Tässä tuo "High Risk" ilmoitus:
Tässä tuo "High Risk" ilmoitus:
Laskeskelin juuri että sain toissa syksynä kameran ja olen ottanut sillä yli 3700 kuvaa. Noin 6 kuvaa päivässä jos oikein laskin.
Suurin osa tietysti ihan roskaa, mutta on siellä jotain ihan tallennettavaakin:)
Ilman kännykkää pärjäisin, mutten ilman kameraa.
Onko kellään kokemusta extenderistä telen jatkeena?
On järkkärissä. Muistaakseni "Villieläin pihapiirissä" -ketjussa olevat lintukuvat on otettu telellä + 2x piraattitelejatkeella likaisen ikkunan läpi.
Onko sulla mikä järkkäri Weikko? Et vois ottaa sitä samalla mukaan extenderin kanssa kun tulet käymään? Voisin vähän vilkasta ihan luonnossa
No aattelinhan mä tuoda.
Hyvä, kiitos.
PS-tyyppinen kuvankäsittely- ja piirustusohjelma netissä:
http://www.sumopaint.com/app/
Picasaa käyttäville vinkki uudistuksesta, jonka kaikki taitaa jo tietääkin:kollaaseissa saa nyt vetämällä vaihdettua itse kuvien paikkaa:)
Sumopaint on ihan kiva lelu, varmaan kivempi sitten kun oma nettiyhteys paranee - kauheesti yritän miettiä mitä tuo ps-tyyppi tarkoittaa, mutten keksi8]
Picnik on kiva ilmainen kuvanmuokkausohjelma. Ei sillä mitään ihmeitä voi tehdä, mutta jotain kumminkin ja suht nopea vaikka toimiikin selainpohjalla, sopii siis hitaammillekin yhteyksille.
Mennään huomenna ostoksille, listalla mm. kamera: tällainen.
Siis Canonin sx20is. Sattuu olemaan tarjoushinnalla Anttilassa ja Kodin Ykkösessä. Halutaan siis laadukkaampi digikamera, mutta ei kuitenkaan järjestelmäkameraa. Tässä tuntuu "tehoja" riittävän, mutta samalla on mulle poropeukalolle vielä tarpeeksi helppokäyttöinen.
Onneksi nykyään voi tehdä vertailuja netissä, niin ei tunne kaupassa itseään täysin uunoksi .
Huomenta!
Kuvaako teistä joku RAW-kuvia?
Mitä kk-ohjelmaa käytätte? tuo canon-kameran mukana tullut ohjelma on mielestäni niin monimutkainen?tai sitten en osaa sitä käyttää.
Minä käytän Photoshop Elementsiä ja kuuvaan suurimpia mahdollisia JPEG-kuvia, koska ei ole ohjelmaa, joka avaisi RAW-kuvia.
kuutamo, olen tosi vakuuttunut siitä, että raw-formaatti on ainoa oikea. Käsittämättömät mahdollisuudet korjata valotusta ja ‘‘jalostaa’’ kuvaa. Meinaan hankkia Adoben Lightroomin heti, kun saan kehitettyä varat siihen. - Toisaalta olen hiukan vastahankaan valokuvien fiksailun suhteen, mutta kevyt korjailu voi parantaa kuvaa paljon. Jos unohtuu kohtuus….
Niinpä Merlin:)
Kaikkea ei tarvitse tehdä mitä ohjelma sisältää,mutta jotain aina on korjaamisen varaa? Nykyisin kuvaaminen on helppoa tai vaikeeta miten itse haluaa.
Minä ole sitä mieltä että pitääs pyrkiä ottamaan se kuva kerralla oikein ettei tarvisi laikata ja korjata valaistusta ja periaatteessa jos on ottanut jpeg kuvan pystyy sitä tarpeeksi korjailemaan. Minulla tulee tietokone vastaan kun rupean isoja tiedostoja käsittelemään. Täyden tarkkuuden jpeg-kuvat vievät fine-laadulla 7-10 megatavua kohinasta ja yksityiskohtien määrästä riippuen. Raw-koko on 27-30 megatavun luokkaa. Loppuu tilat kovalevyiltä kun ottaa vähäkin enemän kuvia.
Olen aika pitkälti samaa mieltä Puukonsuojuksen kanssa. Ammattilaiselle RAW-kuvat ovat pakollisia. Toisaalta Photoshopin täysversiolla RAW-kuvien säätelymahdollisuudet ovat omaa luokkaa. Onhan kyseessä ammattilaisen työkalu. Mutta vaativakin harrastaja pärjää pitkälle JPG-kuvilla ja Photoshopin Elements -versiolla eli supistetulla Photoshopilla. Ja etuna tulee tuo mainittu kuvankäsittelyn keveys, kun tiedostokoko ei kasva niin suureksi.
Toki, kun joutuu kuvaamaan huonoissa olosuhteissa esimerkiksi hyvin hämärässä, niin voi olla tarve tehdä kuvankäsittelyllä ihmeitä, mutta ainakin minulla sellainen tarve on harvoin.
Oma lukunsa on sitten, jos tekee tyystin kuvankäsittelyllä taidetta ja käyttää ottamiaan kuvia vain raaka-aineena. Silloinhan kamera on apuväline ja kuvankäsittelyohjelma on se työkalu.
Ennen joulua rikkinäinen mokkula tärväsi koko koneeni ja se jouduttiin asentamaan uudelleen ja tekemään ties mitä. Kaikki meni muuten hyvin mutta kaikki koneella olleet ohjelmat katosivat taivaan tuuliin ja ne mitä muistettiin asennettiin uudelleen ja se kuvankäsittelyohjelma jota kaiken mieluiten käytin ja toinen joka oli valmiina kun ne laitettiin uuteen koneeseen aika tarkkaan kaksi vuotta siten on nyt ties missä. En muista kummankaan nimeä, toiseen tuli vasemmalle lista eri päivistä ja siitä valikoimalla sai klikattua oikean päivän auki ja valittua kuvan jota halusi vaikka pienentää, vaalentaa ym. Toinen oli armottoman helppo, suomenkielinen jossa kuva aukesi esikatselusta keskelle ruutua ja yläpuolella oli rivi erilaisia toimia joita sillä sai tehtyä. Oikeaan sivuun sitten sai auki ruudun jossa sai valikoida vaikka minkäkokoisen otoksen jostain kuvasta halusi, eri kuvamuotoja oli useita (10x15 ym ym ja ne sai otettua haluamastaan kohdasta kuvaa), sai muutettua pikselimäärää, värien sävyjä ja klikkaamalla muuttaa punaiset silmät mustiksi.
Onko kellään hajuakaan mitä ohjelmia etsin, ne hankalammat löysin jo mutta nämä lapsellisen helpot uupuu. En saa kuva tänne kun en löydä noita superhelppoja ohjelmia.
Picasa on ilmainen netistä ladattava ohjelma, suomenkielinenkin, siinä ainakin tulee vasemmalle lista kuvauspäivistä - voisiko olla se?
Minä käytän kuvissa jotka laitan nettiin tai sivuilleni IrfanView ohjelmaan. Lähinnä kuvien pienentämiseen ja joskus värien korjailuun. Samaten kuvien katseluohjelmana aivan huippu, napsuttele vain hiirellä, nuoli tai välilyönti näppäimellä eteen päin. Aivan pätevä pieni ohjelma ja ilmainen. Jos jotain parempaa väsään niin sitten otetaan photoshop avuksi.