Morsinko, millä ohjelmalla irrotit tuon kukan alkuperäisestä kuvastaan?
Täällähän on hienoja kuvia, kertokaas nyt vielä millä ohjelmilla ja miten teette noita leikkauksia ja värjäyksiä niin pysytään assiassa:)
Mä vaihdoin noi värit ikivanhalla Photoshop Elementsillä. Käytän ohella myös ikivanhaa Paint Shoppia.
Minä tein tuon gerbera-kuvan Adobe Photoshop 7.0:lla. Ja muut Picasalla. Tuo photari vaan on aika monimutkainen, ainakin minulle. Sillä kyllä sais aikaan vaikka mitä. Pitää opetella vaan yhtä asiaa kerralla:D
Gerbera-kuvan teksti tosiaan on vähän missäsattuu kohdassa:) Ei pysty kerralla keskittyä niin moneen uuteen asiaa:D
Kiitos tiedosta. Samainen ohjelma on minullekin liian vaikeaselkoinen, kun on vielä kaiken lisäksi vieraskielinenkin ![]()
Morsingon kuvan innoittamana harjoittelin tuossa paintilla irrottamaan kukkaa kuvasta ja se onnistui sittenkin - en vaan saa nyt kuvaa nettiin. Mutta siis tiedoksi, paintillakin kannattaa kokeilla:)
Belgi, mulla on suomenkielinen ja silti en ymmärrä lukemaani:D
Pitääpä kokeilla paintilla (jos käsi vielä kestää tätä intoilua).
Yleisesti ohjelmistojen suomennokset ovat todella surkeita. Mä en missään tapauksessa haluaisi suomen kielistä Photshoppia. Siinä kolme eri käsitettä on kaikki käännetty yhdellä ja samalla sanalla. Yritä sitten opetella käyttämään moista suomenkielisen manuaalin kanssa. Menee “levelsit” ja “layerit” sekaisin.
Minähän en ymmärrä mistään mitään suomeksi enkä englanniksi, joten ihan sama miten on käännetty tai onko kääntämättä - sujuvasti kokeilen ja koitan muistaa mitä tein
Paintillakaan en ole ennen osannut tehdä mitään valokuville ja kökkönenhän se moiseen onkin. Kollaasien tekoon siitä kuitenkin on, tulee vähän sellaisia kuin pöydällä leikkaaliimaa -tekniikalla. Syväyssana, jota Katariina käytti, on ihan uusi ja etsin kuukkelilla siitä tietoa. Tarkoittanee tuota, että Morsinko olet saanut kuvan kuvaan ikäänkuin se olisi ollut siinä, ilman leikkauspintaa?
No, paintti ei syvää, se jättää päälle, mutta toisaalta tykkään tällaisesta, josta näkee, että leikitty on...

Mä olin vuosia sitten digikuvien käsittelykurssilla työväenopistossa ja oli hyvä kurssi. Siellä käytettiin ohjelmana suomenkielistä Photoshoppia, mitä mulla ei tietenkään ollut. Siellä kurssilla valkeni, mitä kaikkea olin tehnyt ihan väärin eli miksi kuvistani ei tullut sellaisia kuin halusin vaikka kuinka ähelsin niiden kanssa. Siellä noiden käännösvirheidenkin kanssa painittiin. Harmikseni ehdin unohtaa kurssilta paljon, ennen kuin sain Photoshopin käsiini. Kurssilta kun ei jaettu materiaalia. Eli kyllä kursseista on hyötyä. Suosittelen.
Kyllä kurssille kannattaa mennä, jos vaan sellaisia seudulla järjestetään. Aika moni juttu ei olekaan kiinni huonosta kamerasta, olen huomannut;)
Inki, minä googlasin syvätä-verbiä, kun en omasta päästäni osannut sanoa mitä se tarkoittaa ja sain sanan maskaus. Eli tehdään maski irrotettavan kuvan ympärille. Olen tuon syväämisen lukenut yhdestä kirjastani.
Ihan hyvinhän inki olet osanuut maskata ja irrottaa. Se mikä täytyy lisäksi opetella on, että tehdään yhden tai parin pikselin levyinen maski siihen irrotettuun kuvaan ja sen jälkeen "sisennetään" se. Kun ei ole ohjelma edessäni, en muista mitä sanoja Phoshoppi siinä käyttää. Tuolla toiminnolla saadaan kuitenkin reuna siistimmäksi.
Mulla on ollut vaikeuksia kun vaihdoin pari vuotta sitten koneen vaihdon yhteydessä kuvankäs.ohjelmani Photoshopiksi, enää oppia samoja temppuja mitä tein vanhalla. Photoshop on aika mutkikas kuitenkin. Ei muista millä viimeksi teki niin tai näin.
Hauskahan Inkin kuvasta tuli.
En minä mitään tiedä syväyksestä:) Oon opetellut vasta tuon yhden jutun. Eli erotellut taikasauvalla kuvan taustan (rajattu kukan ääriviivoja pitkin) ja parannellut lassolla varsinaisen kuvan päällä ääriviivoja tai poistanut “vilkkuvia” kohtia. Sitten kopioin kuvan leikepöydälle odottamaan ja käsittelin taustan gauss-sumennuksella, sitten vaan kuva takaisin päälle. Jonkin verran siistin vielä reunoja leimasimella. Mutta tähän on varmaan olemassa paljon parempia keinoja, en vain vielä ole keksinyt mitä:)
Mitenkähän tuon “sisennyksen” osais tehdä…
Löysinkin siitä syväyksestä hyvän selostuksen ja arvelen sen onnistuvan yhdistelmällä paint ja picasa myös, koska picasassakin on tuo korjausmahdollisuus, tosin on erittäin hidas sellainen.
Leikkausliimaustekniikalla, lisäys:paintilla, ihan vaan pohjalle tein kollaaseja - taitaisi olla nopeampaa tehdä ihan perinteisesti saksilla ja sitten ottaa kuva![]()

Aika moinen homma:)Mutta tuli hauska kuva.
Oon vähän samaa mieltä, että saksilla ja liimalla sais ehkä nopeemmasti:D Ainakin vielä näillä taidoilla mitä minulla on.
Syvätyn objektin reunan huolittelu tapahtuu CS3:ssa siten, että pitää olla valinta aktiivinen, ne marssivat muurahaiset näkyvissä, sitten valikkoriviltä Select - > Refine Edge tai Select -> Modify -> Contract. Valitsemalla Refine Edge voi säätää useampaa asiaa, saa vaikkapa pehmeän reunan, jos syvää esimerkiksi jotain pörröistä.
Ahomansikka:
Mulla on niin vanha Ps kuin Cs (2), versio 8, ja siinä on just tuo Select -> Modify -> Contract -polku, millä tarkoitin reunoja siistittävän. Ne voi kyllä siistiä aivan yhtaikaa kuin irrottaa, mutta jotenkin minä ainba katson ensin miltä näyttää ja helppo on tasavärisen taustan kanssa maskata uudelleen pelkkä kuva.
Marssivat muurahaiset ? Mulla ei kyllä sellasia näy
.
Tällä ruusulla olen leikkinyt ja kokeillut kaikenlaista maskia ja siirtoa ja gradiant galleriaa.
Wau, hieno! Onko tuo siis jollain ilmaisversiolla tehty? Lisäys:ja tuo ruusu myös on aivan ihana. Ei onnistunut reunanviimeistely tuolla mitä luulin aikaisemmin…
Ei ole ilmaisversio vaan ihan Photoshopin vanha versio. Uusi maksaa yli tonnin, niin en raatsi kyllä ostaa. Tuo on firman vanha
...
Noilla on ihan kiva leikkiä vaan en ymmärrä mihin noita varsinaisesti tarvitsisin.
Kollaasien tekoon minä kaipaan noita juttuja:) Kuukkeloimalla löytyi ohje, kuinka sillä voi liittää oman kuvansa vaikka colosseumille eli tuolla voi tietysti tehdä ihan huijauskuviakin joka tahtoo.