänikin on täysin erilainen kuin minä, mutta hänen kanssa ei ole kurjaa olla, minä arvostan häntä ja hän minua, molempien omintakeisilla tyyleillä. :smiley:

Taidan tässä iltapuhteiksi lähteä taapertelemaan ja keräämään koirien leluja pihalle, ne on taas levitetty hujan hajan ja kaikki kadoksissa. :roll_eyes:

6 tykkäystä

Kyllä sinä tänne kuulut, meille iloa tuomaan. Niin hienoja käsitöitä teet, ne on minulla mielessä. Ja puutarhoja on erilaisia, joku nauttii pienestä joku suuresta. Jokainen nauttii siitä mitä on.
Ystävällisyys ei oo kadonnut minnekkään, sitä näkee joka puolella mutta sitten niitä toisiakin on mutta sille emme voi mitään, ne on vain kestettävä.

5 tykkäystä

Sie täydennät hienosti joukkoa. Kateellisena ihailen upeita istutuksiasi ja käsitöitäsi.

3 tykkäystä

Suokukka, sä oot penttiläinen penttiläisten joukossa ihan samalla tavalla kuin mä tai kuka tahansa muu täällä pentissä. Kaikki me ollaan erilaisia, jonkinlaisella vihreällä yhdyssiteellä yhteen liitettynä :green_heart:

On niin suuri rikkaus et penttiin kuuluu erilaisia ihmisiä :heavy_heart_exclamation:

4 tykkäystä

Oot yksilö niinku me muutki ja arvokas.Kaikkia meitä tarvitaan,häntä pystöön vaan ja eteenpäin :hugs:

5 tykkäystä

Vanhemmiten on vähemmin ystäviä, on ollut luonnollista poistumaa. Miehet on hyvinkin ystävällisiä minulle. Eläkkeelle jäänyt naapurikin tarjoutui tekemään lumityöni. Ja hän sanoo usein että voin pyytää apua jos tarvitsen. Olen kadun ainut vanha.

4 tykkäystä

Täällä viherpeukalon vastakohta. Aika vähän pihalla kasvaa mitään “hyödyllistä” ja mökillä on vain marjapensaita. Ehkä tekosyy, etten halua vanhetessa nähdä ison työn menevän hukkaan. Töissä näki pihoja, joissa oli isoja, rikkaruohoisia kukkapenkkejä. Aikoinaan niitä huolella hoitanut henkilö ei enää jaksanut ja varmaan harmitti nähdä niiden peittyvän pöheiköksi. Kuulin työkaverilta, kuinka huolissaan hän oli vanhasta äidistään, joka on vaarassa mennessään pihalle tekemään jotain yli voimien.

4 tykkäystä